Hjälp med Ham Radio Deluxe, för den klurige

TOM

Well-Known Member
God morgon och god fortsättning.

Sitter och kör lite remote med min TS-870 och har fått det att fungera riktigt bra. Dock endast väldigt basic med Team viewer och Skype men resultat över förväntan.

Det jag inte lyckas med är att kunna aktivera Auto tuning för att stämma av antennen, vilket är ett ganska redigt handikapp :(

Mejlade HRDs support igår:

”Hi! Is it impossible to activate my antenna tuner from HRD?”

Får detta något korta svar:


”Dear Tom,
You need to add a CAT macro for it (code is in your radio manual)
Then assign it to a button in the Layout manager.
73,
Ferry PD9FER”

Jag är helt borta nu vad han menar. Det finns tydligen ett sätt men har inte ens en idé om vad som avses.

Den med dator/radiokunskap får hemskt gärna hjälpa mig nu.

Hemskt tacksam för svar!

73 de SM5XGQ Tom
 
Jag är inte kunnig runt HRD men jag antar att man kan skapa ex. en knapp och att man i den lägger in ett anrop till en funktion för att skicka SW kommandon till radion.
Jag tror att du behöver leta i hjälpen till HRD för att utröna hur macron skall skapas eller om du kan hitta hur andra knappar/funktioner är utförda för att där utröna hur du skall förfara.
När du väl hittat hur du skall anropa funktionen så är det strängen "SW20" du skall skicka till radion!
Titta i https://wiki.hamradiodeluxe.com/index.php/Rig_Control !
 
  • Like
Reaktioner: TOM

Än en gång tack för svar.

(Bifogar bilder ur min manual längst ner.)

Jo den där stämmer dock väldigt dåligt med hur min HMR ser ut, jag har en version som släpptes nu i höstas.
Har dock hittat hur jag skickar in kommandon.

Skriver jag tex:
MD1; ändrar radion till LSB
AN2; ändrar radion till antenn 2

Men kommandot för att starta auto tuner måste väl ändå vara ” AC1; ”

Men får absolut ingen respons på radion. Blir lite nyfiken på vart du fick SW20 ifrån?

Hur som helst börjar jag bli nervös över att det här inte går att få till, känns ju dock väldigt konstigt när det finns CAT-kommando för det?

73 de SM5XGQ
 

Attachments

  • 5EE17E72-4620-486D-8944-3CF0262769B8.jpeg
    5EE17E72-4620-486D-8944-3CF0262769B8.jpeg
    1,9 MB · Views: 20
  • F26C7C22-44A7-4135-B495-F619783848AB.jpeg
    F26C7C22-44A7-4135-B495-F619783848AB.jpeg
    1,8 MB · Views: 16
SW20 använder jag själv i min klient till en Elecraft K2 inget konstigt med det. SW står för Switch Emulation!
 
  • Like
Reaktioner: TOM
Back
Top