Hörlurar 8 Ohm

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Var hittar man hörlurar som passar till en HF-radio och har 8 Ohm? Nu finns det bara lurar på 32 Ohm som är till för datorer/smartphones och liknande dator relaterade prylar som spel mm.

Jag vill bara ha ett par lurar som täcker örat och har bra återgivning för att lyssna på kortvåg, tips mottages.
Jag känner till att det finns Heil, men det känns överarbetat på något sätt.

Min plastradio av modell IC-765PRO har en utgång till hörlurar på 4-16 Ohm.
 
2x32 ohm i paralell blir ju 16 ohm:)....men jag vet vad du menar.
Jag har sparat ett par gamla 8 ohms lurar.
Nu brukar nya lurar vara ganska känsliga så du kan förmodligen shunta med 16 ohm så att förstärkaren i 756:an blir nöjd.
 
Hej
Jag valde efter lite letande och kontrollerande av driveffekt/impedans samt provlyssning på P1 ekosändning ett par standard lurar fabrikat Plexgear.

Min rigg har inbyggda seriemotstånd på 100 ohm för hörlursuttaget vilket gjorde att jag shuntade med ett motstånd på 10 ohm för varje kanal.

Jag fick på detta sätt en spänningsdelare som gör volyminställningen betydligt enklare med de moderna lättdrivna lurarna.

Resistansen i lurarna mätt från kontakten var lite högre än de angivna 32 ohmen, tunna ledningar, så med de 10 ohms motstånd som jag monterade i kontakten kan jag nu mäta strax över 8 ohm för en kanal.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Nej! till så gott som alla radiostationer idag skall det inte vara 4 -8 Ohms lurar. (Men det går med sådana lurar).
Hörtelefonutgången är försedd med två motstånd i serie med resp högtalare i lurarna på 47 till 100 Ohm för att få en "lagom" nivå till de flesta hörtelefoner.
Det är högtalarutgången som är spelad för en högtalare på 4 - 8 Ohm.
Så lurar med 32 Ohm 200 Ohm eller till och med 600 Ohms lurar funkar fint.
En tumregel är att när man lyssnar i hörtelefoner så skall volymkontrollen hamna på lite högre pådrag än vid lyssning med högtalare.
Skälet är att man då har en god anpassning mellan LF-slutseg och trumhinnor.
Med lurar kommer ju örat närmare högtalaren i lurarna och därmed krävs större dämpning, (motståndet).

Att LF-slutsteget inte blir belastat med dess avsedda 4 - 8 Ohm gör inget, numera tål sådana steg att köra för fullt utan last.

Förr fanns hörtelefoner med två små 8 Ohms högtalare. dels lät de apa, dels blev det så starkt ljud att man kunde få hörselskador av mindre.
Dels fanns inga hörtelefonsuttag på den tiden och man kopplade sådana lurar på högtalarutgången.
Klagomål på brum och svårighet att ställa in volymkontrollen uppstod.
Man låg och försökte lyssna vid minsta möjliga volymkontrollsläge.
Brum, brus och väldigt starkt ljud blev resultatet.
Med ett motstånd blev det rätt "anpassning".

De finaste riggarna som IC-7800 och framåt, har ett (två) särskilt litet LF-slusteg som bara driver lurarna.

Det riktiga är att se till att hörtelefonernas känslighet är sådan att man får skruva upp lite mer än med högtalare.
Med känsliga lurar får man öka på motstånden, monteras kanske i pluggen då.

En annan viktig sak med hörtelefonlyssning är att försök redan från början att vänja sig vid en ganska låg nivå.
Det är vanligt att man drar upp mer och mer och till slut lyssnar med skadlig ljudstyrka.

En kul grej är att tillverka en liten låda med två volymkontroller, så att man kan justera för att om man har olika hörsel på resp. öra kan kompensera för detta.
I denna låda kan man sedan fixa en polvändare till en örat och då kunna lysen i fas eller ofas. (kräver lurart där båda trådar till resp högtalare finns i sladden)
Ljudet tenderar då att bli olika, komma från en punkt mitt i skallan eller från hela "rummet" med ofas. Ett intressant sätt att göra signalbehandling.
Extra enkla filter i denna låda kan bestå av seriekondingar, eller kanske spolar.
Volymkontrollerna är 2 st 100 Ohm potter.


de
SM4FPD
 
"Det är högtalarutgången som är spelad för en högtalare på 4 - 8 Ohm.
Så lurar med 32 Ohm 200 Ohm eller till och med 600 Ohms lurar funkar fint."




Nej i min IC-765PRO är det 4-16 Ohm i båda utgångarna
 
Även mina riggar Kenwood TS-820 och Yaesu FT-707 är specade för 8 ohms hörtelefon, men det fungerar alldeles utmärkt med vanliga billiga stereolurar med lite högre impedans. De kräver förstås en adapter från lurens 3-poliga 3,5 mm-kontakt till 2-polig 6 mm-plugg om man ska få ljud i båda öronen.
 
