HJÄLP! Störning på 3674 kHz. Lååångt inlägg med bilder, ljud och film! Dax för PopCorn ;-)

Jag har ofta lurats av lokala maxima efter elledningar när jag letat störningar på de lägre banden. Jag bor i ett villaområde med bara några tiotal meter mellan husen och det uppstår ett antal punkter i området där signalen är extra stark. Nu kanske det är mycket glesare mellan dina potentiella störande grannar och därför inte samma problem?
Tillägg: När jag läste igenom ditt inlägg en gång till såg jag att ni hade brutit bort solcellsanläggningen utan resultat. Kan det vara rätt granne men en annan störkälla?
 
Last edited:
Ser man på kartan så ser man att det är relativt stora avstånd mellan husen/fastigheterna, samt att det förutom luftledningarna till respektive fastighet så finns inget annat upphängt i luften, förutom mina två dipoler. Nedgrävt i backen så förutom att sista biten av matningen till respektive fastighet är nedgrävd så det enda annat som finns nedgrävt är fiber och vattenledningar.

Vidare så är det tydligt var det ger signal och var det inte ger signal. Jag har även varit runt i områden utanför kartbilden och gått under kraftledningarna men där har det varit väldigt svag eller ingen signal alls från störningen.

Kartskiss - Elnätet.jpg
 
Hej
TinySA kan vara lite lurig att ställa in om du ska titta på väldigt svaga signaler.
Om störningen mätt på en dipolantenn är s7 så motsvarar det cirka -85dBm, s6 runt -91dBm. Brusgolvet i min tinySA med teleskopantenn ligger runt -85dBm om jag har 3,5 till 3,8 som span.
Detta medför att störningen inte alls eller knappt syns med den inställningen. Du skrev att du justerat span, då är frågan hur smalt du ställt in span.
Svep mellan 3,670 till 3,680 ger ett brusgolv på -110dBm och då är vi nere på s3.

Då är man framme vid den eviga frågan om ursprunget till störningen är väldigt lokalt och ganska svagt eller lite mer avlägset och starkare.
Man börjar även tänka på om ursprungsfrekvensen är väldigt låg och du lyssnar på en överton eller om ursprunget är något som oscillerar på störningens frekvens.

Kan det ligga någon batteridriven pryl med en klocka i frekvensområdet, typ väckarklocka som håller på att bli dålig?
Ligger det någon batteridriven pryl på laddning fast den är påslagen, typ hundpejl?

ibland behöver man tänka rejält utanför den normala boxen för att hitta fram till störningen.

Ofta finns störningen lokalt men har du kollat på lite längre avstånd från ditt hus? Till exempel vid den där höga vertikala metallpinnen 500 m söder om din antenn?

Det ar hänt att switchade laddningslikriktare har löpt amok frekvensmässigt och spridit störningar via mobilmaster.

Ja, lycka till med den fortsätta jakten på störningen.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Då det begav sig med grannens solcellsanläggning visade det sig att (naturligtvis) solcellerna "levde" även när systemet var inaktiverat. Så frågan är om högspänningsslingan från taket kopplades ur eller om det var växelriktaren som slogs ifrån/bröts från elnätet. Grannens system är anslutet till internet så att diagnostikdata hämtas av leverantören (SolarEdge i 4X4) Anläggningen kan stängas av eller kopplas från nätet av användaren, men det finns också ytterligare möjligheter att ta ner systemet ytterligare nivå, något som endast kan göras av leverantören.

SE angav vid ett av besöken att solcellerna kunde leverera spänning även från gatubelysning så även nattetid kan ett system "leva" om än inte leverera någt ut på nätet.

För att kunna bestämma mer exakt vad som genererar störningen skulle jag fixa till och använda en H-fälts loop. Lägre känslighet men enklare att sniffa om man kan komma intill kraftkablage.
 
Tidigare när störningen låg på "ursprungsfrekvensen" (där jag först hörde störningen) så hade jag tinySAn inställd på Center 3674 kHz med Span 5 kHz och om jag inte minns helt fel Ref Level -75. Då räckte det att mittstiftet från RG58an från dipolen var några cm från lilla teleskopantennen för att jag skulle få "fullt utslag över hela displayen!" Men jag såg inget när jag gick omkring med tinySAn och teleskopantennen. Var även borta hos grannen och svepte runt med tinySAn kring arbetsbrytaren men fick ingen synligt på displayen. Däremot så får jag ju fullt utslag på IC-718 med Miracleantennen vid arbetsbrytaren. Så sett till detta så är tinySAn med lilla teleskopantennen ganska döv jämfört med IC-718 och Miracelantennen.

Angående bortkoppling av solcellsanläggningen hos grannen, vi bröt endast bort anläggningen från elnätet mha "arbetsbrytaren" som sitter ute på fasaden. Drev inte frågan vidare men jag hade gärna gjort lite "lyssning" på anläggningen inne vid växelriktaren när den var bortkopplad från elnätet. Bästa hade så klart varit att helt få stänga av anläggningen.

