Hjäp med cert

Vi skulle kunna köra en fielday en dag Peter. Jag skulle kunna köra CW med din signal och ditt namn, gissa vad många QSO:n du skulle få....:D

Ja, det låter säkert kul för oinvigda när du och Jocke/BBT bara säger be be pe/be be te
 
Vissa callsign låter bättre än andra när de bokstaveras, det måste man ju hålla med om.
Men inte vill man väl byta ut den för en sådan orsak?
Skulle jag inte ens drömma om!
Nu är även suffixen på tapeten. :eek:
Kör CW och slipp åtminstone bokstaveringsproblemet! :D

/Ingvar
 
Fast (utvikningsvarning)...på CW vill man inte ha långa bokstäver i sitt call, av det enkla skälet att man hörs bättre i en pileup med ett kort call - utan bokstäver som kan förväxlas - Y och Q, t ex. F d radiogrannen i Trelleborg Arne, SM7AED har ett sånt perfekt CW-call, speciellt om han kör med lite extra spacing i suffixet. Det har jag fått erfara på nära håll, vi har fajtats i samma pileup:er på 6m i många år, han vann nästan alltid.

Och: vissa bokstäver bokstaveras bättre (tränger igenom bättre) på SSB - när signalerna är på marginalen kan det vara viktigt. Mog, SM7FMX är ett exempel - när han vill komma igenom så säger han sin signal ytterligt långsamt...Foxtrot......Mexico.....X....ray - och det funkar ALLTID. X:et är liksom tydligare än många andra ljud, och går bara inte att missa. En del bokstäver är värdelösa rent fonetiskt om signalkvaliten är låg eller trängseln stor.

Sen har vi ju ett bekymmer till: i länder med kyrilliska bokstäver finns inte bokstaven J. Det är alltså per automatik svårare i ett trängt läge och med en ovan/stressad operatör i andra änden att få igenom sitt call om det innehåller J.

Hur man löser det? Tja..man anropar på ryska :) och kör med fonetik som är igenkänningsbar för östblocksstationer (nästan alla har läst ryska, ju): SM7SCJ blir Sergej Maria Siem Sergej Zentralny Ivan-kratki!
Zentralny stavas oftast med kyrilliskt C, och Ivan-kratki betyder "ett I med en krok på" = J

Man gör sitt call begripligt rent visuellt, alltså. :)

Detta funkar i 99 fall av hundra. Man kan få en omfrågning på callet, men man har i a f fått hans uppmärksamhet.

Så, ja - det finns mer eller mindre attraktiva anropssignaler av rent praktiska skäl. Men: man kan alltid klura ut ett sätt att göra den mer "attraktiv" och hörbar. Att lägga värderingar i "gammal vs ny signal" resp "A- eller B-lag" känns bara...fånigt.

- de SM7 Super Cobra Jet <<googla! .-.-. ...-.- . .
 
Last edited:
Exakt vad är det du inte fattar? :)

Lessen om du tycker tråden spårat ur (kan hålla med) men den innehåller ju i varje fall en aspekt av det där med "nytt cert" - anropssignalen är viktig på olika sätt för olika ägare.
 
Hej. Den enda nackdel jag har märkt, är att i en pileup förväxlas ofta min signal (SA7AKE) med HA-signal (vid cw naturligtvis). Jag får ofta sända om min signal vilket inte alltid är det lättaste i en pile som ni vet..

Mvh Jonas SA7AKE
 
Vad gäller om man har SA-signal?

Det är säkert något som arrangörerna har förbisett.
Nu är jag inte någon diplomjägare själv, men det lämpligaste är väl att SSA har en dialog med DL4SVA@darc.de för att reda ut problemet.


/Ingvar
 
Last edited:
På SSA:s hemsida nämdes Sea of Peace-diplomet nyligen (DARC Distrikt Mecklenburg-Vorpommern - Sea of Peace Pennon).

Vad gäller om man har SA-signal?



mvh/Eric

Skulle bli mäkta förvånad om man gjorde någon åtskillnad på olika legala svenska prefix (SE,SK,SA,SM etc) med den logik som jag misstänker somliga har i tråden så skulle ju tex SK & SL inte vara giltiga!, kan inte eller begripa att man skulle vara en andra klassens radioamatör bara för man inte har en SM signal. Alla prefix är lika värda!
 
Hej!
Jag är en återfallsradiot som på 70-80 talet sysslade mycket med 27mhz.
Men vill gärna ta amatörcert.
Har köpt SSA:s utbildningskasse men kör fast och ingen att fråga.
Så min enkla fråga är, vill någon ställa upp och hjälpa mej med detta?
Bor i centrala Skåne.
Vi kan ta detaljerna senare.
Mvh Mats

Nu kom det äntligen en kurs.
Jag har anmält mej till NSRA radioamatörkurs som börjar den 19/9
Mvh Mats
 
Var det inte väldigt varm inne i "klassrummet"? Jag satt ju där bara lite mer än en halvtimme.....
 
Last edited:
Lite mer syre hade kanske inte skadat, men det märkte man inte, instruktörerna höll en på halster hela tiden.
Det var väldigt trevligt.
Kanon instruktörer, alla väldigt trevliga och sympatiska.
Verkar var god stämning i klubben.
Man kände sej väldigt välkommen med det samma.
Nu gäller det bara att läsa och plugga.
//Mats Andersson
 
Vad trevligt att höra Mats! När du har certet och börjar milkla med radio och antenner och det som hör därtill......så kommer det ännu mer frågetecken.....tro mig. Banga inte för att fråga oss som har hållit på ett tag bara, det finns kanske dumma svar.....men aldrig dumma frågor.

Vem av herrarna var du?
 
"Den snygge"
Skämt åsido.
Satt på samma långsida som tjejen.
Glasögon, gråa tinningarnas skarm hes ibörjan av dagen med det kanske du inte märkte.
//Mats
 
Hur går det med kursen Mats? Tycker du att det är svårt?

73 de Bjarne.......han med hatten
 
Det går framåt.
Det gäller att plugga lite varje dag så att man inte tycker det blir jobbigt.
Då är det nog lätt att lägga av.
Tack för du frågade "Bjarne med hatten"
//Mats
 
Jag kan trösta dig med att du kommer att känna dig lika ovetandes om elektronikens grunder när du har fått ditt cert och det du pluggat in har ramlat ur.

Det är frågan om att behålla det du har lärt dig och viljan att lära dig mer, som är avgörande för din framtid som sändaramatör, annars blir det bara som förut, fast på andra frekvenser.

Jobba på Mats, så hörs vi på banden framöver.

73 de Bjarne
 
Back
Top