Hög effekt till spetrumanalysator

SM6POP

Foliehatt
Hej.
Sitter och funderar över hur jag kan dämpa effekten från en 100W transceiver till min spektrumanalysator.
Analysatorn fixar en insignal på 0dbm (1mw) och det vore bra om jag kunde få till det så jag kan se signalen på en kortvågsstation på full effekt utan att analysatorn går hädan. Kanske en dämpsats på -50dbm är lösningen men tänker jag rätt då? Kräver rediga motstånd eller finns det en bättre väg att gå eller är jag helt fel ute?
73 de SM6POP - Anders
 
100 W = 50 dBm, 1mW =0 dBm. Du behöver en dämpare på 50 dB. Som klarar förlusteffekten på 100W-1mW=99.999 W. Så gör den för 100 W så har du "lite" marginal :D.
 
Jag har också varit inne på en slinga typ en spole runt koaxen som går till konstlasten men jag har lite dålig koll på hur hög effekt som den ger och hur den skall utformas samt om man får en ren signal från den.
Det går förstås att bygga en dämpare på 50db men det kräver rediga resistorer och skall man bygga med sådana som inte är kapasitiva eller induktiva så blir det lite knepigt att hitta sådana tror jag.
Jag har en coupler men den klarar inte den effekten och blir det rätt att ta ut signalen till analysatorn så tro?
 
Kollade lite närmare på din länk SA0BUX och den verkar intressant och verkar en bra väg att gå. Det ser ut som en bra idé att prova en sådan konstruktion.
Jag bygger en sådan och kör insignalen med signalgeneratorn och mäter utsignalen med min RF-voltmetern så får jag facit på så sätt
 
Jo, skall man inte göra några precisionsmätnngar när det gäller nivåer så finns det lösningar, på jobbet ( /// ) så används fina högeffektsdämpare när man kör in RF från mobilbasar in i ett koax nät men dessutom skall man ju ta emot signaler från terminalen som sänder med bråkdelar av watt.
 
Utgå alltid från att du har högre uteffekt än du tror, en 100W transceiver kan visserligen lämna ynka 75W men det kan lika gärna vara 125W och då är speckan rökt.
Du skall aldrig ligga på gränsen eller nära gränsen, se till att komma långt under 0dBm, utöver risken för att spikar från sändaren (ALC-relaterat fenomen) så kan det bli otrevliga effekter när du närmar dig gränsen för vad speckans mixer uppskattar.

Det är svårt att hitta en högeffektdämpare som har hög dämpning, ofta är de på 10, 20 eller 30dB,
efter en 20dB 100W dämpare behöver du en dämpare som tål 1W (30dBm) och sådana är betydligt lättare att få tag i.

Metoden jag föredrar är att använda en riktkopplare, det är en lite mer universell grunka att ha på bänken, du behöver förstås också en konstlast att dumpa effekten i,
en riktkopplare har olika utkopplingsgrader, typiskt är från 6-30dB så även där behöver man ett antal mindre dämpare för att få ner nivåerna.
De har dessutom i olika grad variationer i utkopplingsfaktor och direktivitet som en funktion av frekvensen.
 
Vad vill du mäta ? Skall du bara kolla din signal kan du bara ansluta en "antenn" till analysatorn. Och sända i den vanliga antennen. Skall du mäta övertoner mm så är det alltid bäst med en dämpare då den förhoppningsvis är bredbandig. En kopplare varierar ju med frekvensen även om det finns bredbandiga. Proben i länken är ju bara en ren spänningsmätare utan nån direktivitet så effekten (spänningen) från den beror ju på VSWR i lasten. En "billig" terminering är annars en lång koax i en vattenhink...Men har man tur kan man hitta fina grejer på loppisar. Har för mig att det fanns en del sånt i Vårgårda förra året bla...
 
Spektrumanalystron kan gå sönder om du klämmer in för hög effekt.
Dyrt att laga.
Att försöka med en lös koppling ger en helt osäker nivå, som dessutom blir olika vid olika frekvenser..
Dvs i värsta fall kan övertonerna som normalt skall ligga -30 dB visa sig på skärmen vara lika starka som grundtonen.
Bygg en dämpsats.
Med 50 dB får du 1 mW från en 100 W sändare.
Utgå från din konstlast. Då motstånden i en sådan dämpats är 50,3 inshunt, 7900 Ohm serie, och 50,3 Ohm ut shunt.
Felet vid 50,000 Ohm är så litet att det kan du tåla.... Mätningarna är oftast ändå relativa till bärvågen.
Bygg den med seriemotståndet i form av flera seriekopplade små motstånd så att du får ett avstånd mellan in och ut.
Här kan man beräkna dämpsatser: https://chemandy.com/calculators/matching-pi-attenuator-calculator.htm
Inshunten skall tåla så gott som hela effekten, dvs 99,999 W och utshunten skall tåla 0,001 W.
Råkar din rigg lämna 123 W så får du ändå en god marginal till vad instrumentet tål.
Har du ingen 50 Ohms konstlast, så är det läge att skaffa en sådan.....

