Hörslinga kopplad till TV-apparat

SM4ANQ

Well-Known Member
Grannen funderade i dag lite försynt om jag kunde släcka ut hans hörslinga. Kör krypto (cw) så inte så lätt att identifiera. Efter beskrivningen så kanske det är min cw som kan vara problemet. 100 watt och en vertikal dipol eller horisontell dipol är vad jag använder. På transceiverns nätsladd sitter filter. Mantelströmsfilter på koaxialkablarna på några punkter.
Jag vet ännu inte hur hörslingan är inkopplad till Tv'n.
Hans problem har funnits sedan slingan kom till för ett till två år sedan.
Någon som har erfarenhet av avstörning av hörslinga?
Hörslingan sades vara installerad av hjälpmedelscentralen, landstinget.
73 de
Sm4anq/Ulf
 
ANQ de APQ
Hej.
För att först säkert identifiera att det verkligen är du som förorsakar störningarna:
Om du har en elbug. Lås buggen och låt den generera "korta" tecken.
Gå in till grannen och lyssna i hörslingan.
Om du inte har en elbug: Lås nyckeln och generera en CW-bärvåg. Gå in till grannen och lyssna.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
ANQ de APQ
Hej.
För att först säkert identifiera att det verkligen är du som förorsakar störningarna:
Om du har en elbug. Lås buggen och låt den generera "korta" tecken.
Gå in till grannen och lyssna i hörslingan.
Om du inte har en elbug: Lås nyckeln och generera en CW-bärvåg. Gå in till grannen och lyssna.

73
Bengt SM6APQ

Väldigt viktigt i sammanhanget att klargöra om det är ditt "fel".
Om du sedan kan hjälpa din granne trots att du inte är ansvarig innebär oftast pluspoäng.

Hörslingan är kopplad via en förstärkarbox in till TV'ns lf utgång.
Då slingan oftast är ganska stor (många meter i omkrets) så kan den lätt plocka upp hf som sedan hittar sin väg in i förstärkarboxen.

Jag skulle prova att linda slingas kabel några varv runt en lämplig ringkärna.
Placera detta filter vid slingans anslutning till förstärkarboxen.


/Micke
 
Hörslinga kopplad till TV-apparat

APQ de ANQ
Jo Bengt, skall göra det men tänkte jag skulle plocka med mig "Survival kit" för avstörare.
Det borde finnas en till två nätanslutningar, en antennkabel från parabol (viasat), hörslingan, scartkabel. Så därför min fråga.
Tack för råd.
73 de
Ulf/sm4anq
 
Hörslinga kan vara av olika utföranden, i offentliga lokaler varvet runt hela lokalen med tråd och anslutning till en rätt kraftig förstärkare som ger hög spänning och ström för att alstra magnetfältet.

I hemmet oftast numera som en liten kudde ca 40x40 cm att sitta på, kudden består av ett antal varv tråd insydda ungefär som en mindre loop, och feeder är vanlig två-trådig tvinnad ledning till en liten förstärkare som är ansluten till TV:ns ljudutgång, vanligtvis med en SCART-kabel mellan TV och video eller vanlig telepropp 3,5 mm. Alternativt hänger man en liten mikrofon framför någon av TV:ns högtalare.

Förstärkaren matas oftast med batterieliminator. Förstärkaren skall ge tillräckligt ström för att alstra ett litet lokalt magnetfält runt personen som sitter på den.

Jag kan tänka mig att svaga punkten är antingen nätsladden/batterieliminatorn, SCART/ljudkabel eller bakvägen(?) ledningen mellan kudde och förstärkare som oftast kan förlängas. Eller så kommer störningen som vanligt via TV:n, hörs dessa i högtalare också?

Ofta är det så att hörselskadade väljer att stänga av ljudet i högtalare och lyssnar enbart via slinga och kanske därför inte noterar störningar via högtalaren.

Univox DLS-30 / TV/RADIO/MP3/CD / Konsumentprodukter / Produkter / Startsida - Edin
Kan vara ett bra exempel på en vanlig standard produkt i hemmet.

Edin är duktiga på detta och kan nog hjälpa till eller svara på frågor.

