Hörlurar

SONY
Stereo Headphones MDR-XD100
Ett par bland många som jag stortrivs med, lätta och klämmer inte åt runt öronen.
Detta par använder jag när jag kör CW, för phoni använder jag ett par SONTEC Stereo Headphones CD-750M med bom-mikrofon.
Sonys lurar köpte jag på MediaMarkt om jag inte minns fel för en billig penning och SONTEC kommer från någon av våra mer kända svenska amatörradiohandlare.
God Jul!
PS Granen tar vi in dagen för julafton och klär den på kvällen, XYL´s kulturarv.

Jag använder dessa sedan länge. Just nu billiga på Kjell o Company.

Sitter tätt omslutande och skönt. Bom-mikrofonen är visserligen knäckt på mitt ex. Har även ett annat par lurar som jag köpte på TGR (TIGER) för ca 50kr, De sitter dock utanpå öronen.

Attachments

• lur.jpg
    lur.jpg
    46,9 KB · Views: 67
Last edited:
Det finns säkert många bekväma hörlurar att välja mellan. Själv använder jag sedan många år tillbaka AKG K-240 som känns bra att bära även under mycket långa contestpass. Ingen tryckbelastning på öronen och med breda mjukar kuddar. Det jag uppskattar är att lurarna är öppna så att man hör vad som sker i sin omgivning. Dock kanske detta förutsätter att ev fläktar i PA-steg är tystgående och miljön i radiorummet i övrigt är tyst.

Jag har också använt dessa lurar i samband med div audioexperiment under årens lopp och tror att de är en bra referens. Ser att det finns en efterföljare till rimligt pris här: AKG K-242 HD - Reference Audio

Det finns säkert många bekväma hörlurar att välja mellan. Själv använder jag sedan många år tillbaka AKG K-240 som känns bra att bära även under mycket långa contestpass. Ingen tryckbelastning på öronen och med breda mjukar kuddar. Det jag uppskattar är att lurarna är öppna så att man hör vad som sker i sin omgivning. Dock kanske detta förutsätter att ev fläktar i PA-steg är tystgående och miljön i radiorummet i övrigt är tyst.

Jag har också använt dessa lurar i samband med div audioexperiment under årens lopp och tror att de är en bra referens. Ser att det finns en efterföljare till rimligt pris här: AKG K-242 HD - Reference Audio

Jag använder oftast Beyer Dynamic DT 770 pro. Slutna lurar som sitter skönt hur länge som helst, och stänger ute ev fläktsurr och annat ljud runt omkring. Har även ett par halvöppna AKG 240, som också är bra. I budgetklassen finns Sennheiser PX100 som har mycket bra ljud, men de är inte öronomslutande.

Alla de här är väl aningen dyra, om man vill ha riktigt billiga, men enligt min mening är även hörlurar och högtalare viktiga delar i en mottagarkedja.

Sture

Jag har ett svindyrt Sennheiser flygheadset som var skrotat, det visade sig att den fiffiga mikrofonen var trasig, så nu letar jag ett bra passivt mikrofonelement, för hörlurarna är helt underbara att ha på sig timmar i sträck och har fantastiskt ljud.

Någon som har ett tips på en bra mikrofonkapsel?

Back