Hjälp att välja automatisk antenntuner!

Bonazera

Well-Known Member
Jag har en Yaesu FT857 och en kombinerad inverterad V-dipol med 2x40m, 2x19,5m, 2x10m, gemensam matning med choke och c:a 30m RG58.

Vilken autotuner passar bäst till detta?

Var köper man den billigast och smidigt, Sverige, USA el annan import?

Vad jag förstår finns det färdiga kablar med en del, som passar till radion.
Vilken funktion har kabeln förutom strömmatning?
Har läst nånstans att man inte kan köra radion med PCn om man har Yaesus kablar!!
Har tittat på LDGs Z 100Plus, Z 11 ProII men vet inte vad skillnaden är på dom.
MFJ och andra märken finns ju också.

Skulle även vilja kunna stämma av på 6 meter med en 3el yagiantenn.

Det skall tydligen vara en balun med men vilket värde 1:1 el 1:4 skall det vara på den och var ska den sitta för att det ska bli optimalt, inne vid tunern eller vid matningen?

Tips, för- och nackdelar och era erfarenheter tas tacksamt emot.

Bästa 73

Jag köpte nyligen en Z11 Pro och är jättenöjd med den. Jag har däremot inga kopplingar mellan radio och tuner (förutom koaxen förstås :) )

Tunern är inställd att köra autotune så snart SWR överstiger inställt värde. Sedan har den en hel massa minnen som den knyter till frekvens (frekvens mäter den själv). Den stämmer alltså av om det behövs, annars är det bara ett litet klick för reläerna att ställa sig i ett tidigare minnesläge. Radion behöver inte kommunicera något till tunern för att det ska ske. Det går att "tvinga" fram autotuning om man vill.
Alla reläer är bistabila, vilket innebär att den bara drar ström när den arbetar. Alltså är den körbar på batterier.

Jag har min ansluten till en 1:4 balun från Corecom. Balunen i sin tur matar en öppen stege (bandkabel). Antennen är en mittmatad zepp, d v s en symmetrisk dipol. Jag har trångt, så min är "hela" 2x4 meter. Tunern kan stämma av den lilla antennen på 80 meter. Effektiviteten för 2x4 m tråd på 80m är dock dålig. 40m är iallafall körbart med QRP-effekt över hela europa.

Nackdel: Ställer man SWR-gränsen för lågt så vill den gärna tune'a lite väl ofta. Den blir lite kräsen helt enkelt. Jag har gränsen satt till 2.0 just nu och då får jag med min antenn en bra medelväg mellan minnes-tuning och full-tuning. På bekostnad av att den kommer acceptera 2.0 i SWR innan den börjar tune'a. När den väl tune'ar så gör den dock alltid det till så litet värde den kan få, den ger alltså inte upp vid 2.0 när den väl börjat jobba.

Tunern kan stämma av på valfritt band och eftersom stegen inte får stora förluster vid missanpassning så går effekten upp i antennen. Hade jag matat med koax så hade kabeln fått förluster vid höga SWR, därför valde jag stege istället.

Du skulle m a o kunna behålla bara en av dina antenner och ta ner resten av trådarna. Mata det hela med stege och tuner och på så sätt kanske få ett effektivare system?

73 SM0RVV

Last edited:
Har oxo en LDG Z11 PRO, gillade att den går på batteri - bra när man är ute och reser och inte vill ha mer kablage. Den har lite förenklat användarinterface men det är tillräckligt. Den gör sitt jobb utan att synas/ta plats så värst mycket.

Gillar man att monitorera mha. stora mätinstrument tittar man på annan ATU.

Jag noterade Bonazeras fråga i det första inlägget:
"Var köper man den billigast och smidigt, Sverige, USA el annan import?"

Alltså, var köper man lämpligen en LDG-tuner?

73,
Rolf

Nu har jag köpt min Autotuner LDG Z11 ProII från W4RT

Det blev c:a 500:- mindre än om man köpt den i Sverige, inkl frakt och alla avgifter.
Moms åker man på men ingen tullavgift + 100:- som Posten skulle ha för att dom tullklarerat varan åt Tullverket!!!
Frakten är dyr men snabb.

Kanske inte så stor skillnad som man hoppats på men OK ändå, samt kul att prova importera.
Den rasslar väldigt i reläerna under tuningen men det skall tydligen så vara.
Funkar kanon hittils.

73

Ursäkta om jag lånar tråden lite..

Söker en tuner för IC-7000. Har tittat på en som heter LDG AT-100 Pro, är det någon som testat denna och kan ge tummen upp eller ner?

