Hot mot vårt 70cm-band?

Alla amatörradioband är ständigt mer eller mindre hotade.

Nu gäller dock just detta amatörradiofrekvenser inom det västra halvklotet eller ITU Region 2.

Traditionellt har attacker mot det amerikanska 70-cm bandet avvärjts genom att militären (USAF) är primäranvändare av detta band för olika former av radarsystem, och de har hittills inte tillåtit andra sekundäranvändare än amatörradio. Troligen kommer samma sak att hända även denna gång.

Det riktigt stora hotet för 70 cm och 23 cm globalt kommer när radarsystemen lämnar dessa frekvensband i en ganska nära framtid.
Då vill olika former av mobiltelefonisystem ha dessa band exklusivt.
De kommer inte att tolerera delning av banden med amatörradio.

2300, 5760 och 10000 MHz är redan kandidater för spektrumauktioner i Sverige och Nordeuropa. Man kan mycket väl tänka sig en framtida situation inom Region 1 där amatörradion bara disponerar MF/HF-banden, 50 MHz samt 144 MHz. Ett stort "gap" i spektrum kommer sedan till det hittills exklusiva 24 GHz-bandet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Alla amatörradioband är ständigt mer eller mindre hotade.


Jag förstår mig inte på detta evinerliga tjatande om amatörradiobandens domedag. Det tycks mest röra sig som mardrömar hos vissa amatörer.

Har vi ens någon gång fått indragna band? Nej, tvärtom. Historiskt sett så har vi väl bara fått nya band, utökade frekvensområden inom redan befintliga band, utökade effekter osv. Det finns alltså ingenting rent historiskt som skylle tyda på några kommande hot mot amatörbanden.

LPD på 70cm är iofs ett problem, men nu har man ju förbjudit tal-LPD vilket åtminstone är ett steg i rätt riktning även om data-skvättarna är mer störande.
 
"Nu gäller dock just detta amatörradiofrekvenser inom det västra halvklotet eller ITU Region 2."

OJ! Det missade jag och naturligtvis så kommer inte den svenska sjukvården att köpa dessa medicinska apparater, det får dom ju inte göra !

"SÅ stort är väl ändå inte VÅRT band?"

Nej men "vårt band" ligger ju inom dessa fekvenser!


"Jag förstår mig inte på detta evinerliga tjatande om amatörradiobandens domedag. Det tycks mest röra sig som mardrömar hos vissa amatörer. "

Nu är ju inte jag berörd av detta men det finns ju dom som bara använder 2 meters och 70cm banden. Vart skall dom ta vägen? Gå tillbaka till 27 Mhz (11 metersbandet)

"Har vi ens någon gång fått indragna band? Nej, tvärtom. Historiskt sett så har vi väl bara fått nya band, utökade frekvensområden inom redan befintliga band, utökade effekter osv. Det finns alltså ingenting rent historiskt som skylle tyda på några kommande hot mot amatörbanden."

Historisk sett så var vi tvugna att hålla till på fekvenser under två hundra meter därför att det inte var användbart för de kommersiella aktörerna!

Historiskt sett så förlorade vi 11-meters bandet!

Historiskt sett så var inte våra frekvenser ekonomiskt värdefulla, det är dom nu!

I framtiden så är det den som betalar mest som får överta banden, vi betalar nu ingeting och har därmed inget att sätta emot!

LÄNGE LEVE KORTVÅGEN !! (hoppas jag)

Jag menade inte att vi skulle bli märkbart störda men jag är ganska övertygad om att OM VI stör dessa medicinska inplantaten så kommer garanterat någon att reagera och kräva att vi flyttar oss, det kan ju äventyra människors hälsa. Det är ju redan nu förbjudet att ha mobiltelefonen påslagen inom sjukhusområdet och på flyget, varför det?
Där handlar det ju bara om 2-6 watt och vi får köra 1000 watt!

Vi kan störa medicinsk utrustning även om vi befinner oss utanför byggnaderna.

73 de sm6xyy
 
Så fort frågor om tillgång till spektrum börjar diskuteras avslöjar kommentarerna att "genomsnittsamatören" i allt väsentligt saknar varje "susning" om hur dessa frågor hanteras.

Det skrivs knappast något om spektrumfrågor i amatörtidningarna, med möjligt undantag av RSGB och ARRL-tidningarna. Föreningarna brukar också slå sig för bröstet och framhålla sin förträfflighet när det gäller att ordna nya band och avskaffa licensavgifterna för radioamatörkollektivet.

Problemet med detta synsätt är att verkliga hot mot spektrumtilldelningen tenderar att bagatelliseras.

Vill man ha en uppfattning om varför det överhuvudtaget finns amatörband kan man läsa t.ex. Clinton B DeSotos bok "200 Meters and Down", eller studera det PM som nyligen skrevs i ESR-regi och som finns utlagt nedan.

För att sammanfatta så kan dagens princip bakom amatörradions spektrumtilldelning dateras från 1947, och kom till därför att segrarmakterna ville tacka västvärldens radioamatörer för hjälpen under kriget.

