Horisontell Delta Loop

Ja och utan framgång, kan vara att "gristrynet" inte kopplar tillräckligt hårt. Väntar på ny försilvrad virtråd att linda en T-200-2 kärna enligt PA0FRIs instruktioner, vi får se om det går då. Just nu så blir det väldigt "konstigt" när jag kör över kondensatorn.

Ska under min väntan leta fram en plywoodskiva att montera upp det lite bättre.

behöver en anständig vridomkopplare för spolarna och hittar bara dessa svart/vita plasthistorier, har någon ett tips om bra omkopplare som inte kostar skjortan?

Rullspolen kommer från Elektrodump och visade sig vara på 5,2 uH inte 18 uH som de angav från början, ser att de satt ett frågetecken på angivelsen nu. Priset på 29,50 € är anständigt - även om det är uppfräshad rysk surplus :)
 
Jag skrev lite fel angående impedansen på 160m. Det är bara den resistiva delen som är låg, 5 ohm. På 1,800 MHz har den också +j140 ohm i serie.

Som jag skrev tidigare behövs sällan många varv på spolen. Max 11 varv av 30 och då är det på 160 mb. Och vridspolen var på max 20 uH, om jag minns rätt.

Men vi har ju helt olika antenner, så det ska bli spännande att se var du hamnar till slut.

Sture
 
I stan skiljer sig antennerna i högsta grad, på landet är de nog ganska lika, min loop är på runt 130m i omkrets och stegen är på knappa 600 Ohm.

Det kan vara din induktans på +140j som gör att det går att stämma av, jag fösöker stämma av 12,9 Ohm med en kapacitiv reaktans på -9,0j. Ska som sagt återkomma när jag testat med den reguljära t-200-2 trafon.

Det var dina iaktagelser om spolen som ledde mig till att söka en fåvarvig rullspole och istället switcha in serieinduktanser, förhoppningsvis så märker man vilket fast värde man behöver och sedan "bara" fininställer på rullspolen.
 
Back
Top