Hönsnät

igge

Well-Known Member
En tokig ide?
Vad jag förstår så ökar en antenns bredbandighet med tjockleken på tråden.
Ponera att en vertikalantenn gjord av 4" rör klarar hela bandet 80 mb.
Kan man då göra en antenn runt ett PVC-rör eller en trämast om man lindar galvaniserat hönsnät runt?
 
Det går nog bra, så länge som förlusterna i nätet hålls någorlunda låga.
Problemet är främst att det är järntråd i hönsnät och galvaniseringen är zink.

Zink har högre ytresisitivitet och skindjupet är litet.

Dock går det att sluta sig till att förlusterna i hönsnät jämfört med ren koppar endast är en knapp faktor 2
högre, och detta är för det mesta försumbart jämfört med alla andra förluster som finns i ett vertikalantennsystem.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för svar Karl-Arne!
Jag är lite nyfiken på en ny DX-antenn och tycker aluminiumrör 4" och nära 18 meter högt blir väl dyrt för min tunna plånbok.
Jag får fundera vidare på saken.
 
Även om det vore praktiskt med en bredbandig antenn med lågt SVF över hela bandet så tror jag att en sådan lösning blir opraktisk att realisera. Mycket jobb för lite vinst.

Ett alternativ är en mer ordinär vertikalantenn (eller L-antenn) för säg 3750 KHz där en serieinduktans i matningspunkten kopplas in medelst relä för att nå säg 3550 kHz. Eller omvänt, en vertikalantenn avpassad för 3550 kHz där en seriekapacitans i matningspunkten via ett relä höjer resonansfrekvensen till 3750 kHz.

Om det är viktigt att SVF är mycket lågt i matningspunkten kanske det ändå behövs en impedansanpassare t ex LC-nät. En komplettering med ett relä för att koppla in en extra parallellkondensator eller välja varv på spolen blir då en enkel sak att lägga till.
 
En radiator behöver ju inte nödvändigtvis vara i cylinderform, bara att rulla ut nätet och hissa upp :)
Blåsten kommer ju förstås att rycka och slita i nätet och till slut matta metallen och då brister den.

Många kommersiella bredbandiga antenner består av kopparnät inuti en glasfibercylinder för att få bandbredd.
 
Hade under några år en 27,5 meter hög vertikal som bestod av spiro-rör för ventilationsändamål. Diam 250 mm i botten och 80 mm i toppen, teleskopiskt. Den var stagad i varje skarv (6 m) och överlevde alla stormar.
 
För att få en märkbar ökning av bandbredden krävs rätt stort bredd till längd-förhållande på antennen. Man kan med programmet DIPCAGE2 beräkna burantenner, och få en uppfattning om saken, finns här: Download from here.
Jag skulle tro att du behöver 1 meters diameter för att få en skaplig bandbredd på en så lång antenn.
Jag försökte en gång med en burantenn för 24 - 29 MHz men den skulle bli tjock, 2x5 meter och kanske 50 cm bred.

Jag har för mig Karl Arne hade någon tumregel som nämnts förr.

Ser vi på exvis GP-antenner för flygbandet, så kan de vara 10 cm tjocka och längden som är omkring 50 cm.
Det skulle innebära för en 20 meters lång vertikal för 3,7 MHz att den skulle bli 4 meter tjock. Flygbandet är dock aningen större än 3,5 - 3,8 MHz.

De
SM4FPD
 
Om man gör en vertikalantenn för 80 m med c:a 250 mm diameter hamnar man i
en SWR 2:1 bandbredd runt 300 kHz utan att räkna med jordplansförlusterna.
Med förluster stiger bandbredden till runt 500 kHz.
Det kan dock löna sig att göra en hönsnätsantenn något konisk med den smala änden nedåt.
Då hamnar kapacitansen till omgivningen nära änden där den gör som mest nytta.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
SM7EQL ger ett bra svar. Och av de två varianterna han föreslår är "lång vertikalantenn", och inswitchning av en seriekondensator i matningspunkten, att föredra eftersom strålningsresistansen blir aningen högre och ström-max hamnar en bit upp på vertikalen. Förmodligen ingen stor skillnad, men ... ju mindre optimalt jordplanssystem, desto bättre! /Sture
 
They produce very little TVI or
other interference, since they radiate almost
no power


Läser jag fel eller tolkar jag fel? Låter helt horribelt!

