Hittade störningskälla i helgen

SM4WWG

Well-Known Member
Har haft en störning hemmavid som kommit och gått lite slumpmässigt. Störningen hade spikar med c:a 60 kHz mellanrum i princip över hela HF-bandet. Misstänkte något switchat, frekvensstyrt.

Så tog tag i detta i helgen. Använde mig av en surfplatta, en RTL-SDR dongle och en liten antenntråd. Gick runt i huset, (som är rätt så stort), och klev oxå runt utanför huset. Till slut hittade jag störningen. Det var en nätdel till dotterns bildskärm som var orsaken!

Riktigt bra med RTL-SDR och en surfplatta. Funderar på att slänga ihop något lite bättre i antennväg för att kunna leta fler störningar i framtiden. Någon som har tips på bra liten handhållen sak med bra direktivitet och handhållen?
Eller ska jag köra med lite ferritstavar och linda runt bara?

På bilderna ser ni störningen, och även hur fint det ser ut när den är väck. Bor relativt störningsfritt ute på landet, så jag vill gärna hålla det precis det... Störningsfritt
1f642.png
 

Attachments

  • störning.png
    störning.png
    878,2 KB · Views: 29
  • störning2.png
    störning2.png
    995 KB · Views: 23
  • störning_borta.png
    störning_borta.png
    950,1 KB · Views: 23
  • IMG_20200405_160731.jpg
    IMG_20200405_160731.jpg
    1.017,1 KB · Views: 25
  • IMG_20200405_124525.jpg
    IMG_20200405_124525.jpg
    1,5 MB · Views: 27
Riktigt bra användningsområde för en RTL-SDR!
Jag använder en 20cm loop fastsatt på en pinne men att använda en ferritstav är ju inte fel.
Om din störning har kommit och gått har det då varit kopplat till dotterns datoraktivitet eller är kondingarna på väg att ge upp i nätdelen?
 
Det går ju att få en loop bredbandig genom att ha mottagaringången extremt lågohmig. Jag letade fram Leif SM5BSZ:s experiment med E- och H-fältsantenner där H-fältsantennen verkar funka från långvåg till långa kortvågen.
Notera att han har spolens plåt så den får minimal yta som skär magnetfältet och alltså minimalt med virvelströmmar i plåten. I början kan man ana designen med trafo och motkopplad J-FET.
Jag minns från 70-talet fanns det audioförstärkardesigner med negativ utimpedans, jag tycker det borde gå att ha negativ inimpedans även för HF och kompensera för resistiva förlusterna i magloopen. Risken är förstås att det börjar självsvänga, det gjorde LF-förstärkaren med högtalare.
 
Hej!
Jag har letat en timme men inte hittat mer än vad som är i filmen. Sökningar på "lossless feedback" gav en massa teori men inget jag förstod. Du får bygga en förstärkare med strömingång eller justerbar negativ inimpedans och prova.
/Jan
 
Back
Top