Hjälp! vad är dettta för störning?

Lösningen närmar sig, besök av vattenfall idag igen, han som var här först gav sig tusan på att propparna i skåpet var felmärkta, enligt han sitter de oftast i en speciell ordning med tanke på husnummer och placering vilket inte riktigt stämde i detta skåpet.
Ny gubbe, nya mätningar, och mycket riktigt satt skyltarna fel.
Huset vi bröt när störningen försvann var istället min närmsta granne vilket stämmer väl med störningsmaximum på gatan.
 
Då börjar det närma sig trots allt.
Man får ju hoppas att elmätarna inte är skiftade...
 
Det får vi hoppas, man kaske har startat en betydligt mer komplicerad process med detta. Trots att störningen fortfarande är borta ringde Vattenfall tidigare i eftermiddag och frågade om jag har grannens telefonnummer (finns inte på Eniro och inte i kundregister) för att informera att störningen kom därifrån.
De är fortfarande på tårna, bra jobbat Vattenfall.
 
Störningen fortfarande borta, ingen ytterligare utredning kommer att bli av så länge den inte kommer tillbaka, tror det blir svårt att motivera grannen att vända upp och ner på hans el för att hitta, vad som nu är, ett ickeproblem. Ledsamt att inte kunna presentera källan till störningen men kommer den tillbaka så gör jag det också på den här tråden.
 
Spännande jakt! En förklaring till att störningen inte kommit igång igen kan vara att säkringen till elprylen gått vid start efter strömavbrottet eller att det är en modernare pryl som behöver startas manuellt efter strömavbrott. Du nämde att grannen var äldre, tror du de har full koll på alla elprylar verkligen är igång? Värmepump, solcellsanläggning, gamla satellitboxar osv
 
Den grannen som orsakade störningen är inte den äldre damen utan huset mitt emot henne. Att något gått sönder eller kräver omstart har jag också funderat på så vi får se om grannen hittar något som inte funkar eller är avstängt. Än är det i alla fall tyst och frågan är om inte störningen varit på gång länge för bakrundsbruset är lägre än det varit tidigare sista året.
 
Hej, öppnar tråden igen, klicka på länken så kan ni höra min inspelning från idag.
Känns den igen? Jodå, det är den tidigare störningen som kommit tillbaka efter att ha varit borta i över en månad.
Körde 80m i går förmiddag och då var det tyst men i morse var eländet tillbaka.
Eftersom vi vet vilket hus som orsakar den så kanske vi kan gå till botten med orsaken den här gången.
Ringer Vattenfall och Elsäkerhetsverket i morgon och tar en snack med grannen när jag ser honom.
Spänningen är oooolidlig.
https://www.dropbox.com/s/bgl5dg75q85xgoq/MOV_0148.mp4?dl=0
 
Mystery Solved!!
Hittade störkällan idag hos grannen.
En 20 år gammal laddare till en lika gammal elcykel var orsaken.
Stod i garaget som hade egen brytare och huvudsäkringar vilket sådeles inte blev strömlöst när vi för över en månad sedan bröt strömmen till hans hus i källaren.
Inget snack utan att det är den, blev tvärtyst på banden när vi drog ur den så här har vi den skyldige.
Följ länken och se på problemmakaren.
https://www.dropbox.com/s/k5w1hzvbnek6oqo/1532953291476.jpg?dl=0
 
Jo, vi var många som gissade på en laddare, hi-hi. :D
Vattenfall och Elsäkerhetsverket gjorde ett proffsigt jobb.
Samtidigt har nog uppdragsgivaren gjort ett gott intryck.
 
Ja det var en bra gissning och som sagt många som lutade åt laddare.
Kanske skall behålla den. Det finns ju en del som störsänder och beter sig på banden, kanske man kan plantera den i närheten om man misstänker något bandtroll :)) Skämt och sido, skickar den till elsäkerhetsverket, de verkar intresserade.
 
skickar den till elsäkerhetsverket, de verkar intresserade.
Jo det är ganska intressant.
Produkten är dubbelisolerad, klass II. Detta innebär att skyddsjord inte är framdragen till produkten.
Ett stort problem med detta är att nätfiltret inte har någon returväg för cm-störningar vilket gör "störbekämpningen" extra svår.
Vissa klass II-produkter har inga nätfilter eftersom det nästan är helt bortkastat.

Laddaren ska matas med 220VAC. Sverige fick 230VAC 1988 (rätta mig om jag har fel)
Kanske skulle denna laddare inte överleva så länge:)
 
Last edited:
Skönt att det löste sig. Imponerad av hur du kan få vattenfall och elsäkerhetsverket att engagera sig så i störningen !? Jag har inga antenner under 28 MHz men på 50 MHz har jag en kraftigt störning som kommer frön öster. S-metern på min IC-7100 går upp till S3-S5 och det är ett "skrapande brus" bredbandigt. På 28 MHz har jag en rundstrålande vertikal så den har jag ingen nytta av att fastställa nån riktning. Förmodligen har jag en förhöjd brusnivå även där. Närmaste hus ligger 150-200m bort i den riktningen. Men kan ju bara kolla från typ 48-52 MHz där riktantennen (5 el LFA) funkar. Ett hus har taket fullt av solceller så för väl börja där. Men 50 MHz !?

Nåväl ut o pejla....tänkte jag. Byggt en magnetlopp som går att stämma av mellan 25-58 MHz men den är väldigt smalbandig. Så lite lurig att stämma av. Verkningsgraden på 50 MHz skall vara runt 80 % och på 28 MHz runt 25 %. Kanske behöver man en pre-amp för att bättra på känsligheten. Ok vi får se. Folk lär väl undra vad man sysslar med när man springer runt...


IMG_20180702_221809.jpg

IMG_20180702_221724.jpg
 
Javisst är den gammal, grannen har tagit över cykeln från sin mamma som bott i samma hus tidigare men något har hänt med laddaren för det är först för ett par månader sedan den börjat störa.
Den var också väldigt varm när vi hittade den så man kanske avvärjde ett större problem i form av brand när vi kopplade ur den.
Och lycka till med att hitta din störning SM6MUY. Hör av dig till ESV och din el-leverantör så snart som möjligt så får du säkert hjälp.
 
Back
Top