Hjälp med reparationer

Tommy Ämtenmyr

Well-Known Member
Någon som vet vart man kan vända sig för att få en Icom 7400 reparerad? Jag har hittat en i Danmark ,med det borde finnas någon i Sverige, tycker jag. :)
 
Hej Tommy!
Är det ett allvarligt fel eller kan jag hjälpa dig tror du?
Jag har leveranstid på service (som vanligt) om det är en snabb service du behöver.
Har du pratat med Roy/FPD som är Icom'ist ?
 
Jag frågar för sm6yeb som uppger att stationen endast ger ut lite effekt. Kanske några 100 milliwatt. Allt annat fungerar som det ska. Slutsteget?
 
QSL
Jag tror du ska börja med att ringa Roy men han är inte på SRS längre såvitt jag har förstått så du får kanske kontakta honom direkt istället. Förhoppningsvis läser han det här och kommer med en kommentar om din radio.
Att uteffekten försvinner på 7400'orna är inte helt obekant men det behöver inte vara just själva PA't.
10 år är den tidsgräns som alla vill hålla på reservdelar nuförtiden och det kan kännas lite kvistigt.
 
Söker man på low power, IC-7400 och/eller 746pro så får man många svar just om drivtrissan, för hög bias ström, för lite kylpasta mm.

-HOW
 
1. Bry dig inte om vad som står på INTERNET om saken. Där finns kommentarer som ofta kommer från de som inte ens har sett en sådan radio. Det är ett vanligt sätt att göra negativ marknadsföring i landet på andra sidan atlanten, dvs att plantera myter, rykten etc. Skulle kylpasta gör att radion ger låg effekt, löjligt. Riggen har dessutom ett drivseg med två transistorer. IC-7400 och IC-746 PRO är bara nästan samma radio. Den senare avsedd för USA marknaden där mycket kort livslängd krävs, samt där helt andra EMC krav finns.

2. Har du ingen effekt kan du börja med att studera blockschemat. Där finner vi att sändaren är gemensam för HF och VHF upp till 10 W nivån, sen vidtar ett 100 W PA för HF resp VHF. Lämnar den ingen effekt vare sig på HF eller VHF är felet gemensamt och före 10 W nivån. Ger den ingen effekt bra på VHF så ligger felet i VHF-PA eller vägen till antennjacken.

3. Nästa steg är att kontrollera inströmmen, drar den 15 - 20 A men ingen effekt ut, så lär felet finnas mellan PA och Antenn.

4. Säkerställ om felet gäller alla trafiksätt, har du exvis bara testat SSB så kanske felet bara är micken.

5. Annars gäller nog klassisk felsökning, genom att mäta när den går på 1,8 MHz duger ett väldigt enkelt oscilloskop för att följa signalen.
ett sådant hittar man för 500 kr. Att bygga en RF-probe med en diod är oxo enkelt. En veckas kvällar för oscilloskoputbildning är det värt, innan man börjar mäta skarpt.

6. Exiter IC:en IC-151 på RF-unit kan vara ett typiskt fel om den varken drar ström eller går på något trafiksätt, HF eller VHF. Den går INTE sönder av värme, ligger på 5 mW, den går inte sönder pga av kylpasta heller utan det kan vara ESD. Det finns en mod med skyddsdioder för den.

Idag kan man inte räkna med att få hjälp ideellt utan måste ta saken i egna händer.

Annars gäller väl samma sak som för andra saker nuförtiden, ATW, (4-hjulig terräng MC) snöskoter, gräsklippare, frys, tvätt maskin, Plasma-TV, ett otal datorer, fyra fem högtryckstvättar, systemkameror, ja de där sakerna i samma prisklass som går sönder, och som ingen lagar, som man helt enkelt ställer ut i ladan, eller i garaget.
Så kommer nästa generation att beställa hem en container när den dagen kommer.

de
SM4FPD
 
Hej Roy och tack för svaret. Ideell hjälp var det inte frågan om. Naturligtvis betalar man för hjälpen. Min fråga var om det finns någon som KAN laga en 7400 i Sverige? Tyvärr besitter de flesta inte all den tekniska kompetens som erfordras och det kan ju inte vara meningen att den ska i soptunnan. Ur ett kommersiellt perspektiv kan jag förstå tanken släng och köp nytt.
73,
Tommy
 
Hej Tommy,

jag har skickat mina gamla Icom-stationer till Svebry i Skövde för reperation.

Har fungerat perfekt.

SM7IWG Carl
 
Tommy det kan finnas en handfull i SM som "KAN" lag a en sådan apparat.
För denne att läsa in sig på modellen och sen felsöka blir det knappast "kommersiellt", om man betänker rekomendationen att en repration inte bör överstiga halva värdet av appraten.

Men mitt försök att hjälpa dig var de punkter jag ställde upp, och de flesta bör du kunna göra själv och med svaren på dem har vi kommit en bra bit på väg.

Jag förstår tanken på att just amatörradio är grejer som skall hålla livet ut, men inte de saker jag räknade upp, de slänger man. Så har alltid radioamatörer resonerat. Varför är svårt att förstå???

Låt oss höra svaren på punkterna jag ställde upp så kommer vi vidare Tommy.
Kanske då någon i din närhet kan göra ett försök att byta något utan direkt felökning i apparaten.

de
SM4FPD
 
Hej,
Hos mig har:
Ic151 havererat. Reparerades av Svebry efter som jag har vägarna förbi. Hände för ganska många år sedan.
Dirivning med 2SK2975 fick någon form av glappkontakt. Tryckte man på enheten åt ena sidan så fungerade trx igen. Olydig som jag var så byttes allt till två RD15HVF1. Finns beskrivet under tex mods.dk. Har fungerat klanderfritt sedan bytet skedde
Bästa 73
De sm4anq/Ulf
 
Lydde ditt råd och skickade den till Swebry. Har nu den hemma och kör för fullt igen. Allt till ett mycket anständigt pris......
 
Back
Top