/SA0BJW

Söker en tuner för IC-7000. Har tittat på en som heter LDG AT-100 Pro, är det någon som testat denna och kan ge tummen upp eller ner?

Jag har använt LDG's AT-7000 under några år. En enkel och väl fungerande AT som går fint ihop med IC-7000. Efterföljaren heter IT-100 och kostar ca 1000 kr mindre än en AT-100 Pro. Kanske kan det vara ett alternativ? Glöm inte att då även införskaffa kabeln mellan IC-7000s AT-uttag och IT-100 för automatisk avstämmning.

AH-4 dvs ICOM:s Antenntuner har den fördelen att vara avsevärt snabbare, den har minne och "lär" sig din antenn. Den behöver inte köra igenom hela köret med spolar och kondingar varje gång. Detta är dock inte så viktigt, bara en tidsfråga och slitagefråga, och nackdelen är att den bara fungerar på ICOM radio.
En annan finess är att AH-4 "ber" radion om 10 watt vid avstämning, och kretsen börjar med en dämpsats som då ger antennanalysatorn 50 OHm i "ryggen". Ut i luften kommer bara 1 Watt under avstämning.
AH-4 med ex IC-7000 ställer sig i ett bärvågsdriftsätt automatiskt och man behöver inte byta trafiksätt inför avstämning. Gör man en avstämning med AH-4 på ett SSB QSO lägger den sig nolsvävad med trafiken och stör minimalt med 1 Watt.
Den största fördelen med AH-4 är att vid färdigt jobb, så kopplas elektroniken bort. Endast de relän som håller rätt spole och konding inkopplad är aktiv. Antennanalysatordelen och CPU bypassas, och den står sedan i det läget under hela tiden som den inte stämmer av. Detta gör att den tål åska och statiska urladdning mycket bättre än en antennavstämmare som är aktiv hela tiden.
Eller som jag brukar skoja: därför går aldrig en AH-4 sönder.
AH-4 är vattentät men har mikroventiler som tillåter den att andas, den blir då inte trycktät, dvs tål ej dränkning. "Andningen" gör att problemet med fukt i en "tät" låda elimineras.

AH-4 har samma funktion och är kompatibel med ICOM AH-2, AH-3, AT-120, AT-130, AT-140 serien, samt de med E efter som är GMDS klassad. Däremot täcker inte AH-4 under 3 MHz.

de
Roy SM4FPD

Antennanalysatordelen och CPU bypassas, och den står sedan i det läget under hela tiden som den inte stämmer av. Detta gör att den tål åska och statiska urladdning mycket bättre än en antennavstämmare som är aktiv hela tiden.
Eller som jag brukar skoja: därför går aldrig en AH-4 sönder.

Ja, tack för din synpunkt. Jag har ratat AH-4:an på grund av priset, men jag får nog tänka om där :-D Det räcker ju med en åskskadad tuner så har man tjänat in de extra kronorna..

/SA0BJW

de flesta ATU manualerna finns på resp. fabrikant ÅF eller tillv. hemsida för att kunna jämföra egenskaperna som man själv tycker är viktigast......

jag skulle fundera på sånt som:
utomhusmonterad eller inte ?
hur mycket CW/PSK31 ineffekt ska den klara ?
hur låg effekt ska den reagera och tuna på ?
hur många antenner ska den kunna ansluta samtidigt ?
koax eller även balanserad antennledare?
visuellt med SWR/POWER via LED eller stora instrument ?
finns några negativa egenheter mellan ATU och vissa transceivermodeller?

ett överspänningsskydd kan man montera separat och tar inte stor plats

LDG Z11PRO ATU med modellanpassadkabel anpassar sig med uteffekt och automatisk tuning/knapptuning på transceiver. Mellan 0.1W och 25W är OK ineffekt i ATU för tuning. Max. CW/PSK31 ineffekt i ATU är 100W. Möjligheten finns att ändra på t.ex lägsta acceptabla SWR. ATU bypass görs med en knapptryckning. Med en yttre balun klarar man även icke koaxmatade antenner.

Har själv en AH-4 och IC-7000. Kör mot en GP-antenn som jag byggt själv.
Fungerar kanonbra. Så för IC-7000 var den självskriven. Nästa vecka får
jag hem en Elecraft K3:a med inbyggd tuner, så det ska bli kul att jämföra.

Mast och antennbyggen kommer i höst :)

73 de Kai/SM0RCL

Back