"Hört och kört" - hade det varit kul här?

Ballz

Well-Known Member
Halloj hams -

hade det inte varit en kul idé att lägga upp en forumdel (eller ett underforum) där man avhandlar sin aktivitet? Ingen skrytavdelning, men handfasta tips på öppningar, stationer man kört, aktuellt "radioväder" på olika band etc?

Kunde kanske vara nyttigt för nybörjare på HF, och en morot för dom som legat av sej. Condx-tips är aldrig fel, även om dom kommer retroaktivt. Man lär sej se mönster på dom olika banden.

Kanske bidrar det även till mer aktivitet här.

Jag kan t ex se klara likheter mellan 50 MHz (som jag kört mellan -89 och -02) och 21MHz, när det gäller greyline-DX. Likaså det där selektiva i öppningarna..bandet verkar stendött sedan 2 timmar (efter solnedgång), och plötsligt finns där 2-3 USA-stationer igen, med fina signaler. Men: alla 3 kommer från samma delstat. Tyst i övrigt. Inget backscatter från EU-stationer, inget LP-flutter, bara en ytterst selektiv öppning.

Så...är det en bra idé?
 
..man hade t ex kunnat göra en tråd för vart band...
Bandrapporter, 80m
Bandrapporter, 40m
etc etc
 
21MHz, 22/1 06--0830Z

Hrd: UA0LNA, JA3MIX, JA7QVI, UB9CAC, XW3DT, TA1PB, BA4WR, R0FA (Sachalin), HS0AC och många fler. QRZ? från många, oerhört nära köra HS0 och BY, lite QSB kom emellan.

Wkd: 9X0PY :)

1/4 vågs tråd-GP snett ut från balkongen, 5W ut, K1 = CW only
 
Last edited:
Ful-tricket: anropa på CW ett par ggr...ett crossmode QSO är bättre än inget :)
Nä, du blir inte poppis i pileup:en, men förhoppningsvis kan nån av operatörerna CW :)

(gammalt trix från 6m i cycle 23 :) )
 
KL1A/W2 - ....damn. 599 bägge hållen, fortfarande kvar nu, 13.51z
:)

och man måste älska Reverse Beacon project! Man hörs tydligen ut också, på 1/4våg.

showing spots for DX call: SM7SCJ
search spot by callsign
de dx freq cq/dx snr speed time
K3LR SM7SCJ 21038.6 CW CQ 7 dB 22 wpm 1435z 22 Jan
TF3Y SM7SCJ 21027.7 CW CQ 14 dB 21 wpm 1430z 22 Jan
KM3T SM7SCJ 21038.1 CW CQ 6 dB 21 wpm 1420z 22 Jan
TF3Y SM7SCJ 21038.0 CW CQ 14 dB 21 wpm 1413z 22 Jan
TF3Y SM7SCJ 21038.0 CW CQ 8 dB 23 wpm 1403z 22 Jan
K3LR SM7SCJ 21038.4 CW CQ 5 dB 22 wpm 1403z 22 Jan
K3LR SM7SCJ 21012.5 CW CQ 18 dB 20 wpm 1306z 22 Jan
TF3Y SM7SCJ 21012.0 CW CQ 18 dB 20 wpm 1305z 22 Jan
S52AW SM7SCJ 21044.8 CW CQ 11 dB 25 wpm 1300z 22 Jan
OZ5W SM7SCJ 21003.0 CW CQ 22 dB 17 wpm 0848z 22 Jan
K3LR SM7SCJ 21060.8 CW CQ 7 dB 20 wpm 1656z 21 Jan
 
Last edited:
För övrigt tror jag inte man ska ha en egen tråd för varje band osv. Det brukar inte bli tillräckligt mycket aktivitet ändå och så en tråd är nog fullt tillräckligt att följa.
 
Jösses vilken dag - se tidigare inlägg med asiaterna etc.. Och det är bara början.
Eftermiddan bjöd på allsköns godis:
En drös östkust - USA hörda, plus 5B4AHK (trött RX?), PV8ADI (ännu tröttare RX, han var 599+ i två timmar men nil QSO här), men sen hände saker. W7-or hörda (AZ, NM), och D3AA faktiskt körd (EDIT: Nä, finns inte i online-loggen, tyvärr).

Ja, jädrar. Likheterna med 50MHz är slående. Öppnar det mot EA8 strax efter lunch så blir det en kanondag. Där, mitt i Atlanten studsar liksom allt. 21MHz är ett bra val, speciellt som solen är uppe längre o längre.:)

Edit: Intressant att man inte hörde några som helst ryssar efter ca 1400Z. Backscatter från SM3/2, däremot var rätt vanligt.
 
Last edited:
21MHz, 23/1

Ironi. 13Z kom en fin USA-öppning idag. Massiva signalstyrkor, hundratalet stationer hör/körbara härifrån. Då dyker man in i smeten och svarar på CQ. Och får inte ett enda svar. Inte ett enda. Jag trodde ett slag att min TX var död.

Då visar det sej att dom kör en entimmes minicontest. Där signalrapporter inte ger poäng, och det ges heller inga multipliers för andra länder.. Så..jänkarna kör varann, och där stod hela EU och skrek.

