HJÄLP! Störning på 3674 kHz. Lååångt inlägg med bilder, ljud och film! Dax för PopCorn ;-)

SM2OWW

Well-Known Member
I söndags på morgonen noterade jag en ganska kraftig störning (S8-S9 utan preamp) kring 3674 kHz, den fanns kvar under hela dagen och även hela kvällen. Kunde inte höra någon förändring av ljudet eller ändring av signalstyrkan på störningen mellan dagljus och mörker.

Under måndag samt nu idag tisdag har jag utfört en del prov...

- Växlade över från 80-meters dipolen till 40-meters dipolen, störningen helt borta på 40-meters dipolen! Dipolen för 80 har sina fästpunkter i öst-väst, dipolen för 40 har sina fästpunkter i nord-syd. 80ns östra fästpunkt är ca 15 meter från 40ns nordliga fästpunkt, sedan är det ytterligare ett antal metrar mellan respektive dipols fästpunkt och själva dipolerna (ledande delar). Koaxerna (RG58) från de båda dipolerna strålar samman vid samma punkt och går sedan med var sin LMR400 förlagda i backen i kabelrör fram till huset och sedan upp till radiorummet.

- Har lyssnat runt på en massa olika KiwiSDR, de som finns närmast samt några som är på lite längre avstånd, inte minsta störning, provade även att sända med lägsta effekt som FT-1000MP MARK-V kan sända med (gissar på typ 1-2 watt) för att höra att dessa KiwiSDR hörde min signal och det gjorde dom. Men dom hörde inte störningen.

- Kopplade in en "Miracle Antenna" på IC-718 i radiorummet, kunde inte höra minsta lilla störning!

- Bröt inkommande matning till huset, huvudbrytare inne, elmätaren fortfarande spänningssatt, ville inte plumsa i djupsnö! Lyssnade med IC-718 som matades från ett bilbatteri, samma resultat som med FT-1000MP MARK-V, med dipolerna för 80 meter hörs störningen medans med dipolen för 40 meter hörs den inte!

Eftersom det är djupsnö framför mätarskåpet så jag tog tinySAn och lilla teleskopantennen och stod på bron och sträckte mig mot mätarskåpet så antennen nästan tog i skåpet, ingen läsbar/synlig störning på skärmen. Gick sedan omkring med tinySAn och lilla teleskopantennen under 80-meters dipolen, ingen läsbar/synlig störning på skärmen. Kopplade isär RG58-LMR400 och anslöt tinySAn till dipolen, störningen syntes.

På LSB låter det som en "såg", skiftar man till AM och lyssnar lite "på sidan om" max signalstyrka låter det som ett pulståg. Har nu i eftermiddag letat från 1 MHz upp till 6 MHz och har nu hittat samma "ljudbild" på 2913 kHz, 3166 kHz, 3421 kHz, 3927 kHz samt 4687 kHz. Mönstret verkar vara ett intervall på ca 250-255 kHz. Finns några luckor i mönstret men där är det andra signaler som är starkare än S8-S9 så det kan vara så att de överröstar störningen.

Hittade lite öststatsstationer kring 3674, jämförde signalstyrkorna, en station som kommer in S7-9 på 80-meters dipolen får S2-3 på 40-meters dipolen (båda fallen utan PreAmp), så 40-meters dipolen är inte "helt döv" på 80 meter.

Utifrån ovanstående får jag det till att det måste vara en relativt lokal störkälla som endast tas upp av 80-meters dipolen och inte minsta lilla signal på 40-meters dipolen!

Tog en tur till grannen i nordväst som har solceller på ladugårdstaket (gul rektangel på kartan), en installation som funnits i 4-5 år, inget läsbart på tinySAn vara sig en bit framför ladugården eller vid strömbrytaren som sitter på ladugårdsväggen.

Har inte varit över till grannen öster om mig som precis håller på eller precis fått igång sina paneler som är uppdelade på fyra delar i tre väderstreck, fyra gula "prickar", en mot öst, en mot väst och två mot syd). Men jag tycker att om störningen kommer från grannen öster om mig så borde det även höras på dipolen för 40 meter, eller...???

Sökandet efter störkällan/felet fortsätter! Tips på vad det skulle kunna vara mottages tacksamt...

Nedan, karta med mitt QTH, dipolerna samt de två grannarna med solpaneler.

Kartskiss.jpg

Nedan, HDSDR / RTL-SDR med 80-meters dipolen. Vattenfallet är inte så "snyggt", ändrade lite fram och tillbaka för att få fram signalens "sågning, höger-vänster" och då blev det "skräp" i vattenfallet utanför störningens område.

