"Hört och kört" - hade det varit kul här?

21MHz idag är rätt lugnt, än så länge. En W5 som kör kW och såklart inte hör lika bra som han hörs, ett par DX med fina pile-uper. Inga feta öppningar, men stabilt. Det borde f ö vara förbjudet att köra kW och fet yagi om man har dålig RX.
 
21MHz idag är rätt lugnt, än så länge. En W5 som kör kW och såklart inte hör lika bra som han hörs, ett par DX med fina pile-uper. Inga feta öppningar, men stabilt. Det borde f ö vara förbjudet att köra kW och fet yagi om man har dålig RX.

Kan det vara så att han har bra rx men du har dålig tx ?:)
 
Jag vet ju att min RX är bra. Och jag kallade på honom under en timme, med honom "ledig" mellan varven, alltså inte upptagen med pile-up, direkt. Inte ens ett QRZ fick jag, fastän han var uppe på 599 stundtals. Och när jag lyssnade på honom så körde han ingen under 579 i rapport. Dålig RX kallar jag det. Eller lathet. 3B8CF och andra - mer lyhörda - har jag fått svar av när dom varit S2-3 här. Döm själv.

Jag tror det är ett fall av krokodilsjuka.
 
Jag vet ju att min RX är bra. Och jag kallade på honom under en timme, med honom "ledig" mellan varven, alltså inte upptagen med pile-up, direkt. Inte ens ett QRZ fick jag, fastän han var uppe på 599 stundtals. Och när jag lyssnade på honom så körde han ingen under 579 i rapport. Dålig RX kallar jag det. Eller lathet. 3B8CF och andra - mer lyhörda - har jag fått svar av när dom varit S2-3 här. Döm själv.

Jag tror det är ett fall av krokodilsjuka.

Han kanske inte gillar 'svennar' :rolleyes:
 
Oj då blev du stött?

Dom använder samma utryck i Rosengård också och värre än det !?

Varför tyckte han att du var 'svårkörd'?
 
Jan, hur mycket radio kör du? Har du aldrig råkat ut för det här fenomenet, att nån helt enkelt verkar strunta i svaga stationer? Aldrig irriterat dej på det?

F ö tycker jag amatörradion fortfarande är skönt befriad från SD-snack.

Och hur det är på Rosengård (på, inte i) kan vi möjligen lufta i ett annat forum. Orka.
 
Jan, hur mycket radio kör du? Har du aldrig råkat ut för det här fenomenet, att nån helt enkelt verkar strunta i svaga stationer? Aldrig irriterat dej på det?

F ö tycker jag amatörradion fortfarande är skönt befriad från SD-snack.

Och hur det är på Rosengård (på, inte i) kan vi möjligen lufta i ett annat forum. Orka.

Nej jag har aldrig, under mina 50 år som radioamatör både i sverige och utomlands, blivit irriterad för att någon inte vill ha ett QSO med mig, varför skulle jag bli det?:confused:

'Svenne' är väl inte SD-snack, det är väl 'dom andra' som använder det ordet?:rolleyes:

Jasså, du bor på Malmö?, är det skånska?:confused:

Jag bor i Göteborg !:)
 
Sluta nu att kverulera. Kört nåt kul på sistone?
Här har det mest hörts saker. Ganska tunnsått med stationer på CW-delen sista dagarna, betydligt mer på foni om man ska tro clustren. Skönt på ett sätt, men lite scary. Om 10 år lär det vara ännu färre som kör där. Om man kollar QRZ.com på alla USA-stns man kört (CW) så är flertalet 60+...

Så...vad har ni hört/kört?
 
Richard, har du kollat hur du hörs runt om i världen med hjälp av Reverse Beacon?

Du kan knappa in din egen signal i sökrutan och när du sedan ropar CQ så kan du se vilka RB-mottagare som hör dig i olika länder/kontinenter. Ett snabbt sätt att få grepp om hur konditionerna är från dag till dag och på olika tider på dygnet.