Sen - prick 14Z, när testen är slut - då stänger bandet. Helt. Ironi.

Jaja. Dagen har i a f gett lite. Hörda - förutom alla EU-stns och ryssar - är bl a OA1F, PV8ADI igen, en del kul ryssar vid ochotska havet, ett fåtal JA, PT7VB.

Kul QSOn i loggen: ZA1G och RA9MX/QRP som bor i Omsk o kör GP. Bra jobbat, Sergey!

Nu får vi se om D3AA dyker upp idag igen. Ni då, vad har ni kört?

Edit: bandet öppnade igen. W5ZR körd, och en del andra hörda. W4/5, denna gång. Kul!
 
Last edited:
Vad ska man med ett jobb till?
Precis när jag skulle dra t jobbet hör jag HS0ZGQ och sen även ZL3IO! På min lilla pinne. Och med lite flax och tid hade dom varit körbara.
Jädrar....:mad:
 
Vad ska man med ett jobb till?
Precis när jag skulle dra t jobbet hör jag HS0ZGQ och sen även ZL3IO! På min lilla pinne. Och med lite flax och tid hade dom varit körbara.
Jädrar....:mad:

Det kanske är en pensionärshobby det här ändå.

Det är mest dagtid på helgerna jag får något kört, men då är det ju ofta tester och dom vill ju inte jag delta i eller störa (på annat håll har det diskuterats om det är okej att köra contest stationer om man inte själv deltar i tävlingen, för att komplettera sina band länder) dessutom jobbar jag även helger ibland och har annat som måste göras dygnets ljusa timmar.

Men jäklar vad
jag ska köra radio när jag blir pensionär!
 
Jodu .... fast dit är det några år ännu. Och nu kommer bandet hålla öppet längre o längre, så vi får köra kvällstid också. Det stängde helt precis nyss, med sista stns hörda i W6 och 7.

Dagens eftermiddagsskörd, 21MHz:
Hörda: V44KAO, OA, PY, en himla drös med W-stns med NM, CA och annat kul.
Tyvärr för svaga för att vara körbara, med några undantag för ops med bra hörsel..

Körda idag:
7Z1HL, SV9, CT8, 5N7M och ett par W på östkusten. Bra godbitar för DXCC-listan :)
 
Hej!

Jobbade lite hemifrån igår, hade alltså lite tid för radiokörande.
Körde en DL på 20 m SSB, vi hade ett trevligt QSO i trekvart, knappast ett exotiskt land men ett givande QSO. Lite senare på EM snubblade jag över en A71 som låg o ropade CQ förtvivlat utan att få svar, han låg högt upp på SSB-delen 20 m. Det QSO't blev inte ragchew. Så blev det några QSO till, inga exotiska länder, men jag är nöjd!
 
21MHz, 23/1

Ironi. 13Z kom en fin USA-öppning idag. Massiva signalstyrkor, hundratalet stationer hör/körbara härifrån. Då dyker man in i smeten och svarar på CQ. Och får inte ett enda svar. Inte ett enda. Jag trodde ett slag att min TX var död.

Då visar det sej att dom kör en entimmes minicontest. Där signalrapporter inte ger poäng, och det ges heller inga multipliers för andra länder.. Så..jänkarna kör varann, och där stod hela EU och skrek.

Sen - prick 14Z, när testen är slut - då stänger bandet. Helt. Ironi.

Det som var då är CW OPS mini test.
Brukar köra den men jobbade den dagen.
Alla är välkommna att vara med.
Man byter namn om medlemsnummer i CW Ops gruppen och är man inte medlem så sänder man namn och prefix bara.
 
Ja, jag läste reglerna också, sent omsider. Men...det var väl enklare att köra inom USA, vad vet jag.

Nåväl: magert idag på 21MHz. Hört en flock asiater i morse, men svagt. USA på sena eftermiddan, ett par nya östkuststationer i loggen, och IL.

INtressanta saker som hördes:
drösvis med jänkare, längst bort var nog NN6CH i Orange County, CA. Ett par VE, och ZS2I. Jaja. Går fler tåg. I helgen ska det experimenteras o köras mer.
 
Hej!
Jobbade lite hemifrån igår, hade alltså lite tid för radiokörande... Lite senare på EM snubblade jag över en A71 som låg o ropade CQ förtvivlat utan att få svar, han låg högt upp på SSB-delen 20 m. Det QSO't blev inte ragchew...

Jag hade en liknande upplevelse i veckan ... hörde en stackars S51... som också låg och ropade hur länge som helst, inte ett svar. Kul tänkte jag, sådana har man kört ett antal på contest, skulle vara kul att byta några ord och ha ett lugnt Qso, nu när han inte har en pile på sig.

Ropar och får svar direkt, gissa vad jag fick för Qso? Jo; thanx for coming back to my call SA3BYC, you are 59. Thank you for the short Qso, 73 ...

Ja, ibland så känns det trögt att få till lite rag chew :D

/Johan
 
Lyssnar just nu på 10 MHz. Har kört NHoZ nyss och har ropat på WP3Y och N2CVE utan svar. Alla signaler ligger runt s 0-3 nu.
 
Back
Top