Hörslinga till hörapparat??

SA7BUJ

Well-Known Member
Jag har hörapparat och det finns ju en funktion som kallas hörslinga.
Hur fungerar det, jag skulle vilja bygga en att koppla till min mottagare.
Nån som vet?

Tack jag har fått hjälp om hur jag ska göra.
 
Last edited:
Det är oftast rent induktivt. Slingan på flera varv runt rummet anslutes till en förstärkare och hörapparaten bildar sekundärvarvet i en ganska löst kopplad transformatorkrets. Det blir ju inga effekter utan hörapparaten förstärker den ganska svaga signalen. Man kan ha en mindre spole och sitta på den så ingår man med sin kropp i systemet.

Det finns också system som arbetar med en låg bärfrekvens, men det tror jag är mindre vanligt.

Edit: Nu såg jag att du redan fått hjälp...
 
Last edited:
Jag mötte begreppet "hörslinga" för c:a 40 år sedan
när jag på Sv. Philips i Järfälla lånades över till en av-
delning som låg under min vanliga avdelning.
"där nere" körde man "hörslinga" med de 3 rixpro-
grammen och alla hade sin egen "hörapparat/sling-Rx".

när jag vid ett tillfälle var "uppe på återbesök" på min
hemmaavdelning så upptackte jag att jag fortfarande
hade "59" i sling-Rx.
Chefen blev intresserad och ville att jag skulle "trampa
runt" på avdelningen för att söka "signal-drop-outs" från
hörslingan. Kunde ingenstans hitta ens en antydan till
"drop-out", så avdelningschefen "startade samarbete"
med avdelningen under.
Så armerad betonggolv "skärmar inte en hörslinga.
Tag lärdom och varning!
 
Last edited:
Jag gjorde gymnasiepraktik i ett år där på Philips i början av 80-talet.
Avskyvärt lång resväg från Tyresö där jag bodde... :p

Om det var tre hörslingor igång samtidigt med varsitt program så låter det som den varianten som har nån slags låg bärfrekvens.

Jag har hört talas om kampusradiostationer som sänt på mellanvåg med slingor i skolans byggnader.
 
[
Om det var tre hörslingor igång samtidigt med varsitt program så låter det som den varianten som har nån slags låg bärfrekvens.

Ja, naturligtvis måste det vara på så sätt.
Men "det gick genom armerat betonggolv.
Samma teknik används för kontakt med speleologer nere
"under jord". Så tekniken fungerar åtminstone på LF-MF.
 
Det är oftast rent induktivt. Slingan på flera varv runt rummet anslutes till en förstärkare och hörapparaten bildar sekundärvarvet i en ganska löst kopplad transformatorkrets. Det blir ju inga effekter utan hörapparaten förstärker den ganska svaga signalen. Man kan ha en mindre spole och sitta på den så ingår man med sin kropp i systemet.

Det finns också system som arbetar med en låg bärfrekvens, men det tror jag är mindre vanligt.

Edit: Nu såg jag att du redan fått hjälp...

Det är nog bara offentliga lokaler som har en rumsslinga numera.

Hemma i lägenheten vill landstingen att man har en minimal slinga i fåtöljen eller soffan som möjligt, dels av kostnadsskäl men en rumsslinga i lägenhet riskerar höras hos grannen som kanske också har en hörapparat och inte vill höra rockmusik när han tittar/lyssnar på klassisk konsert på TV:n eller radion... :cool:
 
Jag jobbade med att reparera sådana slingsändare så sent som för 10 år sedan. Bärvågen ligger runt 100KHz med 5KHz separation mellan kanalerna (Om jag inte kommer ihåg fel). Jag är lite osäker på uteffekten, men tror att det handlade om ca. 2W. Man hade mottagning upp till ett par hundra meter utanför slingan.
 
Det är nog bara offentliga lokaler som har en rumsslinga numera.

Hemma i lägenheten vill landstingen att man har en minimal slinga i fåtöljen eller soffan som möjligt, dels av kostnadsskäl men en rumsslinga i lägenhet riskerar höras hos grannen som kanske också har en hörapparat och inte vill höra rockmusik när han tittar/lyssnar på klassisk konsert på TV:n eller radion... :cool:

Ja, det känner jag till, det finns en-personslinga som är som en kudde man sitter på och blir ett med spolen.
 
Nu har det inte löst sig ännu.
Någon som har någon ritning på en slingförstärkare.
Det kanske går bra med enn vanlig audioförstärkare,
Men det blir ju ganska lågohmigt på utgången?
 
Nu har det inte löst sig ännu.
Någon som har någon ritning på en slingförstärkare.
Det kanske går bra med enn vanlig audioförstärkare,
Men det blir ju ganska lågohmigt på utgången?

Vad är det för slinga du tänkt att göra? Halsslinga, golvförlagd eller bara runt operatörsstolen?

För att få upp det magnetfält som krävs så måste förstärkaren skicka ut i ström i slingan, eller så får man göra slingan flervarvig och få upp magnetfältet på så sätt. Baksidan av det sistnämnda är att den knappast kommer bli linjär i frekvensgången. Blir den dessutom för tungdriven kommer det låta pecka, dista och jävlas...

