Hej alla!
Det är ju alltid tråkigt med alla dessa störning som omger oss i nutid.
Fläktar bör installeras med skärmad kabel med endast jordanslutning i strömkällan.
Bilens generator var, åtminstone förr, en källa till störningar.
Kondensator, icke-polariserad, på i storleksordningen en microFarad, kan reducera ev.
störningar från en sådan. Speciellt om den placeras nära störkällan.
Men, är inte moderna generatorer redan avstörda?
Klassiker, som batterifläta mellan motorblock och kaross, jämte mellan motorhuv/chassie och baklucka/chassie, kan nog hjälpa till . Den senare påverkar nog inte din L200 (HiHi).
Jag har full förståelse, att det tar emot att slipa plåtrent i anslutningarna.
Speciellt om årsmodellens egen färg knappt hunnit torka.
Men, man får väl galvmåla o.s.v. efter sig och hoppas på det bästa.
Men, allting har sitt pris. Även för en hängiven sändaramatör.
Förr, fanns det även problem med att reducera störningar via tändkablarna.
Då rekommenderades skärmstrumpor från koax-kablar.
Bara att skala fram och att trä över och jorda i tändspoländen.
Knappast aktuellt idag, då tändkablarnumera levereras avstörda (inbyggd resistans).
Dra helst en plus-12V-kabel till riggen direkt från batteriet.
Låt den vara i samma koppartjocklek som den mellan batteri och startmotor.
Ur bl.a. brandskyddssynpunkt, bör kabeln även förses med säkring så nära batteriet som möjligt.
Apparatchassi jämte bilens, bör förenas snarast. Då menar jag inte tidsmässigt, utan snarare
avståndsmässigt. Kort jordfläta eller startmotor-kabel-tjock duger utmärkt.
Även här gäller plåtren anslutning.
Nu framgår det inte om det är en bilradio-ICOM typ D-star, du installerat, eller om det är en kortvågsapparat, som fått chansen att få skumpa med på färden.
Oavsett vilket, behöver även antennen en effektiv jord. Även här gäller det plåtren anslutning.
Sedan kanske det är dax att titta på lågpassfilterfrågan strax innan apparaten, om problemet inte försvunnit. I princip en drossel i serie.
Lycka till eller byt bil.
/Hans