Hjälp med 4NEC2

sm6vtz

Stickproppsamatör!
Hej!

Jag försöker att designa om en 7el LFA för 144 MHz till en yagi med vanlig enkel split dipole. (12,5 Ohm)
DK7ZB har gjort detta med en 8 el LFA https://www.qsl.net/dk7zb/images/LFA/8LFAD.htm

I filen från G0KSC har jag lyckats att ändra dimensionerna till 8 mm för dir./refl. och 10 mm för radiatorn (jag har dessa dimensioner liggandes) + att jag ändrat till en split dipole, men sen tar det stopp.
I optimeraren borde jag kunna få rätta längder och avstånd för bäst SWR men när jag försöker optimera efterfrågas "variabler".

Strålningsdiagrammet ser inte lika bra ut som på 8 el, men när man stackar 4 st 7 el på höjden med avståndet 160 cm ser det väldigt bra ut och blir då relativt lätthanterligt och hållbart jämfört med 4 st 8 el.
https://www.g0ksc.co.uk/144mhz-lfa-yagis/7el-144mhz-ln-lfa.html

Är mycket tacksam för tips hur jag kommer vidare.

Bifogar en ZIP-fil innehållande filen från G0KSC, min halvfärdiga fil och 4 st vertikalt stackade 7 el LFA.

73 Kricke
 

Attachments

  • SM6VTZ.zip
    159,5 KB · Views: 4
Hej Kricke

jag kan ta en kik på det när mörkret sänker sig här i Skåne.
variabler måste man använda för att använda optimeraren. Beroende på vilken inmatningsmetod du använder i 4nec2 så kan man sätta dessa variabler tex ”len = 8 mm” och sedan använda den i tabellen för geometridatat.

Bör väl tillägga att mina erfarenheter är att längderna som man kommer fram till i simuleringarna är beakta som riktvärden. Det är så många faktorer som spelar in för övrigt. Men tex en NanoVNA och en enkel fältstyrkemätare kan man komma mycket nära sina simuleringar.

73 de Sm7udb/Micke

Hej!

Jag försöker att designa om en 7el LFA för 144 MHz till en yagi med vanlig enkel split dipole. (12,5 Ohm)
DK7ZB har gjort detta med en 8 el LFA https://www.qsl.net/dk7zb/images/LFA/8LFAD.htm

I filen från G0KSC har jag lyckats att ändra dimensionerna till 8 mm för dir./refl. och 10 mm för radiatorn (jag har dessa dimensioner liggandes) + att jag ändrat till en split dipole, men sen tar det stopp.
I optimeraren borde jag kunna få rätta längder och avstånd för bäst SWR men när jag försöker optimera efterfrågas "variabler".

Strålningsdiagrammet ser inte lika bra ut som på 8 el, men när man stackar 4 st 7 el på höjden med avståndet 160 cm ser det väldigt bra ut och blir då relativt lätthanterligt och hållbart jämfört med 4 st 8 el.
https://www.g0ksc.co.uk/144mhz-lfa-yagis/7el-144mhz-ln-lfa.html

Är mycket tacksam för tips hur jag kommer vidare.

Bifogar en ZIP-fil innehållande filen från G0KSC, min halvfärdiga fil och 4 st vertikalt stackade 7 el LFA.

73 Kricke
 
Hej igen
Har nu kikat på dina filer och skapat en ny fil som har symboler/variabler. Detta gör att du kan köra optimeraren. Det finns flera varianter att välja på. optimering. Börja med Optimize, sen klickar du på de variabler som du vill optimera för att välja dem. För att programmet ska veta vilka parametrar som den ska optimera så måste man klicka i högra fälten vid bl.a. SWR, F/B, R, X osv. Då det står 0 i fältet optimerar man inte efter den och står det 100 så gör man. Theta och Phi måste vara rätt också och i ditt fall ska Theta vara 90, 90 och Phi 0, 180.

På G0KSC hemsida stod det att hans modellering endast funkar med den nyare. NEC-4 motorn och 4nec2 kan använda den men då måste man licens för att ladda ner den. 4nec2 använder NEC-2 motorn.

