"Hört och kört" - hade det varit kul här?

VK9CZ Cocos & Keeling island (mellan Indonesien och Australien) 24897 kHz CW, snabb operatör, lyssnar någon kHz upp i frekvens. Hörs han i Malmö SCJ?
 
Nope. 24 är nästan tyst hos mej, troligen p g a antennen. 21= fullt ös, hört T2YY och annat kul nere i gruset. Nu ska jag emellertid ut o köra plåtvespa, så nu får dom lugna sej, DX:en.

Edit: hoppsan, nu samlas avfällingarna *rodnar* - precis kört DZ1B, 8P5A P40Z 5D5A KP2TM m fl på ...SSB :)
9 nya länder hittills idag, not bad. Hört KH2L på SSB 5/7--5/9 i ett par timmar, men....fick fatt i polarn KH2KY i stället :)
 
Last edited:
DU1IST just nu på 18075 kHz CW, QSX upp 1 kHz. Enorma signaler; 30 dB över S9 på min lilla tvåelements-YAGI. QSL via JA1HGY

Mer att plocka på 17m finns i form av HC1MD Ecuador på 18072 kHz. QSL via NE8Z.

SCJ: försökte du köra VU2BGS på 15m CW vid 14z? Han ropade "AGN SM7?" att antal gånger. Bad honom lyssna efter dig för säkerhets skull.
 
Och där dök det upp en kändis: KB1Q, Rune -COP :). Nu ska vi se om han hör nåt också :)

21008
 
Last edited:
Inte ett spår av denne man här. Skumt det där med vågutbredning. Förresten: har du inget bättre, realtids-liknande medium att tillgå? :) FB?

Apropå Ecuador: HD2A nu på 21.255.2, svag här, men hos dej borde han vara 100%
 
Last edited:
Och där dök det upp en kändis: KB1Q, Rune -COP :). Nu ska vi se om han hör nåt också :)

21008

Rune hörde uppenbarligen väl då han besvarade mitt "CQ DX" på 21008 kHz CW, lät honom ta över frekvensen och lade ut en spot på Clustret, då kom en del SM-stationerpå.
Runes QTH är @ N5AW i Texas, kolla in antennerna - se QRZ-sidan.

Jag finns på SK3W Cluster.
 
Last edited:
VK9CZ nu svagt hörbar hos mej - 21014.3 (och massor med folk som ropar på hans QRG, trots UP UP).
 
XV Vietnam

Sitter och funderar på hur många kilo radiobagage man ska kalkylera med om man åker till XV i vinter...

Hur många är det som behöver XV på 80 och 40 meter i SM tro...

Om det redan är sönderkört av XV4A och andra på lågbanden, kanske PA, 18 meters glasfibermast och bävrar får stanna hemma och man kan koncentrera sig på att köra högband med 100W och metspö.

Vad säger forumet?

73 de RM2D (SM6LRR), Mats
 
Ett, max två band, tycker jag. 18 + 21 MHz? Kanske med 50MHz som bonus, om du har tid/lust. Och kör livet ur dom två/tre när det är öppet. MAx 100W, enkel antenn i s f. Passa på att turista och LEV lite också. Allt beror på vad du vill göra där - egentligen. Att ge alla allt är bara dumt. Greedy people :)
 
Mycket kraftiga signaler från Hawaii, Kalifornien och Washington på 20m CW i denna stund. Hinner med en liten stund till innan jag måste dra till jobbet.
 
Ett, max två band, tycker jag. 18 + 21 MHz? Kanske med 50MHz som bonus, om du har tid/lust. Och kör livet ur dom två/tre när det är öppet. MAx 100W, enkel antenn i s f. Passa på att turista och LEV lite också. Allt beror på vad du vill göra där - egentligen. Att ge alla allt är bara dumt. Greedy people :)

Minst ett par band blir det allt, men efter två radiolösa semestrar (HS och YB9) har jag samlat pluspoöng hos XYL. Nu ska det köras :)
 
Mats!

Som utövande lågbandsnörd skulle jag gilla 80/40 och 160...! :cool:

73/Lasse

80 och 40 är självskrivna, men litet osäker på 160 - både med tanke på att det är svårt få licens på 160 och 6 meter i Vietnam, men också beroende på QTH. Har kanske möjlighet till två bävrar (USA och EU), men de blir bara 150 meter eller så. Bättre än vertikal säkerligen på dessa breddgrader, men dock...
 
Back
Top