Hjälp med provfrågor

SA4LGZ

Patrik
En av provfrågorna för amatörradiocertifikat handlar om i fall det finns speciella nödfrekvenser på amatörbanden eller inte. Då det inte finns några svar på PTS provfrågor så är det i vissa fall väldigt svårt att hitta korrekta svar.

I bandplanen som följde med utbildningsmaterialet så står det ganska klart och tydligt att det finns en speciell nödfrekvens på nästan alla amatörband, men jag har inte kunnat hitta något i det övriga utbildningsmaterialet om detta. Och söker man runt på Internet så får man en del olika information som inte heller gör saken speciellt tydlig.

Så... Kan någon möjligen förklara hur det ligger till alternativt hänvisa till något lämpligt reglemente där man kan läsa svaret?
 
Tack för era svar! Dock så verkar det vara ungefär samma som jag hittade förut och som det är lite svårt att dra några definitiva slutsatser av. Men det kanske är så att dessa frekvenser är informella och därmed borde svaret på frågan kanske vara att det inte finns några sådana frekvenser... (?)

Jag frågade även nere på radioklubben i går, och ingen verkade ha någon aning om vad som gällde på just amatörbanden.
 
Last edited:
Exakt, några nödfrekvenser finns inte på amatörbanden. De som angetts är som du säger informella "egenpåhitt" och har inget stöd i reglementena.

(Speciellt i USA finns en hel kader med radioamatörer som vill lyfta amatörradion till någon sorts halvmyndighet vid naturkatastrofer osv. Denna preppingkultur för amatörradion är kanske kan vara kul men är inte officiell.)
 
För att vara en officiell "nödfrekvens" krävs två saker;
dels att den är listad som "Distress Frequency" i Radioreglementet så att den därmed får skydd i internationell lagstiftning
samt dels att det också finns organiserad passning (helst H24,men även andra angivna tider kan förekomma)
på frekvensen.

De informella "Emergency Centers of Activitiy" som förekommer på amatörbanden uppfyller inget av kraven och är därmed inte heller några "nödfrekvenser".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hade också problem med att hitta något entydigt svar på frågan om nödfrekvenser. Perfekt att äntligen få lite klarhet från Karl-Arne!

Konceptboken är tyvärr kass som utbildningsbok. Hade större nytta av Google och hjälpsamma vänner inför provet.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Back
Top