Du har fel SM7FBJ, det står i specifikationen till IC-756PROII att man kan få 5 mW vid 4 - 8 Ohm.
INTE att utgångens impedans är 4-8 Ohm eller att man skall använda 4-8 Ohm hörtelefoner.
Utgången för hörtelefoner är enligt vad jag skrev i ovanstående inlägg.
Det förekommer inte 4-8 Ohms lurar sedan 60 talet.

Om ni tittar i schemat till era riggar, dina Kenwood exvis SM0APK så finner ni att utgången är seriekopplad med 2 st 47 - 100 Ohm (för stereo hörtelefoner)

de
SM4FPD
 
FPD har lämnat bra svar här. Jag har kört mina hemstudiohörlurar (BeyerDynamic DT 770pro) även till min amatörradio (Kenwood TS-590S). De hörlurarna är på 2 x 250 ohm. Fungerar perfekt och låter mycket bra. Jag förstår liksom inte varför man skulle behöva hörlurar på 8 ohm? Är möjligtvis tanken att det vore bra med anpassning? Det viktiga är väl att man får tillräcklig volym och ett lämpligt reglerområde på volympotten?
 
Kan det att vi är så besatta av impedansanpassning vara en åkomma från RF-sidan av vår hobby.

Man behöver inte på något sätt få fullständig effektöverföring från förstärkaren till hörlurarna.
De flesta hörlurar ger tillräckligt ljudtryck vid bråkdelar av 1W.

Vad som är intressant - vilket FPD påpekat - är att audioutgången klarar av att gå i stort sett obelstad.
Han svarar själv att så är fallet för moderna riggar, så anslut vad du nu än har för hörlurar och ägna
uppmärksamheten åt vad du hör i dem.
 
Jag tror inte man behöver krångla till det här. De flesta LF-kretsarna i moderna mottagare har en lägsta utimpedans som man kan utgå ifrån. Kolla i databladet för kretsen/schemat.Om hörlurarna har betydligt lägre impedans än den så lägger man in ett seriemotstånd för att inte belasta LF-kretsen för hårt vilket kan ge distortion. Det handlar ju inte om SVF och anpassing som i antenner.

För äldre rörmottagare, t ex Drake-modellerna, och mottagare där hörtelefonutgången ofta var samma som högtalarens impedans 4-8 ohm så ger de ofta ett kraftigt bakgrundsbrum om man ansluter en lågohmig hörtelefon direkt i HT-pluggen. Dessutom blir volymen för hög redan vid litet pådrag. Där har jag lagt in seriemotstånd i pluggen till hörtelefonerna och valt resistansen så att brummet vid volym noll inte hörs samt att max volym vid en superstark station inte blir olidligt högt. Det ger en god lyssningskomfort.

Sedan finns det ett gäng mottagare som har högimpediva hörtelefonutgång. BC-348 och div gamla kommersiella apparater.

Det Roy skriver låter sunt. Krångla inte till det i onödan.
 
SM7FBJ, om du nu absolut vill belasta hörtelefonutgången med 8 Ohm, så lär du knappat hitta sådan lurar.
De fanns på 60 talet.
Man kan parallellkoppla sina lurar med högre impedans med ett 4,7 till 10 Ohms motstånd om man nu vill.
Bengt nämnde mottagare med 600 Ohms utgång.
BC-348 är ett sådant exempel, den har 600 Ohm utgång eller är avsedd att driva en 600 Ohms högtalare, med kanske 1 W.
Med lurar där blir det ännu starkare ljud än med samma lurar till en 8 Ohms utgång.
Andra mottagare har en fast 600 Ohms utgång avsedd att driva en linje, där är nivån satt till 0dBm, dvs vid 600 Ohm en mW.
Dessa båda 600 Ohms utgångar skall således inte förväxlas. de tär helt olika ide.
Normalt inom LF tekniken strävar man dock efter att ha så lång inre impedans i el LF-förstärakre som möjligt.
en lie LF IC som i våra riggar avsedda för 4 - 16 Ohms högtalare kanske har en inre ymp på under 1 Ohm.
Större HiFi stereo förstärkare har extremt låg inre impedans, och man kallar förhållandet inre och belstningsimp för dämpfaktor, i visa fall me än 1000. Dvs den inre ymp är 8 Ohm / 1000 = 0,008 Ohm. Avsikten med etta är att åstadkomma så att högtalarens mot EMK dämpas kraftigt. Dvs när högtalaren rör sig och gener spänning så komne den att i princip kortsyntas, och stanna i stället för att sväva vidare på sin resonansfrekvens.
Talar vi om mikrofoner så brukar man vilja ha 10 ggr högre impedans på mikrofonförstärkarens ingång än mikrofonens ene ymp. Dvs en 600 Ohms mik bör anslutas till en mikrofonförstärkare med minst 6 - 10 kOhm.
Nu finner vi ju att det motsatts sker vid anslutning av 32 Ohms lurar till en utgång som har 100 Ohm i serie.
Och så är det, men förhoppningsvis är lurarnas högtalare akustiskt mekaniskt dämpade så att det låter bra ändå.