Det är en överton som jag följt, tidigare sökte jag neråt med radion i schacket och dipolantennen för 80 meter, dock blev den svagare och svagare ju längre ner i frekvens som jag gick men jag kom fram till att det var i steg om ca 256-258 kHz. Gjorde ett litet snabbt test nu igen och med början på 3728 kHz så kan jag återfinna störningen, i steg om 257-258 kHz, på 3470, 3212, 2955, 2699, 2442, från 2185 så blir den svagare, 1928 och 1671 ännu svagare och på 1414, 1159 och 900 är det väldigt svag. Men vid 643 så ökar det lite och vid 386 ökar det ytterligare lite för att vid 128 kHz vara hyffsat stark. Detta avlyssnat med FT-1000 och dipolen för 80 meter. Ska vid ett senare tillfälle göra om samma mätning/lyssning med IC-718 och Miracleantennen borta hos grannen, vid arbetsbrytaren och över jordkabeln.

Att störningen hörs så bra med 80-meters dipolen beror nog på att ena dipolbenet slutar ca 1 meter ifrån och 7-8 meter över luftledningen.

Störningen har nu krypit uppåt ytterligare lite i frekvens, ser från mitt schack att det kommit fram någon kvadratmeter till av panelerna. Ser fram emot att samtidigt som jag lyssnar på störningen får se när all snö lossnar och åka ner från panelerna och hör att störningen lämnar aktuell frekvens... Men, nu börjar det krypa ner mot minusgrader igen och enligt prognosen ska det vara minus i drygt en vecka, så jag får nog vänta på snölossningen... :(
 
IC-718 och mirakelantenn verkar vara klumpig utrustning att ge sig ut med. En gammal transistorradio med långvåg, t ex en svinläders-AGA eller ännu bättre en Luformottagare MT910B inställd på 386 kHz är bättre redskap.

Lennart
 
Även om en kortvågsrigg är klumpig som portabelinstrument så har den sina fördelar... :)
 
Jag använder en liten loop/ramantenn när jag pejlar och en allbandsradio.
Från 2fasta platser får jag ut riktning ganska exakt.
 
Det blir ju olika i olika fall... För störningen i mitt fall så måste man vara inom några meter från elnätet som "bär" störningen för att kunna få fram någon signal. Ställer jag mitt under luftledningen eller exakt på jordkabeln så är det en rejäl styrka på signalen, går jag några meter ifrån så är den väldigt svag.
 
Så sett till detta så är tinySAn med lilla teleskopantennen ganska döv jämfört med IC-718 och Miracelantennen.
Detta beror på kopplingsmekanismen mellan omgivningen och antennerna.

En kort teleskopantenn kopplad till en spektrumanalysator är en extremt liten antenn räknat i effektiv antennhöjd, därför den är avslutad i en låg ingångsimpedans, medan en "miracle whip" blir en ren E-fältprob vilken är avslutad i en mycket hög impedans (source-följare).

En grov uppskattning säger att en "miracle whip" är minst 50 gånger större (35-40 dB) än en teleskopantenn av hanterliga dimensioner på 80 m.
 
Sedan förra rapporten om att störningen hade börjat vandra uppåt i frekvens så har den nu vandrat neråt, det har nämligen kommit lite snö i omgångar som nu åter täcker de delar av solpanelerna som hade kommit fram, så nu är det nästan tillbaka på den frekvens som jag först "hittade" den på...
 
Den är några år gammal , helt klart nåt bristfälligt med fläkten.
Kontaktat tillverkaren för att få deras syn på problemet.
Fläkten havererade innan jag han montera nätfiltret,typexempel på varningssignal innan det ger upp!!
 
Läst tråden först nu och alltsammans påminner om en liknande erfarenhet jag gjorde för ca 15 år sedan då ett liknande fenomen dök upp hos mig. Störningar i intervaller om något hundratal kHz från mellanvåg och en bit upp på kortvåg med centrum på ca 3-4 mHz. Jag bodde då i en bostadsrättsförening med radhus och ett punkthus med lägenheter. Störningarna var så besvärande att jag byggde ihop en pejlutrustning med en ramantenn samt en sniffer som användes med min KX1:a. Ramantennen var perfekt för krysspejling, och stabil med hjälp av ett enbent fotostativ. Sniffern kunde användas för finliret. Så pass mycket finlir att man kunde lyssna på en och en av ett flertal switchade små nätdelar inkopplade i en och samma grendosa och avgöra vem som genererade mer eller mindre störning.

Började med ramantennen och utflykter i området och fick till en bild liknande din karta där jag kunde följa markledningar, men det gav inte någon klar bild av vad som var ursprunget till störningarna, bara att de fortplantade sig i ledningar, mer eller mindre. Dessutom fann jag en sån oerhörd mängd större och mindre störkällor som ytterligare förvirrade, var och en hade dock en mer begränsad störzon och fick uteslutas allt eftersom. Här har du en fördel som inte bor i så tättbebyggt område. Krysspejlingar i utkanterna av området ringade däremot in en klar ursprungsplats för den störkälla som besvärade mig mest. Det visade sig att bostadsrättsföreningens gemensamma elcentral var källan och att elbolaget nyligen bytt ut elmätarna till punkthuset till fjärravlästa sådana. Bifogar några bilder av utrustningen.

Pejlantenn4.jpgPejlantenn2.jpgAntennförstärkare.jpgLoop.jpgPejlantenn1.jpgsnifferprob.jpg
 
Det med fiskespö var ju jädrans smart! Ska leta reda på ett gammalt spö och göra mig en sådan. Kanske se om det går att använda två eller tre sektioner från ett teleskopiskt spö, bara det går att få in koaxen.
 
Back
Top