Hjälp med identifikation VHF-PA

SM0O

Well-Known Member
Köpte detta kort på eBay för många många år sedan och har glömt allt om dess funktion och historia.
Det är gediget byggt med en 3,5mm kopparplatta på undersidan för vidare montering på kylfläns.
Vill minnas att det skulle matas med 28V.

VHF_AMP.jpg


Nu skulle jag plötsligen vilja ha det i drift och behöver lite hjälp !

Kan nån identifiera kortet och vad det har suttit i så jag kan jaga ett schema ?
Vad är det egentligen för transistorer, bipolära antar jag mha kopplingen, data på dessa ?

Har googlat mig halvt tossig utan att hitta några data eller information vare sig på kortet eller transistorerna :(
Det blir svårt att beräkna något angående matning och bias när jag inte ens vet grunddata på ingående delar....
All hjälp uppskattas !
 
Näe, jag hittar inte ens datablad på transistorerna... inte ens i mina gamla böcker med ekvivalenter
trots att dessa är ganska omfattande. Jag tror jag får lägga detta på hyllan innan jag blir alldeles tossig.
Enheten är förresten till salu för hugade spekulanter, då jag inte har några data alls att gå vidare med.
Kanske nån har kliande experimentfingrar :rolleyes: ?

Enheten skall vara god för 125W vad jag kan minnas och är byggd för VHF runt 2m bandet.
 
Last edited:
Ser vi på bilden av steget så kan vi göra vissa bestämningar.
Det ser ut som driveffekten skall in till höger, vid T1. Varför ju transistorernas BS verkar vara till höger då BIAS matningen sker på de vita avklippta ledningarna, avkopplade med C16, C17, C18 och Cx genom toroiden sen till BAS:arna genom en drossel. Någon stabilisering av BIAS spänningen finns ej på kortet då, utan du måste åstadkomma en stabilisator på 0, 5 till 1 V att mata in här. Möjligen är avsikten att man har två sådan stabbar. Finns ej heller tempeaturavkänning till BIAS stabben.
Collektro-spänning på de vita avklippta ledningarna till vänster vid C30, C31, C32 C33. Avkopplat med torid, chipkondingar, liten spole och C28, C29.
RF ut längst till vänster. Matningspänning är en bra fråga, men kanske man kan se spänningen på avkopplingskondingarna, för 12 V bör de vara på 16 eller 25 V. För 24 V matning bör kondingarna ha minst 35 V märkspänning. (24 V är ju upp till 28 V)
Plattan måste ovillkorligen skruvas fast på en kylfläns innan matningsspänning och BIAS läggs på.
Efterssom det finns dubbla BIAS och dubbla matningspänningar kan man mäta BIAS ström separat. Bör ligga omkring 300 mA per transistor.
Viktigt är att anslut koax till jordytorna vid in resp. utgång väldigt nära och noga på bägge sidor om in resp utgångsfolien. Helt en koaxialkontakt direkt mot kortet.
Relän krävs givetvis för att göra bypass vid RX.
Sen är det bara att hoppas att transistorerna är hela. Så kosta inte på alltför mycket kringutstyr innan du ser att de lefver.
Prova först med matningsspänning per resp. transistor och se om de drar ström, de skall inte dra ström utan BIAS.

Förmodligen är enheten till åldern och för 125 W RF ut, kan det krävas 25 W in.

De
SM4FotPeDahl
 
Input och output från kortet stämmer enligt din beskrivning och mina egna mätningar.
Basarna är till höger i bild och ligger efter T1, dessutom är transistorerna hela, åtminstone mätt med
min gamla trogna Fluke.

Hur vet du att biasen bör ligga på 300mA per transistor ? I min värld måsta jag ha transistordata
för att kunna veta detta. Har jag sån tur att du har dessa data kanske och du kan dela med dig
av dessa data ? Det vore i så fall verkligen uppskattat ! :)

Vill framför allt veta vilken matningsspänning som är aktuell, det var INTE 12V, så långt minns jag
även om det säkert skulle fungera med det också, om än med kraftigt reducerad uteffekt och möjligen
försämrad signalkvalitet. Men om det sedan var 18, 24, 28 eller till och med 48V, ja det vet jag helt enkelt inte.
Kortet kommer från eBay och var plockad ur fungerande kommersiell surplus.

Att kortet är byggd med separat justerbar bias för var transistor är ju inget man såg över huvud taget i slutsteg
avsedda för amatörradio på V/UHF under 80/90-talet och knappast inte idag heller om du inte talar om verkligen High-End produkter.
Jag kan inte minnas att jag sett det i något V/U-transistorsteg någonsin för ham´s.

Det är synd att jag inte minns mer kring slutstegsmodulen, men det var ju 8 år sedan köpet...
 
Last edited:
KJAg m,enade att vid 12 V är 300 mA typiskt för transistorer av den här typen.
Men är det 24 V eller mer blir det annan Bias.
Kolla kondingarna som jag skev så kanske du kan få en uppfattning om vilken matningsspännings som var aktuell.
Alla slutsteg i dagens amatörradio, sedan en 10 - 15 år har MOSFET, och då gäller alltid separat BIAS.
De har spännings-BIAS i området 3 - 5 V. Viloströmmen är mycket hög hos dessa, 1 - 1,5 A vid 12 V.
Det här steget har med största sannolikhet NPN transistorer.

Du måste nog testa transistorerna för likströmsegenskaperna ordentligt innan du kostar på att prova det med RF:
Med variabel BIAS, från ex ett 1,5 V batteri och en 10 Ohms pot kan du se om de "tänder" vid samma BIAS spänning. Och har likande likströmsparametrar.
Annars är det skroten som gäller.

De
FPD
 
Innan du slänger HF-liket kan du ju alltid ta tillvara på toroiderna och kompressions- och ATC-kondingarna, man kan aldrig ha för många komponenter liggandes till ingen nytta :)
 
När jag loggar in på ebay så kan jag se gamla inköp flera år tillbaka, prova det så kanske det löser sig.
 
Hej har du kollat med rf parts i
uSA och om det är custom design på transistorerna? med annan märkning av transistorerna?

mvh Lasse sm0ydo
 
Jag skulle först mäta genombrottspänningen kollektor-emitter med min transistorprovare och därefter prova med att ansluta konstantenn med uteffektmätare, hälften av förmodad driftspänning via amperemätare och med biasledningar till jord (klass C) mata in lite effekt tills det flyter kollektorström. Jag skulle börja på 144 MHz och, om det inte gav resultat trots skruvande på trimrarna, fortsätta med 432 MHz. Att hitta data på transistorerna går inte när de är specialmärkta för kunden och att avgöra frekvensområdet är svårt med utgångspunkt från fotot. Men, som Roy skrev, elektrolytmärkningen ger vägledning till rätt driftspänning.

Lennart
 
Jag har bläddrat i Motorolas databok, tror nämligen att det är aktuellt fabrikat. Om dina uppgifter om VHF, 28 V och 125 W (linjärt?) stämmer, och det är troligt, kan det vara MRF 316 eller MRF 317. Du hittar data på webben.

Lennart
 
Back
Top