Hjälp indentifiera CW-nycklar

SM5XUN

░░░░░░░
Jag har en blygsam liten samling med telegrafinycklar och lagt upp de på en enkel blogg,
jag saknar dock namn/modell och användningssammanhang till de flesta nycklar, jag tror att mycket information och kompetens finns på detta forum så jag önskar all hjälp jag kan få att identifiera de rackarna :)

Bloggen är än så länge öppen att kommentera i, så det är bara att klicka på "kommentarer" under respektive post.
(eller skriva ett PM via i detta forum)

QRG.se

Tacksam för all hjälp, med lite mer information kan jag sen lägga upp ett riktigt bildbiliotek istället för dagens blog.

Hej Ludvig,

Jag tittade på dina nycklar, och jag äger en sådan som man kan se på #20. Den var min allra första CW-nyckel. När jag köpte den, vill jag minnas att den kallades "Televerkets dubbeltungade". Någon annan vet säkert mer om denna förmodligen klassiska modell.

Lycka till med samlandet!

73,
Rolf
SM5MX

Jag har skrivit vad jag vet om dem på din blogg. Mina nycklar finns på SM5JAB

Fast din samling är ju mer omfattande:) Roligt att se!
/Micke

Tackar allra ödmjukast för all hjälp med identifiering och annan info!

Jag har lagt till ytterligare en nyckel i samlingen idag :)

Ytterligare en nyckel har tillkommit idag, en SATT nyckel närmare bestämt
(jo, den är liten och kompakt..) :p

Någon som måhända vet i vilket sammanhang denna nyckel nyttjats?

http://blog.qrg.se/

Nu har det smugit sig in åtta nycklar sedan mitt senaste inlägg här,
eller smugit och smugit..... jag smugglade in dom när frugan tittade åt ett annat håll ;)

Det sista som dök upp var en för mig svåridentifierad paddel (#30) och en trä/mässingshäst med anor (#31)

QRG.se

all info tas mycket tacksamt emot!!
.
.

Den blå Benchern var läcker! Min första är också limmad. Önskar man kunde köpa paddlar i olika färger nånstans.

OI Paddel

Denna paddel är tillverkad av svensk HAM. Troligen i början / mitten av 60-talet.
Under bottenplattan har jag ristat in 11 dec 1967 (antagligen då jag köpte den). Den väger 1,62 kg och och lagringen till ena paddeln är skadad.
Vore kul att veta vem konstruktören är! Någon som vet?

Sparky

Attachments

• Paddel.jpg
    Paddel.jpg
    59,6 KB · Views: 86
Den där känner jag igen! Visst ser den ut som ett U med lock på i genomskärning?
Jag hade något liknande på 60-talet.

Häftig paddel Sparky, öronen ser lite medfarna ut, är det nån sorts gummihylsa som är trätt över?
Man kan möjligen ana likheter med min nyckel #30 som jag saknar uppgifter om.

Last edited:
SM5KRI, SM3DVO, SM6XUN

Svar på era frågor:

Exakt vad som täcker öronen vet jag inte. Det verkar ha degenererat och "självsmält".
Någon form av gummi verkar det vara.
Jag använde den ett fåtal ggr i slutet av 60-talet. Har sedan dess legat i en kartong (ljustät alltså). Antagligen har lagringen till högra paddeln skadats under transport.
Spetsen på "vad-det-nu-kallas" som skruvas in i sexkanterna i locket har inte skadats så det är nog bara att eftersjustera när jag skruvat på locket igen.
Nu låter jag det vara av, ifall någon vill ha kompletterande info.

Sparky

Attachments

• Paddel-4.jpg
    Paddel-4.jpg
    52,4 KB · Views: 83
Last edited:
Undrar om inte Swebry sålde den manipulatorn. Jag byggde en bugg med rör senare delen av 60-talet och hade den manipulatorn. Paddlarna var doppade i någon sorts plast.

Jag tror Svebrys variant kallades SKÖ-buggen, jag hade en sådan på 90-talet som sedemera skänktes till en bättre behövande.

Back