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor.
73/Micke SM7UDB
 

Attachments

  • SM6VTZ LFA.nec.zip
    1.012 bytes · Views: 3
Hej igen
Har nu kikat på dina filer och skapat en ny fil som har symboler/variabler. Detta gör att du kan köra optimeraren. Det finns flera varianter att välja på. optimering. Börja med Optimize, sen klickar du på de variabler som du vill optimera för att välja dem. För att programmet ska veta vilka parametrar som den ska optimera så måste man klicka i högra fälten vid bl.a. SWR, F/B, R, X osv. Då det står 0 i fältet optimerar man inte efter den och står det 100 så gör man. Theta och Phi måste vara rätt också och i ditt fall ska Theta vara 90, 90 och Phi 0, 180.

På G0KSC hemsida stod det att hans modellering endast funkar med den nyare. NEC-4 motorn och 4nec2 kan använda den men då måste man licens för att ladda ner den. 4nec2 använder NEC-2 motorn.

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor.
73/Micke SM7UDB

Hej Micke!

Tack för att du tog/tar dig tid, det är mycket uppskattat.
När jag nu tittar i filen du gjort förstår jag varför det tog stopp.

Har nu testat att optimera och har valt alla variabler och SWR, men vid bäst SWR ser loberna inte så roliga ut.
Väljer jag F/R blir loberna fina, men inte det andra, senast körde jag SWR, F/B och F/R, men det blev inget vidare förutom F/B.

Några tips på hur jag optimerar fram en antenn med fina lober (likt originalet) med bra F/B, gain är inte så viktigt men främst dom vertikala loberna då jag vill ha en tyst antenn.
Jag vill använda 8 mm till refl./dir. och 10 mm till radiatorn.

NEC4-licensen kostar många många dollar enligt utvecklaren.

Tack!

73 Kricke
 
Last edited:
Hej igen, jag kan kika lite vad som skulle funka.
Det är inte alltid man får till det. Du kan prova andra optimeringsvarianter också.

73/Micke
 
Hej igen,

gjorde lite modifieringar på filen. Har bifogat den och en pdf med bildskärmsdumpar från simuleringarna.

Jag började med att använda Sweep-funktionen i Optimizern för dipolens längd (feed) och X-avståndet (dist_feed) för att hitta lägsta swr. Fick ner till 1.07 i swr. Därefter svepte jag reflektorn på liknande sätt som dipolen. Sedan körde jag Optimize på alla "director"-elementen för SWR, Gain och F/B.

Man får pilla lite fram och tillbaka för att hitta optimum. Det blir som en yagi-antenn, och för dessa finns det en del beräkningsprogram som man kan få ut längder och avstånd på samtliga element. Jag tror fördelen med att använda G0KSC variant är att det är en form av loop vilken i sig blir lågbrusig då den är känslig för det magnetiska fältet och inte är så känslig för E-fältet = elektromagnetiska strålningen från väggbulor och annat jox som speciellt kommer fram till vintern.

Förresten fördelen med att öka diametern på elementen medför större bandbredd.

Hoppas det hjälper dig:)

Rättelse: Missade att det är 12,5ohm i DK7ZB version (bifogade hans EZ-fil konverterad till NEC) samt lagt till dessa i pdf:en. Man ändrar vilken karakteristisk impedans man ska ha under "Edit"-"Char Imp".

73 / Micke SM7UDB
 

Attachments

  • SM6VTZver2.zip
    733,4 KB · Views: 1
  • 8-El-LAFD2-10mm.nec.zip
    441 bytes · Views: 0
  • Simulering SM6VTZ.zip
    732,5 KB · Views: 2
Last edited:
Hej Micke!

Tack än en gång, jag testar mig fram lite mer.
Förresten, jag ändrade till 8 mm (4 mm) respektive 10 mm (5 mm), det var andra mått i filen.

73 Kricke
 
Intressant om NEC mm. En närliggande fråga är "hur läggar man in kompensation för montering på bom"?
Jag kör bara MMANA-GAL men det måste ju göras vad än man använder.
Ser en uppgift hos VE7BQH att Cue-Dee har 6.35 mm "Korrektion faktor" och tolkar det så att elementet måste förlängas i simuleringen ! Sen vill jag ju ha motsvarande faktor för 432 MHZ för jag har flera att meka med.
/ Tommy
 
Back
Top