Hjälp! vad är dettta för störning?

SM6POP

Foliehatt
Hej.
Här i Åmål har det varit relativt tyst på banden men när vi kom hem igår efter en campingtur var det slut på lugnet. Provar att lägga en video i Dropbox så att den som vill kan kolla och komma med förslag.
Störningen är lokal så det är max 3st grannhus att välja på. Har brutit strömmen här hos mig utan förbättring så den kommer inte härifrån.
Länken till inspelningen är: https://www.dropbox.com/s/8y9brqz4666pxs8/MOV_0103.mp4?dl=0
73 de SM6POP - Anders
 
Någon av grannarna har kanske en självgående gräsklippare?

EDIT.
Jag menade naturligtvis robotgräsklippare. Under laddning kan radiostörningar uppstå.
 
Last edited:
Kanske någon som har dragit igång luftkonditionering nu när det blivit varmt.

Tur att störningen är stark och tydlig. Det blir lättare att pejla.
 
Ja kanske det, den är stark och tydlig max 50 meter på gatan så det är bara 3st fristående villor att välja på.
Får prata med grannarna.
Tänkte att någon.känner igen ljudet så man kan ringa in vad det för typ av utrustning som skapar det
 
Ser ut som störningen återkommer ungefär var 120:e kHz, och verkar ha en överlagrad 100 Hz-komponent. Typisk störning från switchat nätaggregat (eller möjligtvis växelriktare). Någon av grannarna som köpt ny TV eller skaffat solpaneler kanske? Finns störningen dygnet runt?
 
Now we are talking. Dygnet runt så tv går nog bort och någon solcell ser jag inte, en solcell laddar inte på natten vilket borde påverka störningen men jag vet inte säkert, skall prova med att få en av grannarna att slå av strömmen i huset en stund, får väl muta med något gott.
 
Jo, både TV och solceller är ju typiskt sånt som varierar över dygnet, så du letar nog snarare något som t.ex. ventilation, pump eller belysning som är på dygnet runt.
 
Last edited:
Ja, bara det inte är något dyrt och komplicerat, vem betalar för att åtgärda problemet, är det något enkelt så köper jag nytt till grannen men hur funkar det annars?
Är det ägaren eller möjligen tillverkaren av störningskällan som står för fiolerna? Inget bra för grannsämjan att kräva grannen på utbyte av någon dyr utrustning.
Störningen blir starkare ju längre ner i frekvens jag kommer, kanske man kan ta hjälp av en vanlig radio med mellanvåg när man letar.
 
Störningen blir starkare ju längre ner i frekvens jag kommer
Har du hittat grundfrekvensen?
Har störningen samma pulserande dygnet runt? Låter som en laddare som ligger i underhållsladdning.
Kan även vara en mototstyrning till vattenpump eller lufventilation.
Kanske har grannen köpt elbil med dålig laddare.
 
Låter som en laddare som ligger i underhållsladdning.
Jag tycker duty cycle verkar lite för hög för en laddare som står och underhållsladdar. Elbilsladdarna stänger av sig helt när batteriet är fulladdat, elbilarna har ju LiIon batterier som inte ska underhållsladdas (dom signalerar t.o.m. till "laddstationen" på väggen att bryta strömmen, så även eluttaget på väggen blir strömlöst när bilen är färdigladdad).
En liten handhållen radio med mellanvåg är perfekt att gå runt och lyssna med. Du borde kunna lista ut vilket hus störningen kommer ifrån med en sån.
 
Hittar inte grundfrekvensen men är starkast på 160m.
Har provat med en vanlig radio med mellanvåg och fick skruva av antennen för att dämpa signalen lite.
Två hus att välja på.
Nej, ingen elbil eller liknande, bor i ett villakvarter från 20-talet med stora trädgårdar och bra koll på grannarnas bilar och liknade, skall prata med dem när rätt tillfälle dyker upp.
Har haft störningen i snart en vecka, den är lika stark och låter likadant dygnet runt, detta blir spännande av får reda på vad det är.....
 
Har nu fått samtliga grannar inom området där störningen är som starkast att slå ifrån elen UTAN RESULTAT!!??
En av grannarna har en robotgräsklippare och även den stängdes av.
Nu har jag ingen aning om vad jag skall göra fortsättningsvis.
Vi har fiber i Åmål men jag se inga skåp eller annan kringutrustning till fibern i närheten.
Inte kan väl gatubelysningen (led) orsaka detta, den är ju släckt dagtid.
För närvarande helt slut på idéer????
Elsäkerhetsverket sa att de kan komma om ca en månad.
 
Det låter bra, tur att det är på sommaren när man har lite annat för sig mellan besöken iradioshacket
Har inga prylar till att pejla, går det att bygga något enkelt själv, det kan inte vara en elmätare, alla här är av den nya sorten med fjärravläsning, blir den strömlös när man stänger huvudbrytaren men inte skruvar ur huvudsäkringarna?
 
går det att bygga något enkelt själv,
Jag har en liten handapparat med en liten hembyggd pejlantenn som jag går runt med ibland, folk undrar förståss vad "knäppgöken" håller på med.
Ska faktiskt ut och pejla nu. Någon av mina nya grannar har tydligen en "home plug" som sänker hela 12m bandet.
 
Tur att det är lite knackigt på det bandet för tillfället fast sporadiskt E på 10m några dagar nu, är det lätt att knåpa ihop något i antennväg eller är det inte värt besväret utan bättre att vänta på hjälp från elsäkerhetsverket?
 
min pejllooop är bara ett varv ca 20cm i diameter fastsatt på en stump VP-rör, funkar bra.
Sen har jag en dämpsats som ibland behövs vid "close encounters"
 
Har en FT-897 med batteri, hur kopplar jag en sådan loop på bästa sätt till antennuttaget på den?
 
Back
Top