PrintScreen 2022-02-01.jpg

Två filer med inspelat ljud från RTL-SDR

http://www.sm2oww.se/QRN/3673kHz_AM_RTL-SDR_Dipol_80m.wav [ca 250 kB]
http://www.sm2oww.se/QRN/3673kHz_LSB_RTL-SDR_Dipol_80m.wav [ca 250 kB]

Två filmer med bild & ljud, först FT-1000MP MARK-V där jag skiftar mellan de två dipolerna. Sedan IC-718 som går på bilbatteri när jag hade brutit inkommande till huset.
http://www.sm2oww.se/QRN/220201_FT-1000_Dipol_80m_40m.mp4 [ca 18 MB]
http://www.sm2oww.se/QRN/220201_IC-718_Dipol_80m.mp4 [ca 15 MB]
 
Ha du några mantelströmsfilter?
Finns det möjlighet att störningen är mycket svag och genereras i schacket, och kryper på koaxen ut till 80m-dipolen?
Är det något avbrott på innerledare eller skärm på någon koax?
Är kontakterna till radion åtdragna ordentligt? (Jag gissar att radion har två antennkontakter, och du använder en för 80m och en för 40m.)
Är det (av misstag) galvanisk kontakt mellan 80m-koaxen och någon elektronisk pryl? Eller mot marken?
När du hör störningen på tinySA vid RG-58.an för 80m, kan det vara så att störningen egentligen kommer in från radion?

Prova att byta antenn till antenningångarna.

Vad har du för brusnivå på 80m med 40m-dipolen? Eller, med andra ord, hur mycket starkare är störningen på 80m-antennen jämfört med brusgolvet?

Kan en dipol bli en sändare? Ja, om det finns en olinjär övergång någonstans, och något exciterar den. Kolla efter dålig kontakt och lödningar.

SM5OCI Per
 
Någon typ av laddare kanske? Alltifrån en mobilladdare som ligger under en säng till laddare för elcykel eller bil.
 
En audioanalys visar inga snabba transienta förlopp som man brukar se om det handlar om dataöverföring.
I stället är det mjuka sinusformer som varierar i frekvens upp och ner hela tiden.
250kHz tyder på någon form av switchat drivdon. Kanske en pumpmotor som löper amok.
 
När jag anslöt RG58an till tinySAn ute så gick koaxen i princip direkt "från luften" och in i tinySAn, alltså ingen kontakt med "andra saker" som koaxer och styrkablar som går in till huset. Men jag ska vid tillfälle dra koaxen längre bort från kopplingspunkten och ansluta tinySAn och se om det blir skillnad, kan ju även hänga på en kortare RG58 på dipolen, så den bara når rätt ner och koppla på tinySAn.

Angående två koax-ingångar på FT-1000, jag har ju samma störning när jag ansluter 80-dipolen på IC-718. Skulle iofs kunna prova att växla dipolernas anslutning till mina två LMR400 "HF-A" och "HF-B" ute vid kopplingspunkten.

Såväl dipolen för 80m som den för 40m har köpe-baluner, för mig att dom heter "The Big Signal, original W2AU Dipole Balun".

SWR ser bra ut för respektive dipols band.

Brusgolvet på 80 meter, kollade runt nu och det är ganska mycket trafik över hela bandet så hittar ingen riktigt tyst plats för att få fram brusgolvet när jag lyssnar på LSB och utan filter, men hittade en kort sekund en plats som var lite lugnare och fick då fram ungefär S3, störningen på 3674 kHz var då runt S9. Provade att få fram S-värden med CW och vassaste filtret, började med att leta fram starkaste S-värdet på störningen som då var ungefär S7 kring 3672 kHz, flyttat sedan kring lite på sidan om det och hittade en frekvens som var ganska "tyst" och då var det S1. Vassaste CW-filtret tar ju bort ganska mycket...

Laddare, allt på min fastighet var strömlöst när jag lyssnade med IC-718, endast elmätaren hade spänning, men efter elmätaren var det brutet. Ska i så fall vara någon av grannarna och det är ju ändå en bit mellan fastigheterna, men det är nog inte omöjligt...

Pumpmotor, grannen i norr har egen vattenbrunn, vet inte vad det är för typ av anläggning men någon sorts pump har dom i alla fall, vi övriga har "bya-vatten" och till det gemensamma pumphuset är det ca 1 km. Fast, störningen har ju varit konstant i över två dygn, mycket vatten som ska ha pumpats under den tiden!

