Hört Ock Kört

sluggo

Well-Known Member
Hej.
Vore trevligt med lite information om vad som händer på alla band nu när det börjar att sakta gå uppåt.
Jag upplever att det är relativt livfullt på de låga frekvenserna från 20m och nedåt.
QSB förekommer i stor utsträckning och kraftigt ibland.

Har i denna veckan hört och dessutom kört lite på 80m utanför Europa som jag inte är van vid på min dipol. 4XDX, 7J4AAL och RU9CK med skapliga signaler, i Europa hittade jag ER4DX som var trevligt att få.

Denna 7J4AAL har en otroligt stor roterande antenn i sitt fackverk, en 5el. Yagi på 80m !!!
Han finns på nätet om du googlar på signalen.

Jag har hört USA stationer långt ner i bruset, men ej kunnat köra dem.

På 20m fick jag igår Nicaragua med skaplig signal. Det svajar lite ibland som jag skrev, men går vissa stunder skapligt. 15, 17 och 12m tycker jag är knäpptyst i nuläget.

Kul att höra från andra, så man kan kolla när det börjar att röra på sig.
73 de Erland SM6KTC
 
En viktig sak som jag ser det är den extra ledighet många har under jul och nyårshelgerna, det ger möjligheter att vara uppe länge eller kanske komma ur halmen tidigt någon dag och kolla över banden vid tider man normalt inte harmöjlighet Kanske slå på radion mitt i natten kl 0300 istället för att krypa ner igen efter nattpinkat.
Jag ser det som en spännande sak att kolla vid nya tiden de här dagarna.
Men ännu får man väl jaga på låga frekvenser.
Tiderna vid radion har ju mycket med vad som går att höra och köra oxo, inte bara condesen.

Dessutom kan vi väl räkna med att många fler globalt är aktiva under helgerna.

Tips från de som är väl förtrogna med vågutbnredning udda tider och nattsudd emottages ???

Nyårshelgen är ju en "högtid" för piratradio oxo.
 
Hej Roy

En viktig sak som jag ser det är den extra ledighet många har under jul och nyårshelgerna, det ger möjligheter att vara uppe länge eller kanske komma ur halmen tidigt någon dag och kolla över banden vid tider man normalt inte harmöjlighet Kanske slå på radion mitt i natten kl 0300 istället för att krypa ner igen efter nattpinkat.
Jag ser det som en spännande sak att kolla vid nya tiden de här dagarna.
Men ännu får man väl jaga på låga frekvenser.
Tiderna vid radion har ju mycket med vad som går att höra och köra oxo, inte bara condesen.

Dessutom kan vi väl räkna med att många fler globalt är aktiva under helgerna.

Tips från de som är väl förtrogna med vågutbnredning udda tider och nattsudd emottages ???

Nyårshelgen är ju en "högtid" för piratradio oxo.

Tack för bra inlägg i tråden Roy.
Trevligt nu som du skriver att så många har mycket ledingt nu framöver.

Jo, det är nog tiktigt att inte enbart conds gör att man hör och kör, utan även att man har tid och möjlighet att spendera tid vid radion.

Har observerat en sak som säker väldigt många observerat for long time ago, det är att de som kör DX ligger på mellan 3.78-3.8Mhz.

Kommer med fler löjliga tips snart om det är ok, för de som är nya på detta band.

(har hittat en riktig vertikal glasfibermast på 12m längd, inte avsett som metspö, eftersom det vad cirka 50mm där den är som tjockast, bara att dra ut den som ett metspö.
Har länk till den som med många foton och txt ger info. om sitt bygge med denna, vem vill ha länken? )

Erland SM6KTC
 
Mitt intryck är att just julhelgen är en av de mest störningsfria perioderna på amatörradiobanden. De flesta, utom de allra mest inbitna nördarna, föredrar tydligen att fira julen i familjens hägn istället för framför radion. Idag är det den 22 december, jag har tillbringat hela eftermiddagen på 30m. Nästan total-dött förutom spridda PY och de allerstädes närvarande OK stationerna.

Vi har en ganska begränsad del av 30m-bandet: 10100-10108, 10118-10120 samt 10133-10150 Khz och det krävs specialtillstånd. Därför hör ni inte så många CU stationer på detta band.

Á propos 80m så körde jag ett WAC på mindre än 12 timmar härförleden: ZS6BQI och en VE3:a på kvällen, PY2XB, FK8CP, UA9BX samt SM0BRF på morgonkvisten dagen efter. Det får mig att tänka på det glada 1960:talet när vi kämpade med VK5KO på 80m för att få ett WAC. Skillnad ? Tja, lite mera effekt idag men framför allt betydligt bättre aktivitet och bättre utrustning. Vem hade kunnat drömma om FK8 på 80m år 1965 ?
 
Back
Top