homemade monoband spiderbeam

DxkungenII

Well-Known Member
Hej,

Jag undrar på vilken höjd antennen bör sitta för att lyssna sig till hur F/B förhållandet är på antennen. Praktiska tips mottages tacksamt.

Undrar också om det finns något lättanvänligt antennberäkningsprogram som klarar spiderbeam och optimera denna?

Tack på förhand.

73s de Loic, SM3VFE
 
Hej,

Jag undrar på vilken höjd antennen bör sitta för att lyssna sig till hur F/B förhållandet är på antennen. Praktiska tips mottages tacksamt.

Undrar också om det finns något lättanvänligt antennberäkningsprogram som klarar spiderbeam och optimera denna?

Tack på förhand.

73s de Loic, SM3VFE

Det beror på frekvens 14 mhz så är det bra om du kan komma upp i minst 10 meter men en hel våglängd är att föredra sedan så kan du ha en mobil station ca 1 km från ditt qth själv så har jag använt mig av en mfj som jag låttit stråla ut sin lilla effekt för att testa vertikaler

kan du få tag på en motstation typ england och det är stabila signaler under dagen utan qsb så kan du notera hela beamen egenskaper med hjälp av prg som läser in i datorn sedan kan du plotta hela diagramet. obs tänkt på att omgivningen kan påverka med reflektioner
 
Back
Top