Jakten fortsätter, får smyga runt hos grannarna och kolla om jag kan få signal på tinySAn, kommer jag i närheten av störkällan så måste jag ju få en synbar signal...
 
Jag får det till 6 S-enheter mellan störning och brusgolv. Teoretiskt 36dB. Det är mycket, om man betänker att 40m-dipolen inte hör någon störning.

Jsg tänker så här: Antingen ligger störningen precis längs med 40-dipolen, eller är den mycket svag och mycket nära 80-dipolen.

SM5OCI Per
 
Nu vet jag att jag lyssnar på aldelles för mycket konstig experimentell musik, men hade nästan kunnat leka "gissa artisten" efter lyssnat på ljudfilerna ;) :p
 
Skulle vara intressant om du kunde ansluta en vanlig 1:1 choke i mottagarändan.
Dom där W2AU balunerna är inte jättebra på att undertrycka CM-strömmar.
 
Jag letade störning på 3,7Mhz igår och fann en köksfläkt vars varvtalsstyrning tokstörde via nätkabeln och ut i fastighetens elnät och sen 500 m till min antenn.
 

Attachments

  • E17CCDFD-3092-4E89-B14D-FB102B2576F5.jpeg
    E17CCDFD-3092-4E89-B14D-FB102B2576F5.jpeg
    2,2 MB · Views: 39
  • 98733C43-4702-46A6-AF8B-9524408797B4.jpeg
    98733C43-4702-46A6-AF8B-9524408797B4.jpeg
    1 MB · Views: 39
vars varvtalsstyrning tokstörde via nätkabeln
Detta var väl inte en ny installation eller?
Anser du att det var något fel på installationen eller kanske dåliga kondingar i nätfiltret?
Hade produkten åldrats och blivit dålig?
 
Detta var väl inte en ny installation eller?
Anser du att det var något fel på installationen eller kanske dåliga kondingar i nätfiltret?
Hade produkten åldrats och blivit dålig?
Den är några år gammal , helt klart nåt bristfälligt med fläkten.
Kontaktat tillverkaren för att få deras syn på problemet.
 
Inte gjort så mycket mer felsökning förutom att jag för några dagar sedan bytte till en ny RG58 och gjorde en ny koll med tinySA ansluten direkt till RG58an, störningen var där.

I morse när jag checkade in på SM2-bullen (3674 kHz) så var störningen lite svagare än den varit förut, lyssnade dock inte runt på frekvenserna runt om då vid 9-tiden.

Nu vid 11-tiden så har jag inte kvar störningen på 3674 kHz, nu ligger den med sitt max på 3680 kHz.
 
Din störning påminner om den jag beskrev i en tråd från aug-okt 2021. Undersök hur långt ned i frekvens du hör den, du kan kanske lokalisera källan med en transistorradio med inbyggd ferritantenn för LV och MV.

Lennart
 
Den är några år gammal , helt klart nåt bristfälligt med fläkten.
Kontaktat tillverkaren för att få deras syn på problemet.
De ska skicka nått de kallar”brusfilter”,undrar vad det är??
Hoppas på ett Emc-filter och inte bara en konding.
 
Last edited:
Har nu varit ute på en sök-runda med tinySA och dess lilla teleskopantenn. Började med att lossa skarven mellan RG58an och LMR400an, lät teleskopantennen ligga nära mittstiftet på RG58an och justerade sedan in frekvensspannet, referens nivå, samt mätskalan. Sedan tog jag mig en rundtur till grannarna, började hos de som nyligen satt upp solpaneler, inte en tillstymmelse till signal vare sig när jag var en bit framför huset eller alldeles intill huset, södra sidan där solpanelerna är. Gick även runt till baksidan av huset där kraften kommer ner från panelerna, inte minsta tillstymmelse till signalökning på tinySAn. Gick sedan runt utanför hos övriga grannar men kunde inte se något på tinySAn. Kan ju vara så att tinySAn med teleskopantennen inte är tillräckligt känslig.

Funderar på att göra ett prov med Miracle Antenna kopplad till IC-718 och ett 12 V / 25 Ah batteri på sparken och gå runt. Har för några år sedan använt den kombon (med ett litet rullbord, inte en spark) på jobbet för att hitta vad som störde ut möjligheten att göra ultraljudsundersökning av hjärta på en Hjärt IVA-avdelning! Det visade sig att ett inbyggt nätagg i en av alla övervakningsmonitorer spred störningar via sin uppkoppling till en central enhet för övervakningen som sedan gick ut till alla övriga övervakningsmonitorer på hela avdelningen, de störande signalerna fanns såväl i etern som i elnätet!!! Tog ett tag tag att hitta störkällan då det är svårt att stänga av saker på en sådan avdelning, senast avdelningen var helt utan inneliggande patienter i kritiska tillstånd var visst en helg för 8-9 år sedan!
 
