Horisontell Delta Loop

Ska du ha en omkopplare med massor av lägen till spolen eller en krokodiklämma som du flyttar manuellt? Min är manuell och i en trästomme.
 

Attachments

  • atu1.jpg
    atu1.jpg
    82,6 KB · Views: 133
Last edited:
Jag har två alternativ. Antingen 1 använda rullspolen och då behövs bara omkopplare för att växla från parallelkoppling till seriekoppling av kondensatorns ganger samt inkoppling av mer kapacitans då det behövs på 80m och 160m.

Alternativ 2 är att försöka behålla de fina spolarna i MN-2000 och göra uttag på dem, som kan switchas in för olika band. Samtidigt måste ändå olika kapactianser switchas in, i så fall. Där har jag lite svårt att se om det kan göras med befintlig omkopplare S4.

Att använda MN-2000-burken öht har fördelen att det är en lagom stor låda, att den har nödvändiga uttag på baksidan samt inte minst att den har en effekt- och SWR-meter inbyggt som jag kan ha kvar.

Sture
 
Men är det inte kulturmord att slakta en sådan klenod?

När jag kopplade upp en s-match med fasta uttag på spolen tyckte jag att det blev för stora hopp och det var svårt att hitta bra "noll ställen". Tror att rullspole är överlägsen i detta sammanhang.
 
Last edited:
Jo, det är det, och har sett dem annonseras för 2000-2500kr! Särskilt ångestladdat då den ser ut som ny/oanvänd! ;-)
Sture
 
Vet inte riktigt, CBS säger att det går snabbare med fasta lägen men att dippen blev bredare. Du har ju dina störningar också, hur beroende är CMMR av finjustering av spolen?
 
Bromsrör?
Vad har du kristallerna till, har du bara lagt dem där för att reta EQL?

Fakta är att när barnbarnet är på besök så sitter han på bordet framför riggen och han har redan haft sönder kristallhållaren på den hembyggda rörsändaren när han skulle peta i en kristall. Nu ligger kristallerna där de ligger utom räckhåll för illbattingen och för att inte ligga i vägen på radiobordet.

Reta EQL? Det går inte.....han är för envis/uthållig.......:D
 

Attachments

  • 2012-01-14 15.35.59.jpg
    2012-01-14 15.35.59.jpg
    94,7 KB · Views: 153
Idag blev det inte så mycket experimenterande. Ett par timmar bara. Ställde in vridkondingen+500pF och rullspola ca 11 varv, för att igen få anpassning på 160mb. Jodå, så långt allt väl.

Därefter bytte jag ut rullpolen mot en superspole tillverkad av 10 m bromsrör, ca 8 cm diameter och längd ca 40 cm. Drygt 50 varv blev det. Stack in ett stort antal buntband mellan varven för att de inte skulle nudda varandra. Men, jag hittade inte anpassning någonstans! Då gav jag upp!

Sture
 
SA5A de APQ

En "Grid"-dip-meter, eller en transistor sådan, är till stor hjälp. Då kan fastställa var spolen och kondensatorn i olika lägen ger resonans och få frekvensen.

73
Bengt
SM6APQ
 
Därefter bytte jag ut rullpolen mot en superspole tillverkad av 10 m bromsrör, ca 8 cm diameter och längd ca 40 cm. Drygt 50 varv blev det. Stack in ett stort antal buntband mellan varven för att de inte skulle nudda varandra. Men, jag hittade inte anpassning någonstans!

Jag lindade liknade stora spolar till min första S-matcher för att testa vilka impedanser som matchen arbetade med. Du kan se bilder på spolen i denna tråd. Generaliserat blev resultatet att med stora spolar kring > 40 µH klarade jag att anpassa till > 15 kohm och med vridkondensator på > 1.5 nF klarade jag att anpassa ned under 20 ohm. Men det var absolut ingen fördel med en så stor spole, bara en massa varv som aldrig var inkopplade på mina antenner. (Spolen var ungefär lika stor som din beskrivning, men det krävs en stabil spolstomme för att du skall få stabila värden. Är spolen som en "slinky" är det nästan omöjligt att hitta lämpliga värden då spolen ändrar form vid minsta omkoppling...).

Med justering av mataren på min antenn någon meter funkar det nu bra med en spole på 7 µH och jag behöver bara flytta klämman några varv upp och ned. Däremot har jag två vridkondensatorer, en 30 - 450 pF och en som är på 5 - 55 pF, i mitt fall är dessa gangade och jag flyttar bara en klämma mellan lämpliga plattsektioner.
 
Tack för tipsen!

En grid-dip-meter hade varit bra. Tyvärr, har jag bara en gammal multimeter från Beckman, samt SWR-meter och effektmeter. Radiosändaren får duga som signalgenerator, även om det känns lite fel om man råkar störa någon, när man håller på och experimenterar. Jag är lite sugen på en VA1 från Autek Research. VA1 RX ANTENNA ANALYST. Autek Research

Jo, min stora spole av bromsrör blev väldigt slinky. Och lite svårt att få plats med krokodilklämman utan att kortsluta varven. EK 2,5 verkar ju betydligt mer lagom. Har du skalat av isoleringen för hand? Är inte det lite svårt? Jag har lite EK 1,5 kvar efter bygget av högohmiga stegen. Kanske ska göra ett försök med den istället.

Sture
 
Jag hade mycket riktigt EK 2.5, och med en liten kniv är det inga problem att skala de ca 6 meter det behövs för en spole på 35 - 40 µH i stora dimensioner. Men för att linda en spole på 7 µH räcker det med ett par meter, jag lindar på ett papprör i följande steg.

Skala tråden.

Kallsträck tråden till flytning så blir tråden rak och lite styvare att linda.