För mindre slingor så går det med en vanlig förstärkare om du kör en flervarvsslinga och åtminstone får upp några Ohm i den. De flesta någorlunda moderna förstärkarkretsar är ändå kortslutningsskyddade. Dock är väl risken att lösningen inte blir lika linjär som en riktig slingförstärkare som skickar ut ström i slingan.

Men som sagt hur stor yta pratar vi om?

// VDT
 
Vad är det för slinga du tänkt att göra? Halsslinga, golvförlagd eller bara runt operatörsstolen?

För att få upp det magnetfält som krävs så måste förstärkaren skicka ut i ström i slingan, eller så får man göra slingan flervarvig och få upp magnetfältet på så sätt. Baksidan av det sistnämnda är att den knappast kommer bli linjär i frekvensgången. Blir den dessutom för tungdriven kommer det låta pecka, dista och jävlas...

För mindre slingor så går det med en vanlig förstärkare om du kör en flervarvsslinga och åtminstone får upp några Ohm i den. De flesta någorlunda moderna förstärkarkretsar är ändå kortslutningsskyddade. Dock är väl risken att lösningen inte blir lika linjär som en riktig slingförstärkare som skickar ut ström i slingan.

Men som sagt hur stor yta pratar vi om?

// VDT

Jag hade väl tänkt mig ca 15 m2, jag provar nog med en vanlig förstärkare och som kabel hade jag tänkt mig att använda fyrtrådig telefonkabel på så sätt kan man ju få en spole med fyra varv.
 
Beroende på vad du vill koppla till den så finns även halsslingor. jag är själv hörselskadad men använder inte hörapparat då det inte brukar hjälpa utan snarare stjälpa. :/ Hjälpmedel Häger halsslinga till Attend Häger Förstärkare och Slingor

En halssinga provade jag at göra med en slang och några varv koppartråd genom.
Det funkade men man fick ha volymen ganska högt uppskruvad för att det skulle höras men utgången var avsedd för hörlurar så den ville nog ha lite högre impedans för att fungera bra.
 
Jag hade väl tänkt mig ca 15 m2, jag provar nog med en vanlig förstärkare och som kabel hade jag tänkt mig att använda fyrtrådig telefonkabel på så sätt kan man ju få en spole med fyra varv.

Om du inte har en riktig slingförstärkare så skulle jag föreslå att du kör med grövre kabel. Testa 1-1,5mm2 (hur fan gör man en upphöjd tvåa?) högtalarkabel. Då får du en två-varvig slinga. Grövre kabel ger nämligen bättre dynamik och bredare frekvensgång. Också blir den inte lika tungdriven.

Telekabel fungerar med en riktig slingförstärkare. Jag har dragit fyrledad telekabel runt hela kvarten, in och ut i varenda rum, sedan parallellkopplat två par för att få upp arean på kabeln lite. Så den blev bara tvåvarvig. Men jag driver den med riktig slingförstärkare.

Kan du inte tigga till dig en sådan där Tv-slinga från din hörselcentral? Den fula sittkudden kan du ju kasta åt helvete och sedan koppla in den rumsslinga till den istället. 15m2 orkar den med all säkerhet driva om du kör bra kabel.

Vilken lösning du än gör så bör du ha en galvanisk avskiljare, en audiotrafo, mellan utgången på riggen och ingången på förstärkaren. I alla fall om du inte har renodlad lågnivå ut eller inte vet hur LF-steget är uppbyggt.

// VDT
 
En halssinga provade jag at göra med en slang och några varv koppartråd genom.
Det funkade men man fick ha volymen ganska högt uppskruvad för att det skulle höras men utgången var avsedd för hörlurar så den ville nog ha lite högre impedans för att fungera bra.

Jag har reparerat en halsslinga åt en bekant för några år sedan. Garantin hade upphört och den glappade men var lätt att fixa. Själva slingan var ett enda varv mycket flexibel mångtrådig (minst 100-tal) ledare typ grov mätsladd. Minns inte arean, men gissingsvis 6mm2. Sen är det ju lite elektronik och en liten transformator i den lilla boxen för att få det fungera, bekantingen tyckte dock att den drog ur batteriet i mobiltelefonen rätt snabbt....
 
Jag använder hörapparat sedan tonåren och slingförstärkare i ca 50 år. Jag har dragit en dubbel ringledningstråd, seriekopplat varven runt huset och anslutit till en slingförstärkare som hörcentralen tillhandahåller. Räckvidden utanför huset är 3-5 meter. Ljudkvaliteten är inte den bästa så till musik och kortvåg använder jag helst hörlurar.
Dagens digitala hörapparater är dessutom utmärkta. De är försedda med ställbara kompressions-, klipping- och AVC-funktioner. Dessutom programmeras de till individens personliga hörselförlustkurva. De klarar att återge kortvågens högtalarljud utan märkbar distorsion, vilket de gamla analoga hörapparaterna inte kunde.
Jag har inga planer på att ersätta hörlurarna med slinga.
 
Jag använder en "Halo" alltså spole som passar på huvudet. Den är lindas mmed tunn
tråd så man får ca 8 ohm, och ansluts till högtalaruttaget. Fungerar alldeles utmärkt,
jag får för det mesta bättre "läsbarhet" än mina normalhörande testoperatörer.
 
Last edited:
Så fiffigt med en HALO på huvudet! Det låter som jag måste prova! Hur många varv lindade Du? Och vad använde Du för "pannbad att linda på?
Tore
 
Back
Top