Hjäp med cert

expander

Well-Known Member
Hej!
Jag är en återfallsradiot som på 70-80 talet sysslade mycket med 27mhz.
Men vill gärna ta amatörcert.
Har köpt SSA:s utbildningskasse men kör fast och ingen att fråga.
Så min enkla fråga är, vill någon ställa upp och hjälpa mej med detta?
Bor i centrala Skåne.
Vi kan ta detaljerna senare.
Mvh Mats
 
Om du har specifika frågor kan du ta dom här i forumet.
Här finns en helt otrolig kunskapsbank med radiokunniga amatörer.
 
Deatljerna är det man ska fråga om på detta forum, det är väl det forum är till för, lära sig av varann.

SJälv körde jag fast redan då jag kom in på elektroniken en hel drös med enheter o.s.v. o.s.v. o.s.v.

Mne jag fick återfall nu för några timmar och och började kolla lite radio prylar på ebay och så så, det känns som man skulle börjat läsa, har ju en elektronik lärobok jag kan testa också.
 
Vart i skåne är du boende ?? , jag bor numera i Vollsjötrakten .
Har tillgång till ett kontaktnät som kan hjälpa dig när du kör fast.
Sen när du skall skriva upp så et jag inte för närvarande hurvida jag kan hjälpa dig då det är lite oklart med oss PTS provförrättare. Men mitt tips är att gå med i en klubb i din närhet , (Eller där du känner du kan få hjälp) . Vi på SK7OA har under de senaste 2 åren kört kurser och tillfört ett tiotal nya amatörer på banden. Men hör gärna av dig så skall vi se om vi kan hjälpa dig. MSN är ett bra hjälpmedel om man vill ställa en enkel fråga eller liknande .

// Freddy / SM7WDG
 
Jag bor i Eslöv.
Det lutar väl åt SK7CE det ligger väl närmast mej.
Tack för att du hörde av dej.
Jag kämpar vidare.
Mvh Mats
 
Se till att du skriver upp för en av PTS utsedd provförrättare - åtminstone om du vill ha en SM-signal!Själv gjorde jag missen att skriva upp för en av SSA utsedd provförrättare - och fick en SA-signal. Med denna signal hamnar man radioamatörernas B-lag. Ett ex., på Sveriges nationaldag fick de som ville använda en specialsignal. De med SM fick naturligtvis SE, B-laget fick SF... Nu kommer SA före SM och borde ha fått SE, men tydligen inte hos SSA, det är klart att SM ska ha våra landsbokstäver istället för Finlands... Desutom ställer det till en massa bekymmer, inte minst på den populära Kommunjakten! Om det någon gång saknas en logg, så är det ofta felskrivet (SM istället för SA). Nä, tag bort SA och ge alla en SM-signal. Varför ska inte signaler kunna återanvändas? Ett annat alternativ är att ha 4-ställiga suffix, t.ex. SM7XXXX.

Har försökt att byta min SA-signal mot SM hos PTS, men detta var inte möjligt. Så nu får man tillhöra B-laget för all framtid. Inte lätt för nya amatörer att komma fram!
 
Last edited:
PTS provförrättare delar inte ut SM signaler längre

Alla nya amatörer får SA prefix f.o.m 2009 tydligen!

peo:confused:
 
Vad är problemet?
Är SA signaler inte bra? Slår en SM signal hårdare?
Jag skall låta en aspirant skriva upp för mig på Fredag, och jag är SSA provförättare.
Är det synd om honom som kommer att få en SA signal?

Jag bara frågar för jag inser inte problemen.
 
Nej, SA-signaler är inte bra. Ja, SM-signaler är att föredra. Se skäl i tidigare inlägg.

Av vilken anledning infördes SA-signaler?

Förslag: Skippa SM och SA-signaler. Börja om från början och låt alla få SE-signaler.
 
Peter, är det ett problem att man kan se att en signal är ny? När jag fick min, fattade ju alla att man var ny. Man började på A, och kom så småningom tll F. SE eller SF....vad är problemet Peter?

Gör bara inte misstaget som jag gjorde en gång, att förutsättningslöst tro att en SM-signal med första bokstaven i suffixet som kom långt efter F var mindre kompetent som operatör eller tekniskt kunnig

Du får gärna förklara vilka det är som sämre uppskattar ett QSO med en SA-signal än en med SM, och då menar jag motstationen, eller är det så att du får sämre "napp" med SA?

Expander: ursäkta att tråden spårade ur lite.
 
Last edited:
Vore intressant att höra din motivering prehospital. det är alltid bra att motivera sig i en debatt, särskilt om man förväntar sig att någon skall ta inlägget på allvar.

Varför SA är dåligt och vaför SM är bra????
 
Jag har redan i en tidigare insändare i denna diskussion beskrivit flera motiv till varför samtliga radioamatörer bör ha samma prefix, se gärna denna.
 
Last edited:
Anropssignalens sammansättning saknar betydelse på samma sätt som utseendet på den radioamatör man har sin förbindelse med. Det är innehållet (land, dx) som räknas Peter.

Jag kan däremot tycka att be be pe eller bravo bravo papa kan kännas knöligt att säga

Bjarne/SM7FBJ
 
Håller med om att BBP är knöligt, man vrickar nästan tungan, Bertil Bertil Petter. Blir nästan komiskt när en klubbkamrat har i stort sett identisk signal. Att ha två likadana bokstäver i en signal borde undvikas, likväl som alla andra konstiga skäl: http://www.ssa.se/gdoc.php?id=121

Men som sagt, det går inte att byta signal. Däremot går det bra att för en ringa kostnad skaffa en specialsignal: http://www.ssa.se/gdoc.php?id=123
 
Back
Top