Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det är oftast rent induktivt. Slingan på flera varv runt rummet anslutes till en förstärkare och hörapparaten bildar sekundärvarvet i en ganska löst kopplad transformatorkrets. Det blir ju inga effekter utan hörapparaten förstärker den ganska svaga signalen. Man kan ha en mindre spole och sitta på den så ingår man med sin kropp i systemet.
Det finns också system som arbetar med en låg bärfrekvens, men det tror jag är mindre vanligt.
Edit: Nu såg jag att du redan fått hjälp...
Det är nog bara offentliga lokaler som har en rumsslinga numera.
Hemma i lägenheten vill landstingen att man har en minimal slinga i fåtöljen eller soffan som möjligt, dels av kostnadsskäl men en rumsslinga i lägenhet riskerar höras hos grannen som kanske också har en hörapparat och inte vill höra rockmusik när han tittar/lyssnar på klassisk konsert på TV:n eller radion...
Nu har det inte löst sig ännu.
Någon som har någon ritning på en slingförstärkare.
Det kanske går bra med enn vanlig audioförstärkare,
Men det blir ju ganska lågohmigt på utgången?
Vad är det för slinga du tänkt att göra? Halsslinga, golvförlagd eller bara runt operatörsstolen?
För att få upp det magnetfält som krävs så måste förstärkaren skicka ut i ström i slingan, eller så får man göra slingan flervarvig och få upp magnetfältet på så sätt. Baksidan av det sistnämnda är att den knappast kommer bli linjär i frekvensgången. Blir den dessutom för tungdriven kommer det låta pecka, dista och jävlas...
För mindre slingor så går det med en vanlig förstärkare om du kör en flervarvsslinga och åtminstone får upp några Ohm i den. De flesta någorlunda moderna förstärkarkretsar är ändå kortslutningsskyddade. Dock är väl risken att lösningen inte blir lika linjär som en riktig slingförstärkare som skickar ut ström i slingan.
Men som sagt hur stor yta pratar vi om?
// VDT
Beroende på vad du vill koppla till den så finns även halsslingor. jag är själv hörselskadad men använder inte hörapparat då det inte brukar hjälpa utan snarare stjälpa. :/ Hjälpmedel Häger halsslinga till Attend Häger Förstärkare och Slingor
Beroende på vad du vill koppla till den så finns även halsslingor. jag är själv hörselskadad men använder inte hörapparat då det inte brukar hjälpa utan snarare stjälpa. :/ Hjälpmedel Häger halsslinga till Attend Häger Förstärkare och Slingor
Jag hade väl tänkt mig ca 15 m2, jag provar nog med en vanlig förstärkare och som kabel hade jag tänkt mig att använda fyrtrådig telefonkabel på så sätt kan man ju få en spole med fyra varv.
En halssinga provade jag at göra med en slang och några varv koppartråd genom.
Det funkade men man fick ha volymen ganska högt uppskruvad för att det skulle höras men utgången var avsedd för hörlurar så den ville nog ha lite högre impedans för att fungera bra.