Hitta genomföringskondensator

SM0NOR

Well-Known Member
Nån som vet var man kan hitta genomföringskondensatorer på ett par tusen pico med spänningstålighet på 1KV eller åtminstone 500V?
Electrokit har passande kapacitans, men bara 100V. Mouser har ett gäng men med fel kombinationer av spänning och kapacitans.

Med det sagt, så har jag ett gäng på 5000pF/1KV surplus. Men det verkar väldigt känsliga för lödning. Trots ett minimum av lödvärme så ändras kapacitansen på upp till 7500pF och stannar där efter att den svalnat. Den högre kapacitansen spelar ingen roll för för applikationen, men man undrar över kvaliteten när den beter sig så...
 
OK. Hittade 1000pF och 10.000pF /500V på Farnell.
Nån som har någon kommentar kring lödkänsligheten av mina surplus-kondingar?
 
Det är ganska vanligt att temperaturen påverkar keramiska komponenter likt du noterat. Men med tiden kommer kapacitansen att sakta gå tillbaka enligt en vanlig urladdningskurva. Ibland kan återgången dock ske språngvis efter tid (timmar - dagar - år) beroende på material i keramen.
 
Det är ganska vanligt att temperaturen påverkar keramiska komponenter likt du noterat. Men med tiden kommer kapacitansen att sakta gå tillbaka enligt en vanlig urladdningskurva. Ibland kan återgången dock ske språngvis efter tid (timmar - dagar - år) beroende på material i keramen.
Tack för insikten. Då törs jag nog använda mina surplus-kondingar. Nya är hiskelrigt dyra...
Skall mäta över ett par dagar se om det sjunker.
 
Back
Top