73
Bengt/SM6APQ

Jag tror att du läste inledningen lite för fort.:)

Citatet gällde “wonder antennas” bredbandiga antenner med fantastiska egenskaper, varav en av de bästa egenskaperna skulle vara att de släpper en stor den av effekten i en terminering och då inte orsakar så mycket TVI:D

Sedan börjar beskrivningen av TASH- antennen som enligt texten presterar likvärdig med normala vertikaler.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
NTJ de APQ

Citera SM6APQ skrev:

They produce very little TVI or
other interference, since they radiate almost
no power

Läser jag fel eller tolkar jag fel? Låter helt horribelt!

73
Bengt/SM6APQ
Jag tror att du läste inledningen lite för fort.

Citatet gällde “wonder antennas” bredbandiga antenner med fantastiska egenskaper, varav en av de bästa egenskaperna skulle vara att de släpper en stor den av effekten i en terminering och då inte orsakar så mycket TVI

Sedan börjar beskrivningen av TASH- antennen som enligt texten presterar likvärdig med normala vertikaler.

73 de SM7NTJ Lorentz

NTJ de APQ
Om man reducerar den utstrålade effekten från vilken antenn som helst så kommer man naturligtvis till en effektnivå som INTE förorsakar TVI. Detta är inget unikt för TASH-antennen.

En reducering av uteffekten innebär ju också att räckvidden eller hörbarheten för motstationen försämras.

Allt detta är ju kända faktum sedan TVns intrång i folkhemmet. Jag erinrar mig att jag förorsakade TVI hos mina föräldrar när dom tittade på försökssändningar 1954. Jag använde mig av ett slutsteg - 4 st 1625 i parallell på 7-MHz telegrafi. Fick köra barfota med min exciter - 6AG7-807 - när TV-utsändningar skedde.

73
Bengt/SM6APQ
 
Huuu! Jag ser inga fördelar med TASH-antennen alls jämfört med en slank 4,2 m lång vertikal förutom att den blir mer bredbandig och möjligen kan användas utan tuner. Som experiment är TASH-antennen befogad liksom den lätt låter sig realiseras på högre VHF- och UHF-frekvenser.

Av bilderna 12, 13 och 14 att döma så är antennens utförande synnerligen komplicerad och antennen svårplacerad. Den kräver nog också en tålig XYL och förstående grannar. Effektiviteten torde inte bli särskilt hög med placering så nära huset. Inte heller är det väl möjligt att montera TASH-antennen på taket där den hör hemma. Frågan är om den skulle tåla en storm eller nedisning på vintern. En mer rigid konstruktion skulle kunna tillverkas av stål- eller kopparrör men till priset av hög vikt och kostnad.

En 4,2 m lång vertikal med 2-4 radialer monterad vid tacknocken skulle sannolikt klå TASH-antennen med 3-6 dB och dessutom även kunna användas hjälpligt även på 7 och 10 MHz. Dock till priset av att det behövs en högohmig matarledning (helst kort) plus en antenntuner och 1:1 strömbalun vid antennens matningspunkt. Men som sagt, som experimt är TASH-antenne ju en kul grej.
 
TVI, huganemej.
Om man jämför min Delta Loop 166 m i omkrets och 12 m upp samt 100 W
Skulle en c:a 18 m hög vertikalantenn med motvikter i gräsrotsnivå orsaka TVI?
Kanske ingen vinst alls med att X-perimentera med en dylik grunka då.
 
TASH-antennen är en släkting till logperiodaren. För att minska behovet av anpassning, har man olika dimensioner, så att varje våglängd i ett bredd band hittar något element som är av lämplig längd. Som Bengt EQL skrev, den är ett intressant experiment, fast som radioamatör behöver inte täcka ett så brett band.
 
Eftersom vertikalantennen skulle användas för dx-trafik räcker det om den har resonans/bra anpassning på lågfrekventa CW-delen och runt 3785 kHz. Med seriekondensator på 550-600 pF i matningspunkten höjde jag frekvensen till SSB-delen när min tidigare tråd var klippt för CW-delen. Min nuvarande tråd använder spärrkrets för 3775 kHz med 100 pF kapacitans, utanför den räcker en kort bit tråd för resonans på CW-delen. Därmed slipper jag omkoppling.

Lennart
 
Har sett en del information och youtube-videos om "caged antennas" och undrar ifall det hade gått/varit en fördel att bygga en end fed half wave med takfotsnät av koppar.


jag är tämligen säker på att dessa nät är kopparpläterade och inte konstruerade av solida koppartrådar men det blir ju ändå ganska rejäl yta jämfört med en tråd eller ett rör
 
Materialmässigt undrar jag om inte det finns andra varianter som är enklare:
 
Back
Top