SM0GLD
Vänsterhänt
Hej alla, jag har fått antennpanik.
Har simulerat massor av antenner med EzNEC och även byggt flera av dom.
På sommarstället sitter en OCFD (33%matad) sen i höstas och den fungerar bra.
Under vintern har jag kört på en 3-bands dipol som hänger på loftgången väl skärmad har det visat sig. Jag har även en metspövertikal som bara monteras upp när det inte blåser.
Den senast simulerade antennen är en OCFD (10%matad) som SM0IXY byggde och monterade upp, tydligen med gott resultat.
Med så många antennalternativ färdigsimulerade trodde jag mig vara väl förberedd att montera upp någon bra antenn bara jag fick ett OK från styrelsen i borättsföreningen.
JAG FICK NEJ! ingen antenn på taket....basta!
Vad gör jag nu då?
Metspöt åker upp på balkongen och på den kan jag köra (40m) 20-10m.
Till den behöver jag en remote ATU men den måste först införskaffas.
Tills vidare skulle jag kunna dra ut en longwire till ett träd.
Eller finns det något annat alternativ som inte drar blickarna till sig.
Jag har loftgångens aluminiumplåt och räcke (16m) att jorda i, kanske är det en bra motvikt till en longwire.
Kollade även in End Fed Zepp.
Den matas via en 1/4-wl stege där ena änden fortsätter i antennen och den andra slutar i tomma intet.
En Z-match finns (balanserad utg) så kanske är det ingen vits med en bit stege fram till antennen.
Tips som leder fram till en antenninstallation ses som en välgärning
/Micke
Har simulerat massor av antenner med EzNEC och även byggt flera av dom.
På sommarstället sitter en OCFD (33%matad) sen i höstas och den fungerar bra.
Under vintern har jag kört på en 3-bands dipol som hänger på loftgången väl skärmad har det visat sig. Jag har även en metspövertikal som bara monteras upp när det inte blåser.
Den senast simulerade antennen är en OCFD (10%matad) som SM0IXY byggde och monterade upp, tydligen med gott resultat.
Med så många antennalternativ färdigsimulerade trodde jag mig vara väl förberedd att montera upp någon bra antenn bara jag fick ett OK från styrelsen i borättsföreningen.
JAG FICK NEJ! ingen antenn på taket....basta!
Vad gör jag nu då?
Metspöt åker upp på balkongen och på den kan jag köra (40m) 20-10m.
Till den behöver jag en remote ATU men den måste först införskaffas.
Tills vidare skulle jag kunna dra ut en longwire till ett träd.
Eller finns det något annat alternativ som inte drar blickarna till sig.
Jag har loftgångens aluminiumplåt och räcke (16m) att jorda i, kanske är det en bra motvikt till en longwire.
Kollade även in End Fed Zepp.
Den matas via en 1/4-wl stege där ena änden fortsätter i antennen och den andra slutar i tomma intet.
En Z-match finns (balanserad utg) så kanske är det ingen vits med en bit stege fram till antennen.
Tips som leder fram till en antenninstallation ses som en välgärning
/Micke