Horisontell Delta Loop

"Varför måste du hela tiden framhäva din otroliga intelligens"

Tackar, tackar men jag visste inte att jag ansågs för att vara otroligt intelligent !?:)

Men du måste väl ändå förstå hur enfaldiga frågor vissa ställer, trots att dom är licensierade radioamatörer !:rolleyes:

Varför är det så?

Jag har tidigare talat om en mycket förträffligt mätanordning som kallas 'brusgenerator' men fick omedelbart mothugg av vissa 'experter' som hade mycket bättre digitala nätverksanalysatorer som kostade 50 - 80000:- och det måste man ju bara ha som radioamatör !!

Amatörradio är en experiment hobby och om man inte vill/kan/försöker lära sig grunderna så vet man inte vad man talar om !!

Det tråkiga är att det finns inga med 'högskolepoäng' som vill starta en tråd om användbara, billiga, verktyg som nybörjarna kan lära sig att tillverka och använda!

"Var köper man den byggsatsen och kan du hjälpa mig att sätta ihop den?" , är ofta frågorna man får :rolleyes:

Att sedan alltid försvara de 'okunniga' och tycka synd om dom tror jag inte hjälper dom ett dugg:eek:

Ställ krav på dom att själv försöka få svar på sina frågor genom egna experiment och mätningar, så kanske det blir bättre för dom i sin fortsatta utbildning !

Men varför skall man anstränga sig när någon annan kan göra det?
 
"All heder åt KRAS och andra "folkbildande" organisationer!"

ABSOLUT, men var finns dom som vill 'hjälpa' på HAM.SE ?

Varför har 'studenterna' ofta så många ursäkter när någon vill leda 'byggaftnar' i klubbstugan?
 
@XYY:

Som svar på ditt långa inlägg, på vilket sätt hjälper det att slå deras okunskap i huvudet på dem?

Nu det till det kortare inlägget. Vissa lyckas - som KRAS, de verkar vara framgångsrika med sina byggakvällar. Varför? Kan bara gissa att de eldsjälar som är med här "smittar" av sin entusiasm på deltagarna.

Det gäller att hitta rätt anklang. Ett exempel, en vän som är fysiklärare hade en klass som var blasé och inte villiga att lära sig mycket. En dag när han kom in i salen gick handaget till hans portfölj sönder, allt rasade ur. Eleverna gick i taket av skadeglädje.

Vad gjorde då min vän, jo han inledde lektionen med att tala om varför saker går sönder och lyckades hålla en hel lektion om entropi med klassen som till hans stora förvåning för en gång skull var närvarande och lyssnande!

Tycker för min del att de flesta på forumet är hjälpsamma och gärna svarar på frågor. men hur det fungerar och hur det kan förbättras är värt en egen tråd.

Nu kan denna tråd få återgå till sitt urspungliga syfte.
 
"Varför måste du hela tiden framhäva din otroliga intelligens"

Tackar, tackar men jag visste inte att jag ansågs för att vara otroligt intelligent !?:)

Men du måste väl ändå förstå hur enfaldiga frågor vissa ställer, trots att dom är licensierade radioamatörer !:rolleyes:

Varför är det så?

Jag har tidigare talat om en mycket förträffligt mätanordning som kallas 'brusgenerator' men fick omedelbart mothugg av vissa 'experter' som hade mycket bättre digitala nätverksanalysatorer som kostade 50 - 80000:- och det måste man ju bara ha som radioamatör !!

Amatörradio är en experiment hobby och om man inte vill/kan/försöker lära sig grunderna så vet man inte vad man talar om !!

Det tråkiga är att det finns inga med 'högskolepoäng' som vill starta en tråd om användbara, billiga, verktyg som nybörjarna kan lära sig att tillverka och använda!

"Var köper man den byggsatsen och kan du hjälpa mig att sätta ihop den?" , är ofta frågorna man får :rolleyes:

Att sedan alltid försvara de 'okunniga' och tycka synd om dom tror jag inte hjälper dom ett dugg:eek:

Ställ krav på dom att själv försöka få svar på sina frågor genom egna experiment och mätningar, så kanske det blir bättre för dom i sin fortsatta utbildning !

Men varför skall man anstränga sig när någon annan kan göra det?

Jag vet inte om det är mina frågor du menar, SM6XYY? Visst skriver man ibland enfaldiga frågor. Ibland beror det på lathet, och ställer man en enkel fråga och någon som vet svaret, råkar läsa och svarar, är det ok. Ibland tänker jag också att det kan finnas fler som läser än de som skriver, och att en "dum" fråga kan vara till nytta för fler. Ibland tänker man helt emkelt åt skogen fel. Jag gillar när sådana här forum används på ett avspänt och prestigelöst sätt, att man snackar sig framåt och att flera kan vara med i en dialog och bygga kunskap även om man befinner sig på olika nivåer från början.

Jag har försökt minimera min amatörradioutrustning, vilket även gäller mätinstrument. Multimeter, effekt- och SWR-meter i kombination med en transceiver räcker långt. Jag blir ändå lite sugen på att införskaffa en sådan där VA1 från Autek Research. Den verkar trots allt inte så dyr (ca 1.300 sek i USA) och tar inte så stor plats! :)

Sture
 
Last edited:
Jag menar aldrig någon specifik person i mina kommentarer.

