Horisontell Loop

SM7IWG

Well-Known Member
Min tidigare 240 meters horisontella deltaloop har lämnat in, det vill säga, DL-1000 ledningen gick av på grund av turbulent vind.

Man vill ju alltid förbättra antennsystemet och frågan är om en större loop skulle ge något mervärde. Förutsättningarna skulle då bli enligt följande:

Jag kan montera ca 480 meter loop hyfsat smidigt och det blir då i form av en kvadrat. Fästpunkter ca 20-25 meter upp runt om.

Någon med erfarenhet eller kunskap?

SM7IWG Carl
 
När jag bodde i Oskarshamn och hade massor av plats för trådantenner hade jag Rombic-antenner för 20 mb och uppåt, på lägre frekvenser kortslöt jag romberna och körde som loopantenn. Funkade helt OK.
 
Carl!
Om jag vore i dina kläder och med sådana möjligheter skulle jag ha svårt att inte prova en sådan stor loop.
För 5-6 år sedan då jag jobbade i Åbo skärgård drog ut en sådan lång tråd genom tallskogen på kvistarna 8-10 m upp. Jag uppskattade längden till 3-400 meter. Jag körde bl a ZK/SM7EQL på 40 meter en vanlig förmiddag med en IC735.
Jag hade ingen stege utan gick med trådändarna rätt in genom fönsterbågen till en balunutgång på en köpestuner. Alltså inte optimalt på något sätt.
DX-egenskaperna på 160 m och 80 m kommer att öka tack vare lägre strålningsvinkel.
SM4BZH, Seppo har också kört med en jättestor loop från hans systers stuga i Bergslagen.

Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Hej Tore,

jo, jag kommer att sätta upp den större loopen. Jag får röja en del lövträd för att få en ledningsgata men vintern har gått hårt åt vedförrådet så det blir dubbel nytta. Jag får återkomma med rapport när den väl kommit på plats.

SM7IWG Carl
 
Back
Top