Högspännings trafon i TVn tjuter!

SM6UPV

Member
Hej på er alla hams! nu har min TV, en Sharp 28" börjat pipa tjuta från högspännings trafon, bankar man till tvn så slutar det förstås en stund för att sedan börja igen.

Har lött om anslutningarna på kortet men utan positivt resultat, vad är det som gör att den börjat pipa?, är det plattorna i den som börjar själv svänga? några bra tips annat än skaffa ny trafo eller köpa en sån där konstig platt tv!!!

73 de SM6UPV Lasse
 
För att få en liten trafo, så använder man linjeoscillatorfrekvensen 15625 Hz som växelspänning till HS-trafon. Det är sannolikt något som lossnat i trafon och vibrerar i takt med linjefrekvensen.

Nu var det länge sedan jag meckade i TV, men för många år sedan knackade jag in en spetsad tändsticka mellan de 2 ferritkärnorna i trafon för att få tyst på den. Vet dock inte ens om de ser ut så nuförtiden...

Säkrast är att byta trafon eller stå ut med ljudet, Hi.
 
Pip från linjeslutsteg

Köp en sprayflaska med s.k. plastspray. På den tiden jag reparerade TV var det inga problem att få tag på sådant, så det ska nog inte vara något problem nu heller. ELFA har, om inget annat. Är du riktigt säker på att pipet kommer från trafon? Ibland hände det att någon ferritdrossel fick samma hyss för sig. Ordna en plastslang (1 meter lång)som passar precis i ditt öra, stick in den i örat och lyssna runt på de mest misstänkta ställena i TV:n med den andra ändan. Det går jättelätt att lokalisera på detta sätt. Då du lokaliserat varifrån pipet kommer, spraya då inte för mycket åt gången, utan låt det stelna och gör det i omgångar, så blir det mer hållbart. Köp ingen ny TV bara för en sån bagatell! Lycka till!!
/Ingvar
 
Last edited:
Nu håller jag på för fullt och kapslar in trafon! PRF 202 från ELFA, såg när jag tittade noga att någon varit före mig med förmodligen kontaktlim, den personen hade klistrat på två spolar och högspännings trafon, klistret var poröst och lossnade lätt , tyvärr såg jag oxo att det var en spricka i plasten på ett ställe på trafon...... se om den blir bättre i kväll utan tjut.

Fortsättning följer som man säger på TV............

Tack för alla svar , det finns mycket kunskap på forumet, underbart!!:)

/ Lasse
 
Hur gick det, fick Du tyst på den?

Ja, just det! Du måste avlägga rapport!:D Försök inte slinka undan! Hoppas att du gjorde ett "stetoskop" som jag nämnde, för det finns även "annat" som kan pipa. Så sitter du inte och "kladdar" i onödan.
/ Ingvar
 
Förlåt! jag blev sittande framför TVn.... Ha Ha!

Jodå den är nu helt återställd med hjälp av PRF 202 plastspray från ELFA över högspännings trafo och några intillliggande spolar. helt sagoligt:)

Jag la ungefär 8 lager spray och jag väntade minst 1 tim mellan lagren, kan nu åtnjuta alla avsnitten av Macgyver , Äntligen hemma och Efterlyst utan en massa tjutande:)

så till alla som trodde jag fastnat I TVn med allt kladdigt lack kan pusta ut! jag sitter nämligen framför den (Hi)

Tack till sm2dla och sm7czr som har svarat på detta inlägg, underbart med Radioamatörer och deras kunskap som kommer till undsättning när ideerna är slut!

PS. det där med slangen var en kanon bra ide!

Keep up the good work!!

Lasse SM6UPV
 
Last edited:
Känner igen problemet.

Det var på 80-talet och tjockTV:ns tid.
Fick tyst på trafon genom att dränka den i siliconspray.
Hlsn Anders
 
Back
Top