Har en sambo som är döv på ett öra och hör dåligt på andra och använder en gammal slinga till dumburken.. Jag lyssnar via högtalare.
 
Last edited:
Hörslinga kopplad till TV-apparat

GLD de ANQ
Tack Micke!
Hörslingan är ca 24 meter i omkrets. En ganska bra loopantenn.
Jag är medveten om att det inte behöver vara mitt problem men har god relation med honom så därför tycker jag att jag skall lyssna på honom . Kommunikation är A och O för goda relationer. Det finns ytterligare några amatörer i närheten och två med kW ut.
Tack för tips!
73 de
Ulf/sm4anq
 
Ganska ovanligt med stor slinga numera, kan vara en gammal grej och grannen har köpt ny tv??!
 
Hörslinga kopplad till TV-apparat

KRI de ANQ
Här var det full fart på ideandet.
Slingan går runt hela rummet i taket eftersom han kan röra sig i rummet och inte hänvisad till en plats. Frun lyssnar via högtalare och där tycks det inte vara problem.
Tack för tipset om Edin.
73 de
Sm4anq
 
Hörslinga kopplad till TV-apparat

KRI de ANQ
Slingan är installerad för ett till två år sedan. TV'n är ungefär lika gammal.
Stor slinga installeras i separata hus medan minislinga installeras i lägenheter eftersom de "stora slingorna" kan störa varandra enligt uppgift.
73 de
Sm4anq/Ulf
 
Har också en granne med hörslinga som får in mitt kvittrande SSB :)

Nåja, vi har en god relation och deras plasma-TV stör min mottagning, så jag kan lista ut när slingan används. Hur som helst, bra tips i tråden.

73 de Kai
 
Grannen funderade i dag lite försynt om jag kunde släcka ut hans hörslinga. Kör krypto (cw) så inte så lätt att identifiera. Efter beskrivningen så kanske det är min cw som kan vara problemet. 100 watt och en vertikal dipol eller horisontell dipol är vad jag använder. På transceiverns nätsladd sitter filter. Mantelströmsfilter på koaxialkablarna på några punkter.
Jag vet ännu inte hur hörslingan är inkopplad till Tv'n.
Hans problem har funnits sedan slingan kom till för ett till två år sedan.
Någon som har erfarenhet av avstörning av hörslinga?
Hörslingan sades vara installerad av hjälpmedelscentralen, landstinget.
73 de
Sm4anq/Ulf

Förmodar att du kör kortvåg?

Första steget är nog att ta reda på om det verkligen är i själva slingan störningen kommer in. Telespolen i en hörapparat kan ju mycket väl ta emot eländet direkt så att säga. Be vederbörande koppla ur slingan men ha hörrapparaten i T-läge, uppstår störningen då så är det direkt i hörapparaten.
 
För en tid sedan EMC-provade vi en slingförstärkare som inte klarade ledningsbunden immunitet i frekvensområdet 0,15 - 80 MHz. Känsligast för påverkan var den lågohmiga utgången där slingan ansluts. Vill minnas att immuniteten var sämst i häradet 1-10 MHz.

Åtgärden blev att koppla in två separata drosslar på utgången som löste problemet helt. Kravet här var 3 Vrms men apparaten klarade galant 10 Vrms efter modifieringen. Innan modifieringen blev den störd långt under 1 Vrms pålagd RF-signal (AM modulerad med 1000 Hz)

Slingan kan ses som en stor loop-antenn och har man otur med längd och placering så kan den bli en ruskigt effektiv "mottagarantenn".

Givetvis kan störningar även ta sig in via nätkabeln och LF-ingångarna liksom de kan plockas upp av telespolen som VDT nämnde. Men slingan och utgången ligger nära till hands.
 
Last edited:
KRI de ANQ
Slingan är installerad för ett till två år sedan. TV'n är ungefär lika gammal.
Stor slinga installeras i separata hus medan minislinga installeras i lägenheter eftersom de "stora slingorna" kan störa varandra enligt uppgift.
73 de
Sm4anq/Ulf

Ja OK, då vet jag detta, vissa landsting vill bara dela ut stolslingor, det anses vara för dyrt med större även i villor...
 