Jag använder RB ofta på 80 och 40 m när jag jagar DX. Ropar hellre själv CQ DX än bara lyssnar. Det man då kan konstatera är att man blir hörd i ZL-land via långa vägen i stort sett varje morgon hela vinterhalvåret. Samma sak med USA sen kväll hela natten fram till morgonen. Goda signaler men ytterst få som svarar av någon anledning.

/Bengt
 
Japp, RBN är min vän i etern. Det där med att man inte får QSO med vissa kan mycket väl ligga i lokala störningar hos motparten, såklart. Kan t ex tänka mej att det är svårt att få det störningsfritt i t ex JA, vilket eliminerar de allra flesta chanser till ett QRP-QSO med JA. Man ska nog ha TUR också. Fascinerande knepig ekvation. Notera för all del att jag inte beklagar mej att jag inte får nåt kört - tvärtom. Jag har kört riktigt goa saker med mina förutsättningar. 70 länder på en månad, liksom..och en del riktigt rara ärtor och långväga dessutom. Alltsammans på ganska få aktiva timmar. AIn´t complaining!

Edit: Och jag har inte byggt den där tråd-5/8:ingen ännu heller. Fun times ahead!
 
Fem. At best :). I antingen en 1/4 vertikal eller en sluttande 12,5m tråd ner på gården.
 
Jan, hur mycket radio kör du? Har du aldrig råkat ut för det här fenomenet, att nån helt enkelt verkar strunta i svaga stationer? Aldrig irriterat dej på det?

F ö tycker jag amatörradion fortfarande är skönt befriad från SD-snack.

Och hur det är på Rosengård (på, inte i) kan vi möjligen lufta i ett annat forum. Orka.

Jodå, vissa operatörer betar bara av det starkaste eller den som skriker ivrigast över alla andra för att "få bort dom ur pilen", problemet är bara att då börjar flera stationer att bete sig illa.

Därför var det roligt när jag lyssnade (jag försökte inte ens) på en rar DX station där en viss IZ station ropade sin signal varannan sekund över pågående qson.

Han blev uppenbart ignorerad av DX'et men gav sig ändå inte, Så till slut ropade DX stationen IZ*** ,Varpå IZ snabbt rabblade en 59 rapport, men DX'et sa bara "You are not in my log, and you will never be on any expeditions"

Sedan hördes flera qso'n där han fick beröm för sin operatörs teknik.
 
Idag vill jag ha TVÅ VFO:er. Knepigt att hålla reda på 2 olika splits när man bara en..och minst 2 DX som ska väntas in och köras.

Men: idag har min flugskitstation i etern hörts med goda signalstyrkor ända borta i Nevada enlgt Reverse Beacon! 18db är bra, så långt borta. Bara hälften så stark på Island idag, så det har nog varit lite F2 jag surfat på. Synd bara att alla W med monobanders hängde i 5X-pileupen...annars hade man nog kunnat köra en 4-5 nya stater idag. Nåja, en blev det i a f Arkansas. Inte så illa.

*glad i hågen*
 
Och precis ett sånt ZEN Moment:
21001...nån tunar upp. Jag ligger på 002 o kallar. Stannar, lyssnar. Hör ett starkt och snorsnabbt (QRQQ) CQ och svarar såklart i normaltakt. Får ett ? och sen mitt call och 599.
Skickar detsamma o ber om callet....då skickar han 6V7S. Tack som f-n!
Rara ärter i min bok. Och ren Zenbuddhism. För när jag var klar kom pileup:en från halva W och EU. Och jag var först :) Najs!
 
Svintur, helt enkelt. Hände mej några få gånger under dom 15 år jag körde 50MHz också, lika kul varje gång :)
 
Och ett till.....ropar in efter ett par svaga stationer som just avslutat. Får svar av den som äger frekvensen...QRZ QRP? Svarar...och får ett FB, U R 549 de KW7D. I New Mexico. Damn, sånt flyt jag har. SKa jag köra California idag också?
 
Back
Top