Horisontell loop antenna med liten innesluten area

SM4ANQ

Well-Known Member
Kan man sätta upp en 80 meters loop som har ca 10 meters sida genom att "linda" tråden två varv med kanske 1 meter mellan varven?
Omöjlig antenn?

Bästa 73
sm4anq/Ulf
 
SM0GLD

Tack!
Har missat denna idé. Då blir det dags att räkna.
Flera idéer mottages tacksamt.

Bästa 73
sm4anq ulf
 
Ett bra sätt att kolla om antenner kan fungera bra alternativt se åt vilket håll de strålar mest är att rita och placera ut strömmaxima och fasläge utefter tråden. I en helvågsloop får man två strömmaxima som är i fas, med en kvarts våglängd avstånd dem emellan. I den tvåvarviga loop som Ulf föreslår får man tyvärr motriktade strömmar överallt, om jag ritat rätt. Det betyder alltså att den inte kommer att vara en bra strålare och antenn. Och nu menar jag på grundfrekvensen där det är en våglängd tråd.

K1KLO förmedlar några gamla myter om quad-antenner och önsketänker en aning om hur bra hans lösning är. Gissningsvis hamnar malteserkors-loopen på ungefär samma gain som en dipol eller lite sämre. Den där ännu mindre hjul-antennen hamnar förstås ännu lägre i antennvinst. Det är, enligt min mening, mycket jobb för en ganska dålig antenn. Men kul att experimentera, förstås!

Jaha, vad kan man själv bidra med då? ;-) Kanske överväga en Moxon. Och kanske möjligheten att med ett relä använda antingen Moxon för 40mb eller böjd 2x20 meter för 80mb. Kanske en SM5DXV Bobtail adaption, som finns på W4RNL Cebiks sida. Eller en så lång dipol eller loop man har plats med, stege och balanserad antennanpassningsenhet?

Lycka till!
Sture
 
Tack för förslag.
Tänkte ha lite tidsfördriv och därför önskad jag lite starttips innan jag startade något som har åttio meter i sig.
Förresten hur mycket tappar man om man hänger en tråd nära backen eller delvis på backen.
Har för mig att det även funnits en annan tråd kring samma ämne men hittade inte.

Bästa 73
De
sm4anq
 
På backen är nog inte så bra även om de delar som hänger i luften fortfarande strålar. Lågt sittande loopar är ok, i synnerhet om du är ute efter NVIS - lokala QSOn på 80m. Vet att det finns de som kör med sin loop uppsatt 5m över backen och detta med goda signalstyrkor.
 
Back
Top