Hjälp med antennval

SM0GLD

Vänsterhänt
Hej alla, jag har fått antennpanik.

Har simulerat massor av antenner med EzNEC och även byggt flera av dom.
På sommarstället sitter en OCFD (33%matad) sen i höstas och den fungerar bra.
Under vintern har jag kört på en 3-bands dipol som hänger på loftgången väl skärmad har det visat sig. Jag har även en metspövertikal som bara monteras upp när det inte blåser.
Den senast simulerade antennen är en OCFD (10%matad) som SM0IXY byggde och monterade upp, tydligen med gott resultat.

Med så många antennalternativ färdigsimulerade trodde jag mig vara väl förberedd att montera upp någon bra antenn bara jag fick ett OK från styrelsen i borättsföreningen.

JAG FICK NEJ! ingen antenn på taket....basta!

Vad gör jag nu då?

Metspöt åker upp på balkongen och på den kan jag köra (40m) 20-10m.
Till den behöver jag en remote ATU men den måste först införskaffas.

Tills vidare skulle jag kunna dra ut en longwire till ett träd.
Eller finns det något annat alternativ som inte drar blickarna till sig.

Jag har loftgångens aluminiumplåt och räcke (16m) att jorda i, kanske är det en bra motvikt till en longwire.
Kollade även in End Fed Zepp.
Den matas via en 1/4-wl stege där ena änden fortsätter i antennen och den andra slutar i tomma intet.

En Z-match finns (balanserad utg) så kanske är det ingen vits med en bit stege fram till antennen.

Tips som leder fram till en antenninstallation ses som en välgärning:)

/Micke
 
Tack Arne.
Det hjälpte lite men paniken består.

Jag förstår inte hur 6EQO kan kalla antennen en endmatad 1/2-våg.
Anpassningsenheten har ju två antenntrådar anslutna, en lång och en kort.
Ingen av dessa trådar är jordade.
I mina ögon ser det ut som en OCFD.

/Micke
 
Ja, jag vågar mig inte på en förklaring av ändmatningen, men AA5TB har förklarat det här AA5TB - The End Fed Half Wave Antenna. Jag har en ändmatad halvvåg för 80m enligt beskrivningen uppe, och det fungerar bra tycker jag. Har dock inte kört mer än 100w på den.

/Arne
 
Last edited:
OK, nu har jag läst på lite.
End Fed Zepp är ju i grunden samma antenn ser det ut som.
Inte så enkelt att förstå helt hur det fungerar men det ser ut att vara känsligt med matningen för att slippa common mode-strömmar.

/Micke
 
spelar det någon roll om "common mode strömmar" är absolut under kontroll när antennen ändå sitter på sidan av huset och strålar på/in i huset?
 
Ändmatad ZEP

Jo, även jag har tittat och räknat på ändmatade ZEPs.
Problemet är att kvarstvågen måste vara Z500 Ohm.
Det som gives är Z450 bandkabel, lite för lågt Z.
Alltså måste man tillverka sin egen kvartsvåg med Z500!

Har börjat spana på s.k. sockerbitar för att få ut avståndet
på kvartsvågen.
Tänkte börja med en liten sockerbit och öka mellanrummet
mellan trådarna, utan insatser i mellanliggande hålrum, för
att kunna sluta med Z500 ute där halvågen fortsätter.

Samma ide har jag sett på olika CB-vertikaler, alltså borde
det fungera även på HF.

Kan detta ge dig en knuff framåt?

Lycka till!
 
Har även provat "No tune" varianten som beskrivs här: EFHW Jag märker ingen avgörande skillnad i prestanda på 80m, men det är smidigt att slippa ratta på vridkondingen.

/Arne
 
spelar det någon roll om "common mode strömmar" är absolut under kontroll när antennen ändå sitter på sidan av huset och strålar på/in i huset?

Du har nog rätt, ingen "big deal", man kan nog hantera det.

/Micke
 
Det geometriska medelvärdet mellan 50 och 5000 ohm blir blir 500 ohm. Jag gissar att det är så Hans har räknat. För min del tror jag nog att antennns matningsimpedans lika gärna kan ha ett helt annat värde, tex 4000 ohm, och då passar en 450 ohms bandkabel utmärkt.

/Arne
 
QSL 500ohm.
Mina simuleringar visar att impedansvariationerna är mycket mindre för en EFZ än dom är för en longwire eller 1/2-våg.
Detta gör att livet blir enklare för ATU´n.

Jag testade med 41m tot, 4,7m för stegen på ca 600ohm.
Antennen bar sig åt väldigt likt min 10%-matade OCFD.
/Micke
 
Nu har jag kringgått reglementet där jag bor.
En longwire på ca 27m är uppspänd, fungerar faktiskt väldigt bra jämfört med dipolerna som satt kloss med väggen.

/Micke
 
Kul att paniken har avtagit. Är nyfiken på hur du matar och stämmer av "longwiren", och vilka band du kan köra med den.

/Arne
 
Hej Arne,
Jag kan köra alla band men förmodligen blir det 80 och 40m i första hand.

Jag matar via en 4:1 Unun som är jordad i balkongräcket och sedan vidare med kort koax till en Z-match.

När jag får tid ska jag bygga en låda med remote-switchade spolar och kondingar.

4to1 Un_Un_s.jpg
4:1 Unun



Även "metspöt" med LDG-atu är nu aktiv.
Den är utfodrad via 9:1 Unun.



/Micke
 
Last edited:
Behövs 4:1 unun:en? Klarar inte z-matchen att stämma av ändå?

/Arne

Jo det gör den nog men....
Jag kan ansluta Unun:en till antenn och motvikt där ute och endast dra in en kort koax till tunern.

Om jag skulle ansluta tråden direkt till tunern så måste jag dra in den via fönstret och även dra ut en tråd för att ansluta till jord.

Jag misstänker att antenntråden skulle stråla mer inne i schacket än vad koaxen gör.

Jag får inga HF-problem med nuvarande installation.

Optimalt vore att ha tunern där ute förståss.

/Micke
 
Back
Top