SM4FPD
 
Det är fortfarande oklart VAD du vill mäta. När man vet det kan det finnas flera lösningar på ditt problem att dämpa din källsignal.

Ska du mäta med sändaren avslutad i en konstlast? Är det så att du då vill göra relativa mätningar med referensen dBc så kan något så simpelt som resistiv spänningsdelare fungera utmärkt. Alltså bränner du av effekten i konstlasten och mäter via spänningsdelaren.

200 Watt ger 100 V i koaxen. Spänningsdelaren kan då bestå av en resistor på 49950 Ohm och därefter 50 Ohm till jord. Över dessa 50 har du då 100mV vid 200 Watt. 3dB marginal med de 200Wattarna samt ytterligare 6 dB med 100 i stället för 225 mV. När du hakar på spektran med sin 50 ohm sjunker spänningen till 50 mV över uttaget.
Edit: glömde skriva att effektenutvecklingen i det stora motståndet blir låg, 0.2 W.

För kortvåg är det här troligen (beroende på resistorerna och skärmning internt spänningsdelare) tillräckligt bra. Verifiera utspänningen med oscilloskop inna spektran kopplas in.

Dagens utmaning: någon kontrollräknar så att inte spektran brinner...
 
50mV över 50 ohm blir -13dBm eller 0,05mW om man så vill.
Huvudregeln är alltid att börja med mycket dämpning och sedan minska vartefter, gör man inte på det viset är risken stor att reparationskontot förr eller senare får ett uttag.

Tänk även på att du kan ha signaler utanför bandet du kikar på som adderar till den totala effekten som speckan får på ingången, tittar du bara på din nyttosignal missar du effekten från övertonerna,
återigen så är det på med dämpare tills man vet, först då kan man plocka bort dämpare.

Jag har vid tillfällen då jag varit mycket osäker på signalnivån använt mig av en 100:1 oscilloskopprob kopplad till speckan (via en 20 eller 30dB dämpare till att börja med)
 
Vad händer om man moddar en vanlig riktkopplad SWR/effekt-mätare och förser det med liten option?

En växlande omkopplare som låter signalen gå till SWR-instrumentet via dioden eller ut till speckan via en lämplig dämpsats och utgångskontakt.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Jag har en riktkopplare men den klarar inte den effekten men jag är på samma linje som Roy skriver och konstlaster har jag så jag tänkte använda en sådan på 50 ohm som tål 300w som första shunten.
Jag använde samma kalkylator som Roy länkade till.
De andra motstånden får bli vanliga icke kapacitiva motstånd, vilken effekt skall seriemotståndet klara?
Finns det någon risk att få med effekt från ingången på nåt sätt tex via fälteffekt till utgången eftersom det blir nära i avstånd, kanske man skall sätta första shunten en bit ifrån men koax mellan?
Jag kanske skall prova med min RF-millivoltmeter först på utgången så jag är säker och kanske smyga upp radion i effekt från några watt till full effekt.
attenuator.jpg
 
vilken effekt skall seriemotståndet klara?
600mW.....typ vid 300W input.

1206 klarar 250mW så 3 st seriekopplade dito blir nog bra.
2st 2,7k och 1st 2,5k. Kapacitansen blir låg med seriekopplade motstånd.
 
Som både XUN och MUY, mfl. skriver så bör man ta med frekvensberoendet för passiva komponenter.
Annars riskerar man "otrevliga" effekter när det handlar om RF på litet högre frekvenser.
"Fel" sorts resonans kan ge dyra fel...

(Det är så här "Instrumentberoende" börjar.
Först bara med ett universalinstrument
och något oscilloscope.
Sedan följer signalgeneratorer, effektmetrar,
spektrumanalysatorer, nätverksanalysatorer,
frekvensräknare, protokollanalysatorer osv.)
 
(Det är så här "Instrumentberoende" börjar.
Först bara med ett universalinstrument
och något oscilloscope.
Sedan följer signalgeneratorer, effektmetrar,
spektrumanalysatorer, nätverksanalysatorer,
frekvensräknare, protokollanalysatorer osv.)

Jag har ingen aaaaaning om vad du menar :p:D:)
 
Back
Top