Ser vi på sändaren slutsteg så talar vi ju om 50 Ohm åt alla håll.
Sanningen är att våra slutsteg har en mycket lägre inre impedans, kanske under 10 Ohm.
Den som vill ha 50 Ohm på sin sändare seriekopplar då ett stort 50 Ohms motstånd på utgången, och accepterar 3 dB dämpning vid korrekt anpassad antenn.
Men köper vi en signalgeneator av god klass så har den ett sådant inre motstånd. Dvs den sjunker med 3 B vid belasning med 50 Ohm. Skillnaden mellan polspänning och EMK.

Tryck bara in de lurar du trivs med -FBJ och njut av amatörradiotrafiken, vare sig den är Morsetecknens ljuva musik eller trastuggarnas självömkande om sina sjukdomar.

Jag har mekat ICOM sedan slutet av 70 talet och ALDRIG sett ett LF som pajat pga av fel belastning.
Däremot kan de gå hädan av felpolarisering eller Tors ihärdiga hamrande.

e
SM4FPD
 
Du har fel SM7FBJ, det står i specifikationen till IC-756PROII att man kan få 5 mW vid 4 - 8 Ohm.
INTE att utgångens impedans är 4-8 Ohm eller att man skall använda 4-8 Ohm hörtelefoner.


de
SM4FPD

Jag har en 760PRO.......men jag förstår vad du menar Roy. Jag krånglar inte till det Bengt/EQL jag vill ha det fina ljudet som de äldre lurarna hade. De jag har just nu ger ett tunt ljud i det övre registret av frekvenskurvan.

Jag har även ett par väldigt enkla datorlurar som ger ett bättre ljud men som är mekaniskt dåliga, de gamla - även de datorlurar - hade en bra muff som stängde ute annat ljud men som till slut fick ge sig mekaniskt.

De jag länkade till låter däremot fint i K2:an som jag senast körde portabelt med från Malta. Det får bli ett par lite mer påkostade lurar med "fel" impedans. Jag kan återkomma när jag är där och kanske bekräfta det ni säger.
 
För hög impedans i högtalare/hörlurar är väl i dom flesta fall inget problem.
Däremot skall man tänka sig för ifall man lastar med en lägre impedans , speciellt i ljudförstärkare med lite effekt eftersom man kan dra för mycket ström och skada både element
och förstärkare.
 
Den som vill göra sig säker på att hörtelefonutgången inte är 4 - 8 Ohm kopplar bara en högtalare på uttaget.
Högtalarren låter klent, 10 - 20 dB svagare, dvs det är inte 4 - 8 Ohm i uttaget. Ett prov som ger 100 % säkerhet på vad jag påstår.

Vad gäller lurar så är mitt minne att de fösta 8 Ohms lurarna lät mycket illa.
Dagens 32 Ohms lurar har ett väldigt brett och fint frekvensområde, låg distorsion och ett minimum av otäcka resonanser.

Förmodligen söker du, SM7FBJ lurar som låter illa, beskuret och med någon otäck resonans exvis vid Morse tonens frekvens???
Då lär du få leta.
Bättre är att filtrera som jag beskrev, enkla seriekondingar tar bort basljud mjukt och fint.

Men IC-756PROII låter i det närmaste exakt så som det utfiltrerade ljudet som man lyssnar genom filtren. Dvs det är mottagarens filter i MF, som görs med DSP som bestämmer, och skall bestämma ljudet.

Har man åldrade öron blir förstås allt mer komplicerat.
Men det finns möjligheter att ställa sideton, mottagaren ton och bandbredd i Morse på -PROIII:an.
I SSB finns alla bandbredder, passbandtuning, notch etc så man kan skapa det ljud man vill ha.

Det var förr man kompletterade mottagaren med filter utanför och högtalare eller lurar med eget liv.

Rätt förfarande är med en PROIII att ha hörtelefoner med Hi Fi egenskaper, och rätt jobb bakom spakarna.

de
SM4FPD
 
Jag tröttnade på alla billiga datorlurar som man hittar överallt.
Antingen låter dom bra men sitter dåligt eller tvärt om, oftast är den mekaniska kvaliten helt under isen.
Har några som heter KELIDA KL-2338, öronmuffarna faller isär i småbitar. Köpte sedan Plexgear, lika utseende som KELIDA och ett par billiga Genius.
Allt är skit.
Har kvar ett par 8ohms lurar som jag köpte på Broddmans någon gång på 70-talet. Öronmuffarna är helt intakta och fortfarande mjuka.

Ska jag köpa några nya lurar så blir det ett par
Razer BlackShark Expert 2.0
 
#GLD:
här är en lämplig förbannelse att läsa när du slänger de dåligaste lurarna:

O vos funnel liberantem sonum auris mea
potueris quanti quisque tibi damnati aeternaliter
et devorabunt eos ignis inferni
cum calce vos in molam quisquiliarum inserui alte, tui!

LXXIIV Janne
 
Du är rolig du AQW och bättre på latin än jag är.

"Trattar med ljud och helvetets eld.....nånting:D
Men det låter bra så jag kör den minst tre gånger då sparade dåliga lurar är många.
 
Back
Top