Här i Kalmar har Landstinget slutat installera slingförstärkare...det är den lilla kuddmodellen som gäller. Personalen på Hörcentralen vet att jag fixar såna här installationer så jag har fått extra slingförstärkare som reserv. Landstinget måste ju göra sig av med surpluslagret!

Om man själv fixar installationen kanske man kan få en slingförstärkare...kolla med den tekniker som finns på hörcentralen.
 
Hörslinga kopplad till TV-apparat

Hej!
Nu har det gått två månader sedan jag tog upp mitt problem och har "kommit ur startblocken".
Hörslingan med loop på ca 24 meter var ansluten till UniVox DLS-70.
Ringde till hjälpmedelcentralen och någon som behärskade problemet skulle ringa upp. Tänkte väl att det blir aldrig gjort och hittills har ingen ringt och kommer väl aldrig att ringa.
Lindade några alternativ till common mode drosslar. 43 material. En med liten diameter där jag fick plats med ca 5 varv. Hade även en större
Toroid där jag lindade upp två lindningar (10 varv vardera) i common mode utförande.
Provade med de små toroiderna med en i vardera loopavslutet mot förstärkaren. Hjälpte ganska bra. Ljudet blev klart men nyckelknäppar fanns kvar.
Kopplade istället in den större toroiden med de två lindningarna på 10 varv i vardera loopavslutet. Störningar och nyckelknäppar helt borta i kortvågsspektrat.
Nöjd JA!
Ser ju inte ut som om UniVox DLS-70 är emc säker. Vad händer om man anmäler till Elsäkerhetsverket som ägnar sig åt emc-frågor.
73de
Ulf/sm4anq
 
Ang Elsäkerhetsverket, jag hade besök från dem för någon vecka sedan.
Mycket engagerade i sitt jobb att spåra EMC problem. Och man vill verkligen försöka hjälpa de som är brottsoffer, dvs vi som är utsatta för dåliga produkter som ger EMC problem.
Man påminner om att på Elsäkerhetsverkets hemsida finns möjligheter att anmäla sina problem.
Som radioamtör är man inte "besvärlig" om man anmäler en EMC sak.
Utan saken skall utredas. Och man hjälper dem och verket i sitt jobb.
Vi skall således se oss som anmälare som ett steg i rätt riktning.
På dom bara.... dvs de som sättar dåliga produkter på marknaden.

Givetvis finns det EMC fall som är svårar än andra och får lägre prioritet.

Hemsida: Elsäkerhetsverkets startsida
Jag ser i alla fall en knapp för att anmäla "farliga" saker, EMC kan väl var farlig.
Säkert får man ett bra svar om man frågar hur man skall göra.


de
FPD
 
Ang Elsäkerhetsverket, jag hade besök från dem för någon vecka sedan.
Mycket engagerade i sitt jobb att spåra EMC problem. Och man vill verkligen försöka hjälpa de som är brottsoffer, dvs vi som är utsatta för dåliga produkter som ger EMC problem.
Man påminner om att på Elsäkerhetsverkets hemsida finns möjligheter att anmäla sina problem.
Som radioamtör är man inte "besvärlig" om man anmäler en EMC sak.
Utan saken skall utredas. Och man hjälper dem och verket i sitt jobb.
Vi skall således se oss som anmälare som ett steg i rätt riktning.
På dom bara.... dvs de som sättar dåliga produkter på marknaden.

de
FPD

Jag vill bara instämma....även jag har fått hjälp av Elsäkerhetsverket.
Man kan alltid ringa och snacka med dom om man är osäker inför en formell anmälan.

/Micke
 
Hörslinga kopplad till TV-apparat

Hej
Har sett att RSGB listar upp upptäckta störningsfall. Man skall dock vara medlem för att få öppna och läsa om fallen.
Skulle det inte vara av intresse att t.ex. SSA listar störningsfall - störd apparat - störande apparat - misslyckad åtgärd - lyckad åtgärd - anmält till Elsäkerhetsverket . Misstänker att störfallen återkommer.
SSA's avstörningslådor tycks leva ett anonymt leverne. Vad är den samlade erfarenheten?
73 de
Ulf sm4anq
 
Back
Top