HÖJD ÖVER MARK

SM3IXY

Well-Known Member
Om antennen sitter på ett hustak somm ligger 10m över mark. Antennen sitter 5m över taket.
Hur högt över mark sitter då antennen?

/SM0IXY

Det beror på vilken frekvens antennen är till för. Och i vilket perspektiv, dvs. vågutbredning, tillåten bygghöjd eller annat?!

Sen har du höjd över havet eller över lokal markyta.

Generellt finns väl regeln att en antenn ska upp en halv våglängd för optimal vågutbredning. Men sen finns det fall där man kan säga ju högre desto bättre. Beror också på om byggnaden är på en kulle eller i en dal.

Men om du frågar mig så sitter antennen fysiskt 15m över marken.

mvh
Kai

Antennen sitter, naturligtvis, fysiskt 10 + 5 = 15m över mark.
MEN, det intressanta är hur långt från "närmast jord" som
antennen sitter!
Då det säkert finns jordade saker uppe på taket, så är det 5m
från (inte över) jord som gäller.

Naturligtvis så kommer den "upphöjda placeringen" att
i "fjärrområdet" påverka din strålning.

Resultatet är inte direkt lätt att klura ut, då frekvens, "avstånd
till jord", "jordmån" och omgivning, b.l.a. påverkar.

Kom ihåg, INGEN antennplats är den andra lik!

okidoki
Ja förstod att detta inte er lätt att reda ut.
Prob er när man ska simulera i ett antennasimprog.
Förmodl. får man anta att antennen sitter 5m över marken eller???

/0IXY

... Förmodl. får man anta att antennen sitter 5 m över marken eller???
Prova gärna med tre höjder - 5, 10 och 15 m - i simuleringsprogrammet. Försök sedan verifiera vilken av höjderna som bäst stämmer överens med hur antennen i praktiken uppför sig.

Återkom gärna och berätta om dina erfarenheter.

/ Göstha

Den här delen är ganska beroende av frekvensbandet. Jag kan tänka mig att ett hustak betraktas som jord av en HF-antenn som är 5m över taket. Men antagligen kommer en 2m antenn att betrakta 5 m över taket som tillräckligt högt för att det ska i praktiken fungera som en 15m mast...

Bara mina 2 korvöre...

73 de Kai

okidoki
Ja förstod att detta inte er lätt att reda ut.
Prob er när man ska simulera i ett antennasimprog.
Förmodl. får man anta att antennen sitter 5m över marken eller???

/0IXY

Ibland har jag i mobila sammanhang sett att man modellerat en bil som en mycket gles nätbur. Kanske kan du modellera upp husets kontur, kanske hörnlinjerna, likt en bur av koppartråd (och jorda dessa)?

73 de RXZ/ Erik

Ibland har jag i mobila sammanhang sett att man modellerat en bil som en mycket gles nätbur. Kanske kan du modellera upp husets kontur, kanske hörnlinjerna, likt en bur av koppartråd (och jorda dessa)?

73 de RXZ/ Erik

Ett problem med att "bygga" ett hus som simuleringsmodell är att det blir väldigt många element och varje element består av flera sektioner.

Ju fler sektioner man har desto långsammare går simuleringen.

På Cebik.com lär det finnas ett dokument som beskriver antenner nära metallobjekt och tak.
Jag har förgäves sökt detta dukument utan framgång.
Kanske finns här någon som har laddat ner detta dokument.

/Micke

Back