Hjälp! vad är dettta för störning?

Ta en stump koax och anslut helt enkelt den ena sidan av loopen till skärmen, den andra sidan till mittledaren. Om koaxen är förhållandevis kort och riggen inte har någon vidare koppling till "jord" så kommer inte en balun eller CM-filter göra någon skillnad. Min loop för QRM-letande är 50 cm i diameter, 1 varv. Funkar utmärkt över hela HF.

Om du gör loopen av t.ex. FK, MK eller liknande så kan du bara tvinna den någon meter och ansluta den direkt till en UHF-kontakt (eller vad din radio nu råkar ha).
 
Hej igen.
Pejlen funkar jättebra och jag får en riktning mot det hus med den gamla damen som vi inte brutit strömmen till än men även starka signaler om jag håller pejlen nära marken så troligen följer störningen kablarna i marken.
Vattenfall kommer snart och hjälper till att bryta hus för hus på gatan, jag har fått en lapp att dela ut innan vi bryter.
Alla har svarat på mitt ärende hos kabelkollen så nu vet jag allt som finns i marken här och det enda som är strömsatt är 230-nätet samt en kabel-tv kabel som passerar förbi på gatan.
Elsäkerhetsverket kommer och letar om inte jag och Vattenfall hittar källan.
Det har visat sig att elmätarna i området som är av den nya typen med fjärravläsning sitter före huvudbrytaren så den enda som varit strömlös är min egen än så länge.
Uppdatering kommer här så fort något nytt händer.
 
Senaste nytt om min störning.
Idag kom Vattenfall och bröt strömmen till husen på gatan vilket resulterade i att störningen försvann när en fas till en granne bröts.
Huset ligger en bra bit ner på gatan och en bra bit från den plats där störningen är som starkast!?
Inget ovanligt enligt han från vattenfall, en riktigt kunnig person i ämnet och utrustad med diverse mätutrustning som till exempel två olika typer av spectrumanalysatorer.
Husägaren var inte hemma men jag känner honom väl så när han senare kom hem bröt han strömmen på ingående säkringar före allt i huset inklusive elmätaren.
Ingen skillnad, störningen kvar!!??
Ringde killen från vattenfall som var på väg hem och det enda han kunde komma på var att säkringarna i gatuskåpet var felmärkta med fel adress.
När jag sedan kommer upp till radion är störningen borta!? Ringde grannen och det enda han inte startat om efter att han släckt ner sitt hus var robotgräsklipparen.
Kan det vara så att den är i något standby-lägen en stund innan den definitivt stänger av?
Han skall starta den igen senare i kväll och vill att jag ringer om störningen kommer tillbaka så snart vet vi hur det är med robotgräsklipparen i alla fall.
 
Hej Ingvar.
Läs tidigare inlägg så ser du vart jag är i dagsläget med utredningen av störningen.
Jag vet vilken fastighet det kommer ifrån, ägare hjälper till att komma tillrätta med störningen och hans robotklippare är en av de huvudmisstänkta.
Mvh Anders
 
Låter bra, hoppas bara att jag kommer fram till en definitiv lösning men det tror jag, känns som vi ringat in störningen rätt bra nu och jag är lyckligt lottad med bra grannar som hjälper till.
 
Nu fattar jag Ingvar att det är tidigare inlägg du visade och att du var problemet på spåret.
Problemet var att den nu misstänkta fastigheten inte var på tapeten förrän idag. Störningen var jättestark nära mitt hus men knappt märkbar nära den grannen som har klipparen 50 meter längre ner på gatan.
Inspektören från Vattenfall menade att det kan bli så då störningen verkar använda elledningar som antenn och inte direktstrålar så mycket. Han menar att om grundfrekvensen på störningen är låg så kan störningen vara som starkast en bra bit från källan beroende på var störningens amplitud är som högst på tråden den följer.
 
OK. Det finns ju en slinga som klipparen använder som gräns när den kör runt.
Jag är inne på att det är själva laddaren som är boven och att slingan funkar som en antenn för störningen.
Hoppas att allt löser sig till det bästa, så att du kan använda din radio. Jag vet själv hur jobbigt det är att ha störningar.
 
Slingan till en robotgräsklippare ”fungerar inte som en antenn för störningen” den ÄR en gigantisk antenn för den avsiktliga signalen! 200-400m tråd läggs ovanpå torr mark och matas med stark fyrkantvåg ca10kHz vanligen h24.
Förutom radioamatörer störs varje radiostyrd klocka i området.
Dyrare klippare använder olika sinusmodulationer som stör mycket mindre och sänder bara när klipparen är aktiv.
http://www.ssa.se/download/sektioner/emc/Tjansteanteckning-tillsynsbesok-avidentifierad.pdf
Våglängden på 10kHz är 30km, men det går inte att beräkna vilken överton som kopplar bäst till elledningarna i backen och var noderna för dessa sedan blir starkast. Men det sannolikt blir det på 160/80m hos närmaste radioamatör...
 
Last edited:
Slingan till en robotgräsklippare ”fungerar inte som en antenn för störningen”

Jo det skriver de i den pdf du bifogade....
"Produktens laddare/basenhet skickar ut höga nivåer av radiofrekventa signaler i ett
stort frekvensområde. Signalerna kommer ut via anslutningen till gränstråden.
Gränstråden fungerar som sändarantenn för dessa signaler.
 
Jag tolkade CZRs inlägg som att han trodde det var laddningen som störde och att denna oavsiktliga störning skulle råkat leta sig ut på slingan.
Jag trodde jag var tydlig med att tillverkaren avsiktligt lägger ut en RF-signal på gränstråden. Av okunskap/snålhet används fyrkantvåg (med oändligt antal övertoner).
 
Det var så jag tänkte, det stämmer. Men nu kommer info från -TDX som var överraskande.
Först måste Anders vara säker på att störningen kommer från grannen med gräsklipparen.
Sen får vi se om robotklipparen är just den modellen från Biltema.
 
Last edited:
Påminner lite om min störning men störningen fanns kvar när grannen stängt av strömmen till laddare och slinga.
Har fortfarande inte riktigt koll på vad som störde men den är fortfarande borta och den misstänkta klipparen går för fullt, ett mysterium.
 
Så vill vi inte att du ska lösa problemet:)
Detta blir lättejobbigt för mej, lär få grava sömnstörningar:D
 
Sömnlöst för mig oxå :) eftersom det inte är klart vad som orsakar störningen så kan ju eländet komma tillbaka när som helst. När jag senare pratade med killen från Vattenfall var han inne på att propparna i elskåpet på gatan är felmärkta, har tydligen hänt förut vilket innebär att vi bröt en annan fastighet.
Men vad är oddsen att någon annan har stängt av störkälla samma dag som vi felsökte. Man önskar faktiskt att störningen kommer tillbaka så man kan gå till botten med det hela.
 
Back
Top