Hjälp mig med identifiering

SM5DFF

Well-Known Member
Från en avliden amatör har jag ett hembygge som kanske är en syntes-VFO. Jag har inte spänningssatt det än, vill veta vad det är utan att först löda loss kretskortet och kika på undersidan. På panelen med teckenfönster finns potentiometer märkt Speed, vippomkopplare märkt Hz och kHz, vippomkopplare märkt Up och Down med mittläge och en fjädrande tryckknapp märkt Band/Cal. Lådan innehåller två PIC16F84, en 4 MHz-kristall och en 66 MHz-kristalloscillator. En MMIC bredbandskrets är kopplad till utgången. Kan någon hänvisa till publicerad artikel med schema?

Lennart
 
Oscillatorn startar på 14025 kHz, tryckknappen ska väl byta band men dess funktion har jag inte kommit underfund med.

Lennart
 
En bild på två ic och två kristaller ger ingen ledtråd till artikeln. Nu fungerar bandhoppen 1,8-28 MHz efter att en för lång skruv i lådan avlägsnades. Återstår att förbättra kontrasten i teckenfönstret HCA-1611, reglage för den saknas.

Lennart
 
Det närmaste jag har kommit i mitt sökande är G4GXO: Dual PIC DDS VFO och det får duga.

Lennart
 
Back
Top