Karl-Arne borde göra en praktiskt inriktad, engelskspråkig bok med mätmetoder, beräkningar, tips, fakta osv. Den skulle nog bidra till amatörradions fortlevnad.
Jag behövde, också jag, göra en halvvågsbalun av en gammal skumkabel, som jag vet är förlustmässigt bra (vidstående tråd om gammamatch, i mitt fall T-match). Där står det bara ”Carant”, förr ett välkänt fabrikat men inga nuffror. Så det fick bli griddipmätaren + frekvensräknare. Jag tror det var Elfa som sålde Berkenhoffs 50-Ohmskoaxer på den tiden. Det fanns två kvalitéter, en med tydliga RG58/U och RG213/U och en billigare, med betydligt glesare skärm, som hade beteckningarna 50 Ohm - 0.9/3.0 resp 2.3/7.3. Inte visste jag, att siffrorna svarade mot diametrar! Jag förutsatte att kablarna hade våghastigheten 0.66 och troligtvis angavs den siffran i katalogen.
Ur 0.9/3.0 (en eller två siffrors noggranhet) kan man tydligen utläsa en storleksordning för våghastigheten, vilket ibland kan räcka för tillämpningen. Ovanstående formel, som SM0AOM skakat fram, ger 0.69 resp 0.72 för de två kablarna. Jag klippte till en snutt av den tunna, gamla sladden och upprepad griddippning gav 0.661, allt i sin ordning – välkända 0.66. (I den slutna ändan av en kvartsvågsstubb snörper man till skärmen ordentligt och löder ihop – krafsar sedan fram ett minimalt ”fönster” i skärmen alldeles vid den slutna ändan, kanske två millimeter stort, så att mätaren nätt och jämt hittar dippen.) / SM5NTI, Anders