Horisontell Delta Loop

SA5A

Well-Known Member
Jag har precis fått upp en horisontell delta loop. Tillverkad av 100m FK 1,5. Sitter just nu på en höjd av ca 15 meter över marken. Matad mitt på ena sidan, med högohmig stege. Jag vet inte längden på stegen, men tror den är ca 20 meter (Kvartsvågstransformator på 80m ... Huvva! :)). Anpassningensenheten i schacket är (än så länge) en KW107 Z-match.

Första intryck:
Fungerar bra på 80m inom Sverige och Europa. Starka signaler från de svenska stationer som är igång nu på förmiddagen. Väldigt störningsfritt ndg brus och knaster och sånt. S-meter står på noll, där det inte finns stationer!

På 40m och 30m fungerar antennen, men jag får intrycket att den 10m höga vertikal som jag hade uppe förra veckan gick bättre på DX.

På 20m, 17m, 15m, 12m och 10m funkar antennen också bra på DX.

Ovanstående är väl i stort sett som man kan förvänta sig!

Funderingar:
Har svårt att anpassa på 80m och 40m med högre effekt än ca 200W. Får överslag i kondensator i KW107:an. Hade det varit bättre att göra loopen lite mindre och "resonant" på 80mb och dess multiplar? Eller kan jag lika gärna skarva på en bit stege och se om den ogynnsamma impedansen ändras så att det går att anpassa utan överslag?

Vad får man egentligen för matningsimpedans på de olika banden med en 100 m horisontell delta loop?

Nu ska jag ändå börja med att göra några kast med spöt och försöka komma uppåt 20 meter i trädtopparna. Då behöver jag nog ändå förlänga matarledningen, och då kanske anpassningsproblematiken löser sig?

Vilka erfarenheter har andra ndg DX på 40m och 30m med en liknande loop?

Sture
 
Vad får man egentligen för matningsimpedans på de olika banden med en 100 m horisontell delta loop?

Sture

Vilken impedans har din stege?

Om vi bara förutsätter 600ohm och 20m så ligger impedansen mellan 250-650 ohm kaftigt kapacitiv.
Med samma stege förlängd till 25m blev det hela resonant på 80m och impedansen sjönk rejält.

Man måste alltså veta korrekt impedans på stegen och dess längd för att kunna svara på din fråga.

/Micke
 
Tack för svaren! Nja, jag tänkte matningsimpedansen för bara 100m-delta-loopen. Vet jag det kan jag anpassa matarledningens längd på lite mindre chans. :)

(Nu har jag lyckats kasta över toppen på två av de tre björkarna och tror dessa punkter hamnar ca 20m upp. Jag har dragit runt en lina över respektive trädtopp och kan nu hissa upp och ner som på en flaggstång. Vi får se om jag lyckas med den tredje också!)

Sture
 
En grov uppskattning är 140+j240 ohm på 80 m och 560+j350 ohm på 40 m.

Den existerande matarledningslängden transformerar dessa impedanser rakt in i de områden
där en Z-match har som svårast att hitta en bra inställning.

När matarledningen förlängs till 25 - 27 m blir situationen bättre, synnerhet på 80 m

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
OK, tack, K-A!

Och stegen är gjord med hjälp av CBS blompinnar och FK 1,5 som ledare. Avståndet mellan ledarna är 8,5 cm. Har inte räknat ut exakt vad det blir, men det blir ganska högohmigt.

Sture
 
Exakt värde (Zo = 120*arccosh[D/d]) med de angivna måtten är 574 ohm.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
VK1OD vet vad han talar om.

Hans online-verktyg bygger på sunda teoretiska grundvalar, t.ex.
är hans stegmatar- och koaxberäkningsverktyg gjorda uteflter fundamentala
principer som t.ex. telegrafekvationen och de exakta lösningar för
kabel- och kretsparametrar som finns härledda i den mer avancerade litteraturen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
SA5A de SM7IWG,

jag använder en horisontell Deltaloop med en omkrets av cirka 240 meter med upphängningspunkter 20, 22 och 27 meter över mark.

Matas med 600 ohms stege och balanserad avstämning.

Jag fick systemet på plats under sommaren.

