Höns o fårnät

SM6WET

Well-Known Member
Har hört talas om att en del anväder sig av att lägga ut höns och fårnät som jordplan.
Sen finns det andra diskutioner där det går ut på att lägga ut massvis med nät på backen för att sedan ha vertikaler ovanför med eleverad jordplan (sålunda är inte näten inkopplade i jordplanssytemet).
Vad vinner man med detta?
Nån som kan utveckla detta?

73 Magnus
 
Hej Magnus. Jo jag kan kanske utveckla detta lite, har inte provat något i praktiken själv, men en tanke slår mig:När Motala långvågssändare som fanns på 191/189 kHz med 2x300 Kilowatt byggdes i början på 1960-talet, den är stängd sen 1991 och numera riven, då iallafall så plödes åkrarna runt om stationen upp och ett antal MIL kabel lades ner i backen för att tjäna som jord till stationen.
Jag ska gräva lite på nätet om det, har för mig att jag någonstans har sett en kanonbra förklaring på din fundering, utskriven och klar i svensk text, ber att få återkomma...!73 Torleif
 
Hej igen!Som gammal radionostalgiker så klappar mitt hjärta extra mycket för den svenska rundradiohistorian, och när jag fann http://hem.passagen.se/longwave/ så var det till att tillbringa några timmar bakom datorn. Klicka på Motala 1961, planläggning av nya stationen och skumma dig sedan fram till jordnät.Hoppas det kan vara till någon hjälp, om inte kanske lite intressant läsning i alla fall....73 Torleif
 
Det som man vinner med att ha ett stort jordnät i allmänhet är två saker, båda förbättrar antennens verkningsgrad högst påtagligt.

Först så blir det så låga resistiva förluster som det överhuvudtaget är möjligt nära antennens matningspunkt där strömtätheten är som störst.

Sedan uppnår man att HF-strömmarna som flyter på jordplanet blir övervägande konduktionsströmmar, vilka flyter genom jordnätet istället för att ge sig av i den omgivande "vanliga" jorden som har 100-tals gånger högre förlustresistans än jordnätet.

Dessutom så kommer fältbidraget från det speglade halva dipolelement som uppstår under jordplanet att kunna utbreda sig i ett medium som har mycket lägre förluster än marken.

Dock kan det allvarligt diskuteras om eleverade radialer ovanför ett så bra jordplan som det skulle vara fråga här om skulle göra någon skillnad jämfört med att ansluta matningen till jordplanet.

Strömmarna i eleverade radialer som ligger på "rimliga" höjder ovanför mark eller jordplan kommer primärt från induktions- och förskjutningsströmmar. Deras bidrag till antennens strålning i fjärrfältet blir betydligt lägre än motsvarande konduktionsströmmar.

Den här frågan analyserades noggrant både teoretiskt och praktiskt första gången på 30-talet, och den allmänna meningen både då och senare var att man inte vinner något speciellt med eleverade radialer över ett jordnät som innehåller mer tråd än radialerna.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Istället för ... eller som ett alternativ till att flytta upp en kvartsvågsvertikal och använda eleverade jordplan kan man ju förlänga vertikalen och behålla jordplanstrådarna på marken. På så sätt flyttas strömmaximum upp och "utstrålningsresistansen"(?) ökar i förhållande till förlusterna i jorden vilket ökar "verkningsgraden".
T.ex. en 26 meter vertikal på 80mb är lite bättre än en 20 meter lång dito. Visserligen måste man mata via en förkortningskondensator eftersom antennen är lite för lång för resonans .... men, som sagt, kan vara ett alternativ värt attt testa istället för att förfula grannskapet med eleverade radialer.
;-)
73 de SM5DXV Sture
 
Förfula?
Allt som har med antenner att göra är ju snyggt!
Nja, inte enligt min YL men det tycker jag iallafall. HIHI
73 Magnus
 
Min YL är konstig!
Hon accepterar mina Yagis fult ut, dom ser helt ok ut fast än de täcker i princip hela taket, men min 10,2m höga lilla diskreta gp på 40m förstör utseendet på hela kåken.
Tänk om man ändå kunde förstå sig på kvinnor. HI HI

73 Magnus
 
Back
Top