hjälp att välja antenn till handapparat, fördelar och nackdelar med vikbar och fast

Hej

Jag har bestämt mig för att uppgradera min handhållna radio med en ny antenn. Men jag behöver lite råd från kunskapsbanken här. Det är en baofeng uv-5r. Så låt oss strunta i vad jag använder på HF. HF har en fast installation. Och jag har inget intresse av en mobil antenn med lång sladd jag kopplar ihop med radion.

Kontakten på radion är en SMA hane, så antennen behöver ha en SMA-hona kontakt.

Jag har tittat en del på Limmareds hemsida, och

Det finns lite olika saker att välja på. En fast antenn, https://butik.limmared.nu/sv/gummiantenner-/306-komunica-ta-71-smaf-sma-hona-144430mhz.html, och en vikbar: https://butik.limmared.nu/sv/gummiantenner-/6056-komunica-ta-94-smaf-144430mhz-vikbar-.html

Vad är fördelarnba och nackdelarna med respektive antenn?

Fasta:
Frekvensband144/430 MHz
Gain2,15 dBi (430 MHz)
Max uteffekt10 W
Längd398 mm

Vikbar:
Frekvensband144/430 MHz
Gain3.0 dBi VHF & 5.5dBi UHF
Max uteffekt20 Watt
Reflekterad effekt< 1.5
Impedans50 Ω
AnslutningskontaktSMA hona
Längd93.5 cm
Vikt125 g

Båda har marginal till vad radion klarar av att sända med. Vad ska jag tänka på? Den vikbara verkar enklare att ha på, som ihopvikt går den att ha kvar på radion rent allmänt, och även när den är avskruvad går den enklare att packa ned i väskan. Men vad är nackdelarna? Har den fasta några nackdelar förutom att den är otymplig?

//Peter

Jag har en sådan lite längre stavantenn till en handapparat. Den är lite otymplig, men funkar bra, jag tycker räckvidden blir märkbart bättre än med originalantennen (ca 20 cm). Den vikbara har jag ingen erfarenhet av, men min spontana reaktion är att den verkar "jobbigt lång" och att man undrar hur antennfästet blir påfrestat om antennen skulle ta i nåt och böjas "mot vikriktningen".

Jag har en sådan lite längre stavantenn till en handapparat. Den är lite otymplig, men funkar bra, jag tycker räckvidden blir märkbart bättre än med originalantennen (ca 20 cm). Den vikbara har jag ingen erfarenhet av, men min spontana reaktion är att den verkar "jobbigt lång" och att man undrar hur antennfästet blir påfrestat om antennen skulle ta i nåt och böjas "mot vikriktningen".
Tack!
Ja, jag har fått bilden att uppgradera antenn skulle ge ett bättre resultat, och ett bra mellansteg medan jag funderar på om jag ska skaffa en dyrare apparat med exempelvis digitala moder så som dmr.

Den blir jobbigt lång utfälld tror jag också, så därför jag också undrar hur den fungerar ihopvikt. Jag tror antennfästet kanske blir mer påfrestatt fullt utfälld, det är ändå nästan 1 meter hävstång då.

Den specifika antenn jag länkade till, vad tror du specifikt om den till min apparat? Eller finns det någon annan på limmareds hemsida med sma-hona du tror mer på? Det är ju skillnader i priserna också.

/Peter

Det framgår inte till vilka frekvenser du vill använda den till?
Alldeles för ojämn kvalitet på kinaantenner för att kunna rekommendera ngn.
Köper man 5st likadana vid samma tillfälle och kör dessa styckvis i en antennanalysator så får man 4-5 olika värden.
Just Baofeng UV-5 har ruggigt bra originalantenn på amatörbanden.
Det gäller då den korta ganska hårda antennen. Ingen annan random Diamond/Nagoya oavsett längd slår den inom 145-146 & 433-435MHz iaf.
Utanför dessa områden lallar swr iväg samt även prestandan blir lidande och där, på kanske båt vhf eller pmr446 finns det däremot enstaka exemplar av Nagoya m.fl som funkar bättre.

Lite senare Baofengantenner är de där som är lite längre samt slankare, mjukare och ’snyggare’, de är dock ren skit även på amatörbanden o de lär bli ifrånåkta av valfri annan antenn.