Linda på pappröret.

Ta av spolen från pappröret.

Limma 3 - 6 blompinnar med 3 - 6 mm diameter på pappröret.

Skruva på kopparspolen på spolstommen.

Fördela varven jämt och lås med smältlim.

När man stämmer av de första gångerna får man ofta lite problem att hitta rätt inställning då det på en så stor spole kan skilja mycket på ett kvarts varv på var klämman skall sitta på spolen. Ibland blir det en hel del letande första gången innan man hittar rätt läge på klämma och kondensator.
 
Tack för tipsen!

En grid-dip-meter hade varit bra. Tyvärr, har jag bara en gammal multimeter från Beckman, samt SWR-meter och effektmeter. Radiosändaren får duga som signalgenerator, även om det känns lite fel om man råkar störa någon, när man håller på och experimenterar. Jag är lite sugen på en VA1 från Autek Research. VA1 RX ANTENNA ANALYST. Autek Research

Sture

En "dip"-meter, rör eller transistoriserad, är ett mycket viktigt och användbart instrument. Frågan är om det inte kan jämställas med universalinstrumentet som mäter spänning/ström/ohm etc i "viktighet"!

Frekvensskalan på en dip-meter är inte så noggrann. Detta i kombination med att oscillatorn är självsvängande gör att mätningar i vissa fall blir svåra. Detta kan lätt lösas genom att "avlyssna" dip.metern i en mottagare med beat-oscillatorn tillslagen.

73
Bengt
SM6APQ
 
Behöver man någon gång koppla matarledningen in över kondensatorn, isf över spolen?
Sture
 
Ang. Dipmeter så är jag synnerligen förvånad över att så många licensierade radioamatörer inte har de mest grundläggande instrumenten ?

Man strävar oftast mot att köpa något digitalt instrument, för dyra pengar, i stället för att anskaffa/bygga något enklare !

Men, med enklare instrument så måste man ju kunna tänka och förstå vad man mäter och vad resultatet betyder men med ett digitalt instrument så får man ofta svaret i text eller bild.

Kan det vara svårigheter med matte eller den analytiska förmågan som brister ?

Det var bättre förr,,,,!!
 
Till SM6XYY:

Varför måste du hela tiden framhäva din otroliga intelligens och hur dumma alla yngre är!

Det finns hos de yngre här på forumet förmodligen de som har betydligt djupare förståelse av matematik än vad du har. Själv har jag 40 poäng (äldre systemet) från högskolan. Det finns säkert de som har fördjupat sig ännu mer i matematik.

Forumet är öppet för alla och att ideligen påpeka sin egen förträfflighet är bara störande. Försöker själv alltid föra resonomangen så basalt som möjligt i den övertygelsen att ju enklare man kan beskriva ett komplicerat sammanhang desto "intelligentare" är man, därför brukar jag inte lyckas så bra ;)

Om du nu anser att "moderna" amatörer förbiser de enklare instrumenten och de medföljande dygderna - för i jösse namn föregå med gott exempel. Starta trådar om hur man byggger dem, hur man använder dem och försök förmedla lite av dina höga matematiska kunskaper och den medfölande analytiska förmågan.

Som du gör nu så retar du bara upp folk och beter dig som ett "troll".

Ledsen att skriva detta och förstöra stämmningen i en trevlig tråd som den här, men ibland får man nog!
 
Last edited:
Ang. Dipmeter så är jag synnerligen förvånad över att så många licensierade radioamatörer inte har de mest grundläggande instrumenten ?
...
Kan det vara svårigheter med matte eller den analytiska förmågan som brister ?

Så är det nog, brister i grundläggande växelströmslära och vad impedans är leder till att det känns svårt att tolka enkla instrument. Det behöver dock inte leda till att man fattar felaktiga beslut om vad som skall åtgärdas i exempelvis en antennanläggning, men det leder till att man ofta går otroligt långa omvägar och köper väldigt dyra (men roliga) instrument. En positiv sak är att handlandet i sig ökar Sveriges BNP, men Anders Borg lär knappast skicka något tackbrev. ;)

Värt att notera är att klassisk växelströmslära länge saknats i gymnasiets fysikkurser vilket leder till att det är endast de som läser på universitetsnivå som läser växelströmslära.
Här är det ett lysande läge att ha föreningsdriven fortbildning likt den vi har i KRAS. Utbytet av antennexperiment ökar mångfalt med kunskaper om fasläge, Xc, XL, etc. Möjligheten att förstå varför man skall vrida på diverse rattar på matchen är annars högst begränsad.

Vi som gått i skolan innan förfallet med den katastrofalt usla Lpo94 och Lpf94 infördes har ett sanslöst försprång jämfört med de stackare som inte fått växelströmsläran som ett obligatoriskt kursinslag. Endast de som läst kursen Ellära B har fått möjligheten att skåda ljuset i tunneln... :rolleyes:
 
Värt att notera är att klassisk växelströmslära länge saknats i gymnasiets fysikkurser vilket leder till att det är endast de som läser på universitetsnivå som läser växelströmslära.
Här är det ett lysande läge att ha föreningsdriven fortbildning likt den vi har i KRAS. Utbytet av antennexperiment ökar mångfalt med kunskaper om fasläge, Xc, XL, etc. Möjligheten att förstå varför man skall vrida på diverse rattar på matchen är annars högst begränsad.

Precis så, att hjälpa och öka förståelsen är den rätta vägen. Även det här forumet kan hjälpa upp de som har kunskapsbrister. De som är drabbade av denna bristfälliga utbildning blir knappast hjälpta av att man slår det i huvudet på dem.

All heder åt KRAS och andra "folkbildande" organisationer!
 
Back
Top