Hög SWR mellan steg och radio, samt låg output

SM7UZY

Well-Known Member
Har ett litet VHF slutsteg som jag köpte begagnad. Fungerar felfritt, men jag märkte att jag bara fick ut 15 watt med 4 watt in, där den skulle ge 25 watt ut normalt. Brydde mig inte om detta förrän idag då jag byggde ett par antenner och hade kopplat in två SWR mätare. En mellan antennen och steget, och den andra mellan steget och radion (för skoj skull).

Mätaren mellan antennen och steget visar bra SWR (dock bara 15 watt ut), men den andra fick jag 2.3 i SWR. Jag har inte kopplat in mätaren där innan, så jag har inte märkt det förrän idag. Hur kommer detta sig? Varför är det hög SWR där?

Har provat olika kablar, olika antenner, swapat mätarna, samma fenomen på alla tester.

Har finjusterat C3 och fick ner SWRen till 2.0. Men det var det bästa jag fick.
Är steget i OFFläge så är det bra SWR på mätaren mellan radio och steget, men då går ju signalen rakt igenom reläet, så det är inte så konstigt. Men det visar att den signalvägen är OK. Det är först när steget är på med trissan som den ballar ur.

Har denna höga SWR något med den låga uteffekten? Eller är det två olika fenomen?
Tips?

Attachments

• 25wsteg.jpg
    25wsteg.jpg
    412,7 KB · Views: 46
Normalt brukar det finns ett anpassningsnät vid ingången på dylika slutsteg.
Minst två trimmar. Avsikten är att kunna anpassa till transistorns BAS med låg SWR.
Här har vi tydligen ett Italienskt lågprisslutsteg.
Och då får man kanske detta.
Att modifiera steget kn bli bökigt, kräver kunskap eller andra scheman att kika på.
En kabelbit mellan TX och PA kan fungera som avstämning, men det svåra är att hitta rätt längd.
När du nu gör så här, dvs kopplar en SWR mätare med kabelbit mellan TX och PA och tydligen har missanpassning, ja då har den biten, dvs kabeln och SWR-mätaren längd betydelse.
SWR mätaren visar bara rätt om det föreligger perfekt anpassning....
Så försöks du med annan kabellängd och lyckas får bättra anpassning kommer anpassningen ändå att gå förlorad när du tar bort SWR-mätaen med sin kabel....
Om sändaren har egen inbyggd SWR mätare kan den nyttjas.
Eller om du helt enkelt provar olika kabellängder och ser vilken som ger mest uteffekt...
Det bästa är förstås att "bygga färdigt" steget.

de
SM4FPD

Hehe... det såg du att det var ett lågpris... :) Mer än vad jag visste!
Iofs så är det enkel uppbyggt, fult byggt på ett näst intill hemgjort PCB... tja.. CTE steg är det i alla fall.

Ska ta och prova det där med olika längder på kabeln mellan radio/steg (utan mätare) och kolla uteffekten. Det är nu man skulle sitta på ett lager av kablar i olika längder...

Det är möjligt att PCB:t har åldrats och förändrat egenskaperna tillräckligt mycket för att C3 inte ger tillräcklig justermån längre, kan du se plattornas läge vid min SWR?
är de fullt in eller fullt ut så kan du lägga till eller ta bort lite kapacitans och hoppas att det räcker.

Riktigt som XUN skriver, det kan vara ett fel.
Vi ser att det är striplines på kortet, dessa bygger mycket eller helt på kretskortets egenskaper.
Ett glasfiberkort blir helt odugligt om det har överhettats, det kanske inte ens syns. Epoxyplasten blir mer att likna vid kol. Och kol är ingen bra isolator för RF, långt mindre ett underlag för striplines.
I dessa fall är kretskortet en komponent.
Men /..../ det är vanligare att detta phenomen sker på collektorsidan då det där kan vara effekt så det räcker att hetta upp kortet.
Man har sett folk som bytt transistorer för en förmögenhet utan att få liv i ett steg där kortet har varit överhettat.
Är det ett papperskort bör det synas om det har varit varmt.
Transistorn då? Nja en sådan här effektransistor är uppbyggd med flera emittrar, och den kan såldes bli halvdålig.

Ett bra tip som XUN skrev at kolla läget på trimmern. Kanske kan en extra kodning parallellt gör susen.

Man kan även vända kortet och se om lödningar har åldrats.
Basen på en sådan transistor ha extremt låg impedans och kräver goda kontakter, detta liksom emitteranslutningen.

Ett bra verktyg att ha liggande är en sats med olika långa kablar.
RG-8 (213) med PL-259 i bägge ändar och en skarvmoj, längder på 100, 150, 200, etc mm. Kanske 5 - 10 st.
Bör inte fattas hos någon radioamatör......
Kablar kan i sådana här fall vara felsökningsverktyg. Endast i undantagsfall permanenta lösningar.
Bättre är att gå upp på taket och trimma antennen.....

Tester med en extra trimkondensator placerad utmed striplinen är en metod.... Men det kan ta tid att hitta rätt.

Ett bra slutsteg skall gå att trimma till närmast perfekt anpassning på ingången.

de
Roy

Tackar för alla svar!

Skall ta och kolla den där trimkondingen. Testade att lyfta på plasthöljet, men det gick inte. Oavsett vad skall jag prova andra trimisar alt. sätta fasta vid den.

PCBen ”ser” OK ut. Förutom att den är dåligt byggd.

Och den där länken som TDX sicklade, det är ett sådant PCB, men med annan skal.

Men skall ta och fibbla med C3.. återkommer med resultat.

OK.. kollade lite snabbt på det.

Trimkondingen verkar vara hel. Men jag kom fram till att ha en 22nF konding parallellt. Det blev inte perfekt, men bättre. SWR på 1.5 mellan radio och steg. Provade mindre/större, men fick högre SWR då.

Effekten ut ökade också med 5 watt, så nu lämnar den 20. Bättre än förr.

Dock nytt problem.
Nu fungerar inte offläget! Dvs. där signalen går rakt igenom utan trissan. Får 3.0 i SWR. Så var det inte innan, så jag börjar misstänka reläet som spökar då det är den enda som sitter i dess väg.

Men mer hann jag inte idag.

Det kan vara så att det hela självsvänger och därmed låser sig.
Det kan du se på strömförbrukningen, om det fortsätter att dra ström när du tagit bort driveffekten.

De
Roy

Back