Hjälp med tillstånd?

PL1000

Active Member
Hej,

Ett par frågor:

En god vän hade ett gammaldags A-cert för många år sedan. Tyvärr drabbades han av en vanlig typ av sinnesförvirring och tappade fokus på det viktiga i livet. I stället för att spendera pengarna på radio och tillståndsavgifter så gick de till (i kronologisk ordning) Blommor till flickvän, bröllop, blöjor, leksaker, mera blöjor, mera leksaker, osv...
Han har nu fått tillbaka förståndet, men inte tillståndet.

Fråga 1.
Måste man avlägga prov på nytt om man blivit av med sitt amatörradiotillstånd p g a att man inte betalat en avgift som inte längre finns?

Jag drar parallellen till körkort som man får behålla livet ut såvida man inte gör något riktigt dumt. Kan han hoppas på att få tillbaka sitt amatörradiotillstånd?

Fråga 2.
Hur får man tillstånd att köra 6 meter? Hur ansöker man. Jag kommer troligen inte att köra mycket, men jag har alltid tyckt att 6 meter var den perfekta våglängden och vill dra mitt strå till stacken för att aktivera och behålla bandet.

/Lennart-SM6KNL
 
Separat tillstånd krävs med årlig avgift. Vad PTS vill ha är longitud och latitud på antennplacering, det är inte tillåtet med mobil trafik. Sedan meddelar dom tillstånd och hur mycket effekt man får köra med. Observera att vill man köra från mer platser krävs tillstånd, avgift för varje plats.

Mvh Jan
 
Last edited by a moderator:
Såvitt jag vet är det bara att tala med SSA och få signalen och tillståndet tillbaka helt gratis. Inga nya prov, inga pengar.
Men gärna ett SSA medlemskap....
För 50 MHz måste man ha ett tillstånd utfärdat av PTS, det kostar oxo pengar.
 
SM4FPD said:
Såvitt jag vet är det bara att tala med SSA och få signalen och tillståndet tillbaka helt gratis. Inga nya prov, inga pengar.
Men gärna ett SSA medlemskap....
För 50 MHz måste man ha ett tillstånd utfärdat av PTS, det kostar oxo pengar.

Har SSA ett så pass gammalt register? Insändaren pratar ju om A-licens så PTS var nog inblandad då det begav sig.
 
Det är bara att ta kontakt med någon på PTS så skickar dom ett cert mot postförskott.
Jag gjorde så förra året å då var ju fortfarande Per i livet, han fixa det per omgående!

/Bosse
 
Precis som Bosse skriver så är det PTS man skall vända sig till.
SSA har inget med detta att göra.PTS är ju tillstånds enheten n'r det gäller gammla Cert.

73 de Lasse SM4IVE
 
Strålande!

Tack för de goda nyheterna på båda frågorna.

Longitud och latiud får man ju lätt fram på Eniros web-karta ner på någon meter när, så det är väl bara att ansöka. Trist att man måste ha tillstånd per QTH men kul att man kan få det trots allt.

/Lennart-KNL
 
PL1000 said:
Trist att man måste ha tillstånd per QTH men kul att man kan få det trots allt.

Det är inte säkert att du får tillstånd även om du söker.
Om du får tillstånd eller inte det beror på var ditt QTH ligger.
 
Det går även bra att skicka in lokatorruta (6-ställig), istället för long/lat.


73 de Magnus
 
Fragor ang. 6m operation.

PL1000 said:
Hej,

>>Fråga 2.
Hur får man tillstånd att köra 6 meter? Hur ansöker man. Jag kommer troligen inte att köra mycket, men jag har alltid tyckt att 6 meter var den perfekta våglängden och vill dra mitt strå till stacken för att aktivera och behålla bandet.

>Separat tillstånd krävs med årlig avgift. Vad PTS vill ha är longitud och latitud på antennplacering, det är inte tillåtet med mobil trafik. Sedan meddelar dom tillstånd och hur mycket effekt man får köra med. Observera att vill man köra från mer platser krävs tillstånd, avgift för varje plats.

Mvh Jan

Jag kommer att ta med min Yaesu VX-7RB nar jag kommer besoka Sverige och den radion ar en HT och operates pa 6m, 2m och 70cm sa fragan ar om jag ocksa behover ett tillstand for att operate pa 6m och varfor maste man ansoka for att operate pa 6m for jag forstar inte logiken bakom det.

Forresten vet nagon var jag kan fa tag i bandplanen for 6m, 2m and 70cm och reglerna att folja for att sanda radio i Sverige sa att jag inte bryter nagra radio rules and regulations dar borta.

Ha en bra helg och thanks in advance.

Johan
VA2TLC
 
for att operate pa 6m och varfor maste man ansoka for att operate pa 6m for jag forstar inte logiken bakom det.

Ha en bra helg och thanks in advance.

Johan
VA2TLC

Frekvensbandet 50-52 MHz är i Sverige fortfarande avsedd för Rundradio och TV -sändningar enligt svensk bandplan. Så man måste söka specialtillstånd, som gäller för den plats du avser köra från. Man får inneha sändare, men inte sända utan specialtillståndet.

Förhoppningsvis blir 6 mtr ett amatörradioband även här i Sverige nu när Radio & TV i detta band nästan(?) är avvecklad. (Jag är osäker på om det finns TV-sändare kvar ännu. Någon som vet?)

Bollen ligger hos PTS, SSA har tillskrivit PTS om detta.
 
Last edited:
Förhoppningsvis blir 6 mtr ett amatörradioband även här i Sverige nu när Radio & TV i detta band nästan(?) är avvecklad. (Jag är osäker på om det finns TV-sändare kvar ännu. Någon som vet?)

Vännäs på kanal 2 är väl i drift någon vecka till. Det är den sista storsändaren på VHF-I i Sverige. Kolla vidare här:
Frekvenstabeller tv
SA6APZ
 
Back
Top