Hög effekt till spetrumanalysator

Ursäkta litet "OT"

En av mina "idoler" är den tyvärr alltför tidigt bortgångne analog-gurun Jim Williams
från Linear Technology. Hans applikationsböcker innehar hedersplatsen i mitt bibliotek!

I en artikel i EDN 1995 utvecklar han sin syn på hemmalabbets instrument. För analogkonstruktören
är mycket av det fortfarande i högsta grad sant.

https://www.edn.com/be-it-ever-so-high-tech-theres-no-place-like-home/
 
En av mina "idoler" är den tyvärr alltför tidigt bortgångne analog-gurun Jim Williams
från Linear Technology. Hans applikationsböcker innehar hedersplatsen i mitt bibliotek!

Citat "You can never have enough power supplies. " Kan instämma i detta, jag har aldrig rätt aggregat på bänken och aldrig står det inom sladdhåll heller.
En period hade jag nog bortåt ett tjugotal olika labaggregat, nu har jag lyckligtvis reducerat beståndet till ett ynka tiotal.

Jim sitter nog däruppe i den himmelska lödröken tillsammans med den färgstarke och likaledes för tidigt bortgågne Bob Pease.
 
Hihi, vet vad du menar, samtidigt blir det så mycket enklare med riktiga instrument när man felsöker vilket är det jag mest använder prylar till.
Det är mest reparationer av kortvågstranceivrar jag pysslar med så de högsta frekvenser det blir frågan om är eventuella spegelfrekvenser från dem och jag har lite olika ställbara dämpsatser att sätta efter den här till att börja med för att vara på säkra sidan.
Better safe than sorry som det så vackert heter.

Så här tänkte jag den mekaniska uppbyggnaden.

attenuator.jpg
 
Bygg ihop "UHF-T"-kopplingen och "Metallådan". Sätt några mellanväggar mellan högeffekt- och lågeffekts-sidan
så att det inte strålar, utan endast sniffad RF via motstånden når spektrumanalysatorn.

Innan IRL-test: Svep antennkontakten (högeffektssidan med en BRA konstlast ansluten)-> Spektrumanalysatorutgången och verifiera
att frekvensgången är flat. Inte bara 0-30 MHz utan även en bra bit över det så att dom där "otrevliga"
resonanserna inte finns. Längst borta vid utgången till spektrumanalysatorn bör det finnas en "egen" resistiv
dämpsats på ~10 dB. På dom gamla maskiner jag har i mitt lilla labb skall ineffekten till mixern
inte överstiga -10 dBm (0.1mW) för att inte mixern själv skall förorsaka feltolkade övertoner.
Du kan nu räkna ut hurpass mycket dämpning som behövs TX -> Spektrumanalysator.

Sniffers som dessa brukar jag bygga i flera steg med mellanväggar emellan.
Tänk på att om man bygger med exvis axiella metallfilmsmotstånd är dessa
inte sällan induktiva (lasertrimmade i spiralform) så man riskerar att få ett trist
frekvensberoende.

Det är nu man behöver den där nätverksanalysatorn... (också)
 
I din bild POP, kommer kabeln mellan T-stycket och seriemotoåndet med slutspurt, att bli allt annat än 50 Ohm för den stackar kabeln.
En kabel som behandlas så gör konstiga saker med signalern och nivåerna.
Om den nu inte är väldigt kort...
Dvs inga 50 Ohm kablar inne i dämpsatsen..... (inne menr jag mellan inshuntserie och vidre till slutshunt.

Ja visst är instrument bra att ha.
Ett av de första och för mig mycket viktiga instrument jag byggde var en stegdämpsats.
Jag använde den vid bygge och trimning av 6 filter till en duplexe till en 145 MHz relästation. SK4HV (SK4Hagfors Värmland)
Signalgenertorn gav okänd utnivå, men med stegdämpsatsen kunde jag få kontroll av utnivåerna.
Detektorn för att mäta nivå efter filtren bestod av en TRIO TR2200, vars S-meter hade övrigt att önska, med stegdämpsatsen belv den en relativ nivå och absolutvärdet gav stegdämparen.
Så även med enkla hembyggen kan man göra mycket.
Detta i kombintion med några små fasta dämpare, 3, 6 och 10 dB gav trimmade filter som verkligen funkade.
De fasta dämparn används för att förbättra anpassningen till instrument och radiostationer. Detta för att slippa att koaxilsladdarna har eget liv som förstör hela mätningarna.

På SRS hade jag en 2 kW konstlast från BIRD.
På den satt jag en låda med serie och slutshunt för att få 50 dB dämpning.
Dvs då direkt på dummyn, inga kablar som kunde ställa till det.
Resultatet var utmärkt.

En gång köpte jag ett antal fina dämpsatser från BIRD, det var 20 W in och 20 eller 30 dB dämpning.
De funakde skitdåligt, så jag fick lov att fixa dem.
De var byggda med koaxialmotostånd ihopskruvade som ett långt rör med kylflänsar.
Rengöring av de runda kontaktytorna och sen rätt ihopdragning så funkade de som avsett.
Det må ha varit slarv vid tillverkningen, så man kan inte lita på nån annan än sig själv.....
det hade varit extremt mycket billigare att göradämparna själv av kolmotstånd i en låda.

SM4FPD
 
Skulle man kunna låta den lyssna på en mottagare via internet och därigenom ge fingervisning om hur läget är!?

/Sven.
 
Tack för alla tips och råd, Bygger ihop T-anslutning och lådan som ni säger så får jag bort koaxen. Jag har lite olika dämpsatster, bland annat en med fyra steg som dämpar 10db /steg. den kommer att sitta innan spectrumanalysatorn. Nu blir det att bygga och en slutrapport om hur det hela blev kommer när den är klar.

//Anders
 
Byggde färdigt idag och testade mot RF-millivoltmeter. Voltmetern visar mellan 225 0ch 230mv med 100w in så det verkar stämma utmärkt så långt.
Saknar en adapter så det fick bli en liten kabel mellan attenuatorn och t-anslutningen så länge. byggde med skärmboxar inne i lådan, det blir att prova den i skarpt läge mot analysatorn under helgen.
Ska koppla med min stegbara dämpsats också så får vi se hur det funkar.
20200917_174805.jpg 20200917_174833.jpg
 
Har testat mot analysatorn nu och det stämmer perfekt i dbm så mission completed. Skall bygga ihop T-anslutningen och apparatlådan så är det klart. Tack för all hjälp.
//Anders
 
Back
Top