Det framgår inte till vilka frekvenser du vill använda den till?
Alldeles för ojämn kvalitet på kinaantenner för att kunna rekommendera ngn.
Köper man 5st likadana vid samma tillfälle och kör dessa styckvis i en antennanalysator så får man 4-5 olika värden.
Just Baofeng UV-5 har ruggigt bra originalantenn på amatörbanden.
Det gäller då den korta ganska hårda antennen. Ingen annan random Diamond/Nagoya oavsett längd slår den inom 145-146 & 433-435MHz iaf.
Utanför dessa områden lallar swr iväg samt även prestandan blir lidande och där, på kanske båt vhf eller pmr446 finns det däremot enstaka exemplar av Nagoya m.fl som funkar bättre.

Lite senare Baofengantenner är de där som är lite längre samt slankare, mjukare och ’snyggare’, de är dock ren skit även på amatörbanden o de lär bli ifrånåkta av valfri annan antenn.
Ja det är på 2m och 70cm banden, vilket är vad min baofeng uv5r är gjord för, och som jag tittar på.

Så du tycker jag bara ska fortsätta med den lilla antenn jag faktiskt har? Eller vad är det du menar?

Även för handapparater gäller de fysikaliska grundprinciperna oavsett vad tillverkaren påstår:
-Liten antenn - skitkass
-Liten multibandantenn - skitkassare
-Större antenn - mindre kass
-Stor antenn -bättre
-Fast riktig antenn -bra
Avser man att bara prata med grannen så funkar en liten antenn alldeles utmärkt och man stör ingen annan.

Många bud här... Min åsikt om antennerna är baserad på några fältövningar (rallysamband) där man kör endera simplex eller mot repeater och, som jag nämnde, är de längre spröten bättre än de korta. Det borde väl inte förvåna någon... Apparaten i fråga är en Radioddity (säkert "kinaskräp" enligt vissa) med sina originalantenner. Nåt annat har jag inte provat i just detta sammanhang. Det går såklart ännu bättre med en kabelansluten 5/8 i en mast, men det var inte aktuellt om jag förstod TS rätt. En meterlång vikantenn känns som det förstör portabiliteten, och hur en sån antenn funkar i hopvikt tillstånd vågar jag inte ens försöka gissa.

Detta inlägg handlar inte om frågeställarens apparat eller antennval, jag vill bara berätta om mätning med IC-2 handapparat på 145 MHz, ett urval antenner och en Unaohm selektiv mikrovoltmätare som detektor. Den var försedd med kvartvågsspröt och avlästes med kikare. Mätningen skedde utomhus i våras och föranleddes av att jag hade upptäckt att originalpinnen till IC-2 har resonansfrekvens 15 MHz för lågt.
Se fjärde stycket på http://www.sm5dff.st/IC-2.htm

Lennart

Last edited:
Även för handapparater gäller de fysikaliska grundprinciperna oavsett vad tillverkaren påstår:
-Liten antenn - skitkass
-Liten multibandantenn - skitkassare
-Större antenn - mindre kass
-Stor antenn -bättre
-Fast riktig antenn -bra
Avser man att bara prata med grannen så funkar en liten antenn alldeles utmärkt och man stör ingen annan.
Jag hoppas kunna få bättre kontakt med repeatrar i Stockholm.

Många bud här... Min åsikt om antennerna är baserad på några fältövningar (rallysamband) där man kör endera simplex eller mot repeater och, som jag nämnde, är de längre spröten bättre än de korta. Det borde väl inte förvåna någon... Apparaten i fråga är en Radioddity (säkert "kinaskräp" enligt vissa) med sina originalantenner. Nåt annat har jag inte provat i just detta sammanhang. Det går såklart ännu bättre med en kabelansluten 5/8 i en mast, men det var inte aktuellt om jag förstod TS rätt. En meterlång vikantenn känns som det förstör portabiliteten, och hur en sån antenn funkar i hopvikt tillstånd vågar jag inte ens försöka gissa.
Nej, jag har redan en mast och en radio ansluten till den. Det hörmhandlar bara om min handapparat som är på 2m och 70cm banden.

Back