Hjälp med antenn.

SM6TBJ

Member
Hej. Nu har jag flyttat och bor i en lägenhet och önskar tips och ideer på antenner som kan funka från en lägenhet. Vi pratar HF (10-40 m) och gärna så lite "foot print" som möjligt för att hålla XYL och grannar på gott humör. Har en liten balkong på första våning. Vet att det inte är de bästa förutsättningarna men slänger ut en fråga och ser om jag får napp. 73 de SM6TBJ/Fredrik
 
Kanske ett spröt rakt ut horisontellt från balkongen, med balkongräcke/husfasad som motvikt? Alltså som ett "vertikalt" antennsystem med ett jordplan, fast hela systemet vinklat 90°. Nån form av metspö eller teleskopisk glasfiberstång för att bära en antenntråd - lätt att avlägsna och stuva undan. Mycket hänger ju på omgivningarna (andra hus nära din lägenhet, höjd över marken etc) och strålningsdiagrammet lär nog bli lite suboptimalt, men borde vara bättre än en antenn inomhus.
 
Tror att största problemet blir stördimman på mottagning, har provad en del balkongantenner för lyssning på kortvåg och med tiden så skaffade grannskapet alltmer elektronik som gjorde det nästan omöjligt att höra något så jag har lagt det på hyllan numera.
Det som funkade bäst var en aktiv magnetisk loop , jag körde med en Wellbrook ALA-1530 för RX.
För sändning tror jag att en loop skulle fungera bra men man måste tänka på att det blir väldigt starka fält i närheten, tror inte att man kan
uppfylla dom kraven med en balkongantenn.

Hos morsan där det bara bodde pensionärer (utan en massa elektronik) körde jag under flera år med Chameleon Hybrid + MIL-WHIP + EXT
vilket gav ett 5,5 meters spröt som jag skruvade fast på hennes balkongräcke i cirka 45 graders vinkel.
Körde en hel del DX därifrån främst från 7 MHz och uppåt, på 80 m blir verkningsgraden lite väl låg.
 
Last edited:
Hej
Testa en enkel tråd till något träd om det finns med bra motvikter för de band du vill köra. Om det inte finns så testa en mobilpinne. Det finns de som inte syns så mycket och de är svarta i färgen. Kolla gärna min sida på QRZ så kan du se min set-up. Kör 80-10 meter med min tråd. Den är 25 meter lång och hänger ut och ner mot marken i ett träd.
"Kör det du kan med vad du har".
Lycka till. 73 de Håkan SM5OCK
 
Jag har satt en loopantenn (AL-705) på ett kvastskaft som jag sätter i parasoll foten på balkongen.

Når USA med 10W på 15m. Bor högst upp.

Loop antenn är bästa valet i stadsmiljö och balkong då den dessutom effektivt filtrerar bort störningar.

Håll koll på antennens strålningsriktning.

Har dessutom en bredbandig RX loop antenn som fungerar utan att man behöver justera för frekvens hela tiden.
 
Hej
Testa en enkel tråd till något träd om det finns med bra motvikter för de band du vill köra. Om det inte finns så testa en mobilpinne. Det finns de som inte syns så mycket och de är svarta i färgen. Kolla gärna min sida på QRZ så kan du se min set-up. Kör 80-10 meter med min tråd. Den är 25 meter lång och hänger ut och ner mot marken i ett träd.
"Kör det du kan med vad du har".
Lycka till. 73 de Håkan SM5OCK
Hej och tack för svar. Det ser ju ut att kunna funka även för mig. Då infinner sig nästa fråga, om hur du löst genomföringen in till radion? Går du genom vägg eller fönster? /Fredrik
 
Hej.
Kul att du kommer igång. Har balunen innanför fönstret på blombrädan och har dragit en tråd genom fönsterkarmen bara. Den låses då du stänger fönstret. Sedan tog jag så lång antennkabel som det fanns plats för.
Lycka till. Mvh Håkan
 
Jag får börja med att hänga ut en tråd från fönstret för att börja lyssna. Sen kommer min ändmatade halvvågsantenn upp när den är klar.
/Fredrik
 
Back
Top