HF-utflykt med bilen: Antenn?

alamiva

Member
Hej alla!

Snart kommer min andra 706MIIG, men eftersom det är
för kallt (och farligt) att sätta upp något på hustaket, har
jag funderat på att köra lite HF från bilen, utanför stan...

Några tips på antenn?

Tänkte köra lite på 80-meter, eftersom kollegorna håller
hov där. Kunde vara kul med lite störningsbefriade qso´n.
Gärna tips på andra band, för oss som inte behärskar cw.
 
alamiva said:
Hej alla!

Snart kommer min andra 706MIIG, men eftersom det är
för kallt (och farligt) att sätta upp något på hustaket, har
jag funderat på att köra lite HF från bilen, utanför stan...

Några tips på antenn?

Tänkte köra lite på 80-meter, eftersom kollegorna håller
hov där. Kunde vara kul med lite störningsbefriade qso´n.
Gärna tips på andra band, för oss som inte behärskar cw.

Hejsan!

Det där låter jättekul!! skaffa någon billig antennhandbok från SSA eller anna källa, finns massvis att lära igenom egna experiment med en bra handbok.

Jag skulle nog föreslå att om du bara vill köra kompisarna på 80 sätta upp en dipol med koaxmatning, strunta i balun se i stället till att antennen är i resonans på den frekvens ni använder. Använd billigaste tänkbara elkabel och koax ifall någon plockar bort den för dig. 80m kan du köra med i princip vad som helst.

Vill du köra flera band så sätt upp en tysk quad (eller vad kallas den?) koaxmatning och 80 meter tråd ansluten till ytterledare samt innerledare på koax, montera i 4 kant. går perfekt på dom flesta banden, försök få upp den minst 5-6 meter men gärna högre.

Du behöver alltså bara 10 m koax ned till bilen.

Har du tillgång till tuner? sätt upp en inverterad dipol med öppen stege som matare, en mkt bra antenn för långväga förbindelse och flera band.

Det tar aldrig slut, finns hur många varianter som helst,, longvire,V beam, romb.

lycka till med dina experiment! tänk bara på att inte hänga något så lågt så djur och människor riskerar fastna.

73 Håkan SM7WSJ
 
Återanvändning av gammalt PR-spröt

Hej,
Körde alla band mellan 70 (cm) och 80 (m) under semestern genom att koppla min FT857:a till en duobandspinne för VHF-UHF med 3-stack 5/8 för 70 och 6/8 på 2m, och en gammal Swingmaster (mins ni dom?) via en avstämningsenhet för alla HF-band.

Jag tillverkade ett nytt fäste till Swingmastern med avsevärt större isolationsavstånd mellan spröt och jord eftersom att spänningen vid antennfoten blir avsevärt högre vid lägre band än om man bara håller sig till 27Mhz som pinnen urspringligen var avstämd till (2,65m lång)

Funkade super, och drog till sig många blickar från omkörare på motorvägen.

Man fick leva med skramlet från antennen då man körde in under bensinstationernas tankningstak, men isolationsavståndet till SJ:s kontaktledning verkade dock betryggande.

73 de sm2sxa
 
Last edited:
alamiva said:
Hej alla!

Några tips på antenn?

Tänkte köra lite på 80-meter, eftersom kollegorna håller
hov där. Kunde vara kul med lite störningsbefriade qso´n.
Gärna tips på andra band, för oss som inte behärskar cw.

Det finns mycket att välja på, populärt är ju att köra med "screwdriver" antenner.
Dom är dock lite väl dyra tycker jag, kör själv med förkortade glasfiberspröt, men måste då byta spröt när jag byter band. Dessa är dock billiga, drygt tusenlappen för 5 spröt inklusive fällbart antennfäste. Om du skall köra 80m med "kollegorna" så tänk på att man oftast monterar mobilantennen vertikalt och därmed får låg strålningsvinkel.
Detta (och i samband med en förkortad antenn) ger svaga signaler för lokal-qso'n inom en ca 50 mil.
Själv rekommenderar jag 20m mobilt, har haft många trevliga foni qso på 20 inom europa, framför allt är det trevligt att köra mobilt-mobilt.

Lycka till !
 
Back
Top