Jag är fortfarande häpen över hur bra detta går på alla band.

Tidiigare har jag använt dipoler och vertikaler för 40 meter men detta går riktigt bra i jämförelse.

Samma sak på 10-20 meter, fungerar otroligt bra.

Det som gjorde störst intryck i början var just hur tyst det blev när stör- och brusnivå sjönk.

Jag kan verkligen rekommendera för den som har plats och upphängningspunkter att pröva en horisontell loop. Gör storlek efter utrymme och mata den balanserat med förslagsvis med en S-match.

SM7IWG Carl
 
Tack för info, Carl.
Det var inte dåligt med 240 meter loop! Höga fästpunkter, dessutom!

Jag har fortsatt och provköra. Mest på 10 MHz som är en band jag trivs på. Har förutom europeer kört N3BNA, VQ92JC, 9M2MRS, 9M2/JE1SCJ, TR8CA, ZL2SQ och alldeles nyss ZL3XDJ som körde med 5W och en loop!!! Dessa på 10 MHz. Dessutom 7T50I på 21 MHz och C6AZZ på 24 MHz. Loopen kanske går lika bra som vertikalen, trots allt! ;-) Givetvis svårt att jämföra utan A/B-switchning.

Carl, hur funkar din loop på 160m och 80m DX?

Sture
 
Hej Sture,

jag har inte haft någon aktivitet på 160 meter, bara kontrollerat att jag kan stämma av.

På 80 meter har jag lyssnat en del på DX-segmenten och hör faktiskt ganska bra på DX-avstånd. Mycket som de "stora kanonerna" kör kan jag höra, inte allt men avsevärt mycket mera än med tidigare dipol-antenner för 80 meter.

Jag har haft fullt upp att köra på 40-meter och de högre banden där det verkligen har blivit en "ny-tändning".

Deltaloopen har dock ställt krav på mottagaren i använd station så jag har i veckan uppgraderat mig till en TS-590S vilket också var ett rejält lyft.

SM7IWG Carl
 
Hejsan alla!

Jag får rysningar på ryggen nu då jag märker att allt fler sätter upp stora horisontella loopar med stegmatare. Många får en sorts "glädjefnatt" då man upptäcker hur bra det går. Jag får många fantastiska feedbacks.

Det är ca 15 år sedan jag började med min loop. Så småningom med stegmatning. Tillhandahålla "rozenclips". S-match och dubbel L-match. Därefter artiklar i QTC och föredrag.

Personligen ser jag denna utveckling som en av höjdpunkterna i mitt amatörliv!
Många är inblandade och jag är glad att vara en kugge i denna process.

Kör hårt..vi går vidare mot ny spännande återbruk av gammal kunskap.

Tore SM7CBS
 
En fråga bara.

Bör den horisontella loopen vara en jämn våglängd på t.ex. 80m för att fungera bra, eller kan man köra med valfri längd tråd efter fysiska förutsättningar och bara tunar?

73 de Kai
 
På Kai:s fråga svarar jag att du inte behöver tänka på att få loopen i resonans. Att jag frågade lite om det där tidigare handlade mest om att slippa ogynnsamma impedanser med hänsyn till min begränsade Z-match.

För ett antal år sedan körde jag med en loop för 80 m vid fjällstugan. Den satt i en brant sluttning, och matades med 50 ohm direkt och klipptes till bästa SWR på 80m, dvs den var ca 90 meter. Eftersom fjällbjörkarna inte är så höga satt den ganska lågt och SWR blev ok, kanske 80-90 ohm eller så på 80mb. Jag vill minnas att den också hade SWR-dippar på 40m och 20m och var körbar utan alltför mycket tuning och utan stora förluster även på de banden.

Men som allbandsantenn gäller nog att du kan ha vilken längd som helst på loopen och bör komplettera med en högohmig stege som matarledning och en anpassningsenhet med vida anpassningsmjligheter.

Till Tore vill jag bara tacka för informationen om och repopulariseringen av loopar, balanserade matarledningar och balanserade anpassningsenheter. Framför allt den där inställningen att det inte behöver vara så perfekt och svårt. Bygg gärna i trälådor eller till och med i papp! Det funkar!!! All heder!