Jag talar ofta i allmänna termer och har den bestämda åsikten att om man skall bli en bra radioamatör så måste man börja från 'the beginning' och risken när man ställer frågor på ett forum är att man kan få väldigt vilseledande svar.
Alla vill framhålla hur duktiga dom är men dom har ofta inte relevanta kunskaper.
Om du som nybörjare får fel svar så lär du dig fel och då kan det bli svårt för dig att förstå de problem som du råkar ut för.

Beträffande instrumentering så finns det ett talesätt som man inte kan förneka:
"Att mäta är det enda sättet att få veta." Det finns många 'gamla' mätutrustningar som är fullt tillräckliga när man vill försöka att förstå de problem man träffar på i sin hobby och 'på min tid' så gjorde man många instrument själv och samtidigt så lärde man sig något nytt som kunde appliceras på andra funderingar.

Kunskap väger ingenting och man får inte cancer i huvudet för att man tänker och det är bevisat via forskningen att dom som har hjärnan i gång hela tiden blir inte 'gamla' i huvudet och drabbas inte så ofta av mentala problem så som altsaimer eller liknande.
(Förlåt ev. stavfel)!

Experimentera, mät, bränn dig på lödkolven m.m. så blir du en duktig och intelligent radioamatör ! Se på SM7EQL som har sin hobby som sitt yrke.
 
@SA5A:

När man talar om de enkla instrumenten så finns ju alltid brusmätbryggan. Det är ett instrument jag planerar att bygga någon gång. Det finns en uppsjö varianter på nätet t.ex den här.
 
Jag talar ofta i allmänna termer och har den bestämda åsikten att om man skall bli en bra radioamatör så måste man börja från 'the beginning' och risken när man ställer frågor på ett forum är att man kan få väldigt vilseledande svar.

Beträffande instrumentering så finns det ett talesätt som man inte kan förneka:
"Att mäta är det enda sättet att få veta."

Kunskap väger ingenting och man får inte cancer i huvudet för att man tänker och det är bevisat via forskningen att dom som har hjärnan i gång hela tiden blir inte 'gamla' i huvudet och drabbas inte så ofta av mentala problem så som altsaimer eller liknande.

Det finns alltid olika uppfattningar vad som är "the beginning". Det finns också olika åsikter om vad som är grundläggande kunskaper. Dels finns fundamentala kunskapsteoretiska skillnader mellan naturvetenskap och teknik, dels finns en skillnad mellan vetande och handlingsförmåga. När man gjuter en grund kan det vara värdefullt att först vara klar över vilket hus som ska stå ovanpå grunden. Huset utformas utifrån t.ex. hur många som ska bo/verka där, vad de ska göra, hur de vill leva sina liv osv. Tänk så många obebyggda kunskapsgrunder vi gjutit här i landet! Tiden då man/alla kunde lära sig allt från grunden är för länge sedan förbi!

Ett vilseledande eller ofullständingt svar kan alltid bidra till att man tänker på ett nytt sätt om något! Eller att man behöver tänka lite mer, eller fråga vidare!

Att mäta är inte det enda sättet att veta. Människor visste saker för många tusentals år sedan, redan innan de vissta vad "mäta" var. Nyfödda barn vet saker innan de mäter saker. Jag tror du citerat fel där! "Att mäta är att veta", tror jag är mer korrekt.

Man kan tyvärr drabbas av Alzheimers sjukdom och andra demenssjukdomar även om man håller igång hjärnan så mycket man förmår. Forskningen har inte bevisat det du påstår, men att det har betydelse att man håller igång både kropp och hjärnaktivitet är känt.

mvh
Sture
 
Last edited:
En "noise bridge" är nog det mest prioriterade instrument jag ännu inte byggt! ;-)
 
Last edited:
Klassiskt snygg oneliner, borde skrivas in i den STORA svarta boken :)))

Ja, tyvärr så finns det vissa människor som har svårigheter att koncentrera sig på att läsa mer än en 'line' i taget, men dom kan ju läsa en rad per dag, så kanske det går upp för dom vad andra försöker att säga.:)

Men F-N vet om det hjälper :rolleyes:
 
En "noise bridge" är nog det mest prioriterade instrument jag ännu inte byggt! ;-)

Jag REKOMMENDERAR att du bygger det !
Ett mycket användbart instrument när det gäller att mäta på antenner och induktanser ! :)
 
Jag REKOMMENDERAR att du bygger det !
Ett mycket användbart instrument när det gäller att mäta på antenner och induktanser ! :)

Jag antar att du menar reaktanser... om inte, får du kanske läsa på om detta enkla men användbara instrument.

I övrigt ansluter jag till SM0KBW inlägg #98 i denna tråd.

73/Lasse
 
"Att mäta är att veta" lyder uttrycket.
Men den största svårigheten ligger nog i att veta VAD och VARFÖR man mäter.
 
Mät bara en gång. Mäter du två gånger får du två olika svar och vet inte vilket som är rätt.

/Bengt
 
Back
Top