Höra rymdstationen

bastuper

Well-Known Member
MIR hade jag på 145.800 på min scanner men nu heter det visst ISS numer fick jag ett tips om.

Finns dom att höra på scanner?`Ska man hålla sig up to date o se var dom ligger över jorden och rätt vad det är så kanske jag kan höra ISS på scanner?

Men vilket frekvens i så fall?
 
143,625 MHz var ju MIR frekvensen, menar du att det pågår trafik där än med ISS???
 
Ja, den frekvensen har tagits över av ISS. Är mest ryssar som använder den men ibland även andra européer.
 
Finns det nån chans att höra ISS nu när dom är uppe?
Vilka är aktuella frekvenser och mode?
 
Jag använder mig av den den här länken när jag vill se om de är över vår horisont...det är lätt att ISS "footprint"

I övrigt brukar jaga titta på NASA TV där det finns en bra "coverage" på vad som händer...
 
Last edited:
Jo jag jar kollat flera sidor och hittat några konstiga frekvenser men inga moden!
Sätraskolan ska ju försöka få kontakt på söndag men hur?
Frekvens och mode står ingenstans!
145,800 och 143,625 ser det ut att ha varit tidigare men vilket mode används?

Det är väl så att de måste vara över horisonten, det blir väl ingen studs därifrån eller...
 
På den aktuella frekvensen kör man alltid FM, och det är som det står på sidan: voice eller repeater...bara å lyssna...

Lite smågodis.....och utrustning
 
Last edited:
Tack för det, där fanns lite som jag sökte.
Finns det ingen i Sverige som hat kontakt eller hört sändningar därifrån?
 
Jag skulle tro att den dyker upp över vår horisont senare i kväll....från 2100 och framåt....ska låta radion stå på och passa 145.800 MHz...
 
Jo jag jar kollat flera sidor och hittat några konstiga frekvenser men inga moden!
Sätraskolan ska ju försöka få kontakt på söndag men hur?
Frekvens och mode står ingenstans!
145,800 och 143,625 ser det ut att ha varit tidigare men vilket mode används?

Det är väl så att de måste vara över horisonten, det blir väl ingen studs därifrån eller...

Den kontakten sker över telebridge från andra sidan jorden...så tyvärr lär vi inte kunna plocka upp det här...
 
Back
Top