Sture
 
Skulle vilja tillföra till Delta-loop resonemanget att denna form är den allra enklaste när det gäller att få till en loop men samtidigt den minst optimala. Man kan få till riktverkan beroende på var matningspunkten är, men det gäller också flerhörningar i viss mån.

Om möjlighet finns så häng upp den polygont, dvs. en fyrhörning är bättre, en femhörning ännu bättre osv. Den mest optimala formen är en cirkel. Viktigt är att hela konstruktionen strävar mot periferin, dvs. ingen del av den horisontella tråden får vika av inåt mot centrum.

Här är beräkningar kring av fullängdsloop och även en halvering av loopen eftersom jag inte hade möjlighet till hela trådlängden:

Längd (fot) = 1005/f MHz.

165,8m /2= 82,9m
544' hyfsat resonant vid 1.847kHz, 3.694kHz, 7.389kHz, 14.779kHz och 29.558kHz. Inte helt optimal längd.

170,7m /2= 85,35m
560' hyfsat resonant vid 1.794kHz, 3.589kHz, 7.178kHz, 14.357kHz och 28.714kHz. Inte helt optimal längd.

172,2m /2= 86,1m
565' hyfsat resonant vid 1.778kHz, 3.557kHz, 7.115kHz, 14.230kHz och 28.460kHz. Fortfarande lite för kort.

175,0m /2= 87,5m
574' hyfsat resonant vid 1.750kHz, 3.5kHz, 7.00kHz, 14.000kHz och 28.000kHz. Lämpligt resonant för cw-delen.

För åtta år sedan satt jag upp 86,5m i en femhörning och det visade sig vara en kanonantenn som jag kört massor av DX med på alla HF-band, t.o.m. 160m trots att halveringen gör den minst optimal där. Matades med en 420 Ohms stege som det krävdes lite trixande med för att få till optimal längd både för att få den att räcka in till shacket och för att erhålla lämpliga impedanser.

Märk att när antennen hänger lågt påverkas den av marken på flera sätt. Antennens resonansfrekvens sjunker och den uppträder som om den är längre än i de teoretiska beräkningarna ovan.
 
Detta dokument ger en bra bild om hur en horisontell loop fungerar vid olika frekvens:

http://w4rnl.net46.net/download/fdim9.pdf

Arne

Bra artikel om loopar, men författaren (nu SK) har glömt att nämna en distinkt fördel med alla slags loopar - man kan jorda denna typ av antenn i symmetripunkten (lika långt avstånd från matningspunkten) utan att f ö påverka RF-egenskaperna. Detta gör att loopen ej kan uppladdas av statisk elektricitet vid åskladdat regn.

73
Bengt SM6APQ
 
Loopantenner

När jag flyttade in i mitt första hus (i glesbygden!) 1962 var det en c:a 83 m kvadratisk loop den första antenn jag satte upp. Installerad i nästan fyrkant c:a 18 m över backen med hjälp av gran/ek/flaggstång/fackverksmast. Matade med Clas Ohlssons gråa 300-ohms bandkabel. Avstämd inomhus med en linkkopplad ATU.

Inspirerad av en artikel i Electronic som handlade om US Special Forces i Vietnam. Televerket prenumererade på denna tidskrift. (tack Håkan Sterky!)

Kanske var jag den förste i SM som provat denna antenntyp?

Försökte övertala många SM6stationer som bodde och hade lämpliga tomter att prova denna antenntyp men de flesta var redan hjärntvättade med G5RV och W3DZZ...

Roligt att loopar nu kommit i bruk trots att det fordras rejäla tomter och vänliga grannar, något som är sällsynt nu på 2000-talet.

73
Bengt SM6APQ
 
Jag förlängde stegen med ca 6,5 meter. Resultatet blev att jag kunde köra full effekt längst ner på 3,5 MHz, istället för som tidigare ca 220 W innan överslag i konding i tunern. Vid övre delen på 80 m blev det sämre t.ex. vid 3,8 MHz blev det överslag redan vid drygt 100 W!

På 40 m blev det möjligt att köra uppåt 600-700 W innan överslag, mot tidigare bara drygt 100 W. Bra!

Sture
 
Back
Top