Dax för en liten uppföljning...

Idag har det varit sparktur, med IC-718, Miracelantennen samt ett bilbatteri.

Har kompletterat kartan med var jag får signaler med min mobila störningssökare.

Helt klart så är det via elnätet som störningen sprids och kommer in via dipolen för 80 meter.

Det är mitt under luftlinjen, kommer inte åt överallt pga snödjupet, så det blir endast där det är plogat. Behöver inte komma så långt på sidan om luftlinjen för att störningen ska avta. Det är även väldigt kraftigt när jag är mitt över den jordkabel som grannen i nordväst har mellan sin solcellsanläggning och sitt hus, kan placera mig över det på två olika ställen där kabeln ligger under vägen.

Pratade med grannen i nordväst och anläggningen har inga optimerare och han har haft den i ungefär tre år. Vi provade att bryta bort anläggningen där jordkabeln kommer upp, dock blev det ingen skillnad alls gällande störningen, den hade samma frekvens, samma styrka och samma "ljud". Just nu är merparten av panelerna täckta av snö, det har tinat lite i dag och störningen har flyttat sig lite uppåt i frekvens.

Nu är min kunskap inte stor om hur en solcellsanläggning ska bete sig och hur den kan bete sig när man bryter nätanslutningen, vad kan då generera en störning ut på elnätet!?!?! Men jag tänker som så att störningen måste på något sätt skapas fast nätet är bortkopplat, men jordanslutningen kvarstår så störningen fortsätter att gå i jordkabelns skärm mot transformatorn.


Kartskiss - Elnätet.jpg
 
Eftersom det inte är någon ordning på ett elnät kommer störningar och konverteras från att vara diffrentiella till common mode och vice versa hela tiden. Ledningsbundnastörningar brukar fortplanta sig precis lika bra i skyddsjorden/skärmen som i resten av ledarna.
 
Eftersom störningen har ett så karakteristiskt ljud borde det underlätta sökandet. Ofta(st) brukar det mest låta som något omusikaliskt vrål och det kan ju vara i stort sett vad som helst. Typiska störkällor är "switchad kraftelektronik" och tänker man på vilka typer av switchad kraftelektronik som finns i ett typiskt hem numera så har man lite att välja på... LED-lampor, laddare, nätdelar, fläktstyrningar, solcellsgrejer och med tanke på att så gott som allt elektroniskt innehåller en switchad nätdel... Frekvensomriktare finns i alla moderna kyl/frysar, tvättmaskiner, värmepumpar och ventilationssystem.
Gå runt i området och försök hitta var just den där störningen hörs starkast. Förmodligen hittar man en massa annat också men det struntar man i nu, det är ju den andra störningen som är problemet. Här har man en fördel med det karakteristiska ljudet, annars kan man stånga sig blodig med mängder av andra saker som kanske stör lokalt som man så att säga hittar på vägen men inte utgör något problem. Ledningsbundna störningar kan få enorm räckvidd och källan kan mycket väl vara en liten oskyldig pryl. Goda grannrelationer underlättar så man kan stänga av.
Störningen låter som det kan vara något som ligger och reglerar men det säger inte speciellt mycket eftersom så väldigt många saker gör det. T ex laddare, någon motorstyrning osv.
Tittar man på signalen med en nätansluten spektrumanalysator kan man kolla på signalen med analysatorn i "zero span", dvs som mottagare på en viss frekvens och trigga svepet mot elnätet, får man då en stillastående bild kan det mycket väl tyda på något nätanslutet switchjox men det kan man nog redan nu känna sig skapligt säker på.
 
Jag är i stort sett 99% säker på att det kommer från solcellsanläggningen hos grannen i nordväst och jag misstänker att störningen har funnits hela tiden sedan anläggningen installerades! Under dagen idag har störningen förflyttat sig ca 45 kHz uppåt i frekvens, med största sannolikhet för att solpanelerna så sakta har börjat tina fram under snön. Antar att när panelerna är helt fria från snö så ligger störningen ovanför 80-metersbandet och har därför aldrig varit ett problem för mig.


Ska försöka få fram hur nätägaren, Vattenfall, ställer sig till en anläggning ansluten till deras elnät och skickar ut dylika signaler. Problemet blir väl att komma förbi dom som sitter och svarar i telefonen, man brukar sällan bli kopplad till någon som kan och vet något... :(
 
Back
Top