Skulle andra världskriget inte ha brutit ut, eller om axelmakterna segrat eller "fått oavgjort", hade det sannolikt inte funnits någon internationell amatörradio alls idag.

Tilldelningen av breda UHF/mikrovågsband motiverades med att dåtidens modulerade oscillatorer krävde stora bandbredder och att ingen trängsel rådde på dessa band på 1940-talet.

De flesta band var också delade mellan radionavigering/radar och amatörradio. Primäranvändarna märkte sällan eller aldrig av amatörernas sporadiska användning av dessa frekvenser.

Nu är det snart gått 65 år sedan 1947, och samhället har förändrats påtagligt.

Dock hade förändringen inte kommit så långt 1979, och på "gamla meriter" kunde amatörradion få några extra band.

Radiospektrum har numera blivit en handelsvara, och i synnerhet i Europa har "effektiv spektrumanvändning" blivit ett nyckelord.
Frekvensbyråkraterna använder ekonomiska styrmedel för att få till denna "effektiva spektrumanvändning", och i dessa sammanhang är det den starkares rätt som gäller. En liten användare som inte vill betala för sig blir därmed förvisad till "tillståndsundantagna frekvenser" där det inte finns något skydd för störningar.

Myndigheterna ifrågasätter i dessa sammanhang t.o.m. tidigare skyddade frekvensband för säkerhetskommunikation.

Ett långsiktigt mål inom EU är att det egentligen inte ska finnas några exklusiva frekvenser, utan alla band ska vara delade på ett eller annat sätt.
I sådana resonemang passar exklusiva amatörband, i synnerhet på VHF/UHF- frekvenser, dåligt in. Varje kHz inom dessa områden vägs på guldvåg av olika intressenter.

Det minsta trycket mot frekvenserna finns under 30 MHz, eftersom konjunkturerna för HF-användning i fredstid avtagit påtagligt.
Rundradio har t.ex. drabbats svårt av kraftigt höjda driftkostnader kombinerat med vikande lyssnarunderlag, vilket gjort att programbolagen prioriterar andra medier än HF.

Militär HF kommer dock vid behov att utan svårigheter kunna belägga varje kHz mellan 2 - 30 MHz flera gånger om.

Så länge inga storkrig utbryter kan dock de radioamatörer som föredrar att likt strutsen sticka huvudet i sanden leva vidare i den mer eller mindre välgrundade tron att inga kortsiktiga hot finns mot frekvenserna för t.ex. morgonringarna på 80m eller DX-jakten på 20m.

Däremot finns risken för att stördimman i tättbefolkade länder gör dessa frekvenser oanvändbara av andra orsaker.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 

Attachments

  • ESR PM om amatorradio20100715.pdf
    65,7 KB · Views: 110
Historisk sett så var vi tvugna att hålla till på fekvenser under två hundra meter därför att det inte var användbart för de kommersiella aktörerna!

Just det, du ser! Historiskt har alltså även amatörradion utvecklats framåt. Annat hade det varit om vi fortfarande varit hänvisade till <-200m och fått det indraget. Men vi har som sagt fått fler och fler band!

Historiskt sett så förlorade vi 11-meters bandet!

Öh, va? 27MHz patrask-bandet har aldrig varit amatörradio!

Historiskt sett så var inte våra frekvenser ekonomiskt värdefulla, det är dom nu!

I framtiden så är det den som betalar mest som får överta banden, vi betalar nu ingeting och har därmed inget att sätta emot!

Ska man resonera på det sättet så betalade vi i praktiken ingenting förr heller. Tillståndsavgiften på 200 spänn eller vad den nu var är ju bara symbolisk. Frekvenstilldelningen är sanktionerad i lag och författningar och inget man köper som mjölk på Ica. Du har liksom inte haft något att sätta emot även om du betalat din tillståndsavgift. Du kan inte förhandla med staten på det sättet. Även om vi skulle betala tillsståndsavgift så kan de på samma sätt återkalla amatörradioband. Men det har ju återigen inte hänt!


Jag menade inte att vi skulle bli märkbart störda men jag är ganska övertygad om att OM VI stör dessa medicinska inplantaten så kommer garanterat någon att reagera och kräva att vi flyttar oss, det kan ju äventyra människors hälsa. Det är ju redan nu förbjudet att ha mobiltelefonen påslagen inom sjukhusområdet och på flyget, varför det?
Där handlar det ju bara om 2-6 watt och vi får köra 1000 watt!

Vi kan störa medicinsk utrustning även om vi befinner oss utanför byggnaderna.


Nu vet jag inte vad det är för inplantat du snackar om, och någon engelsktalande youtube-film på en timme orkar jag inte blänga på, så du får vidareutveckla! Oavsett så ligger nog problemet hos inplantatutvecklaren och inte på oss radioamatörer. Det är ju helt klart något fel i konstruktionen om det nu är ett stort problem. Det lär finnas betydligt svårare problem, störningsmässingt, i samhället att parera än amatörradio.

// VDT
 
Så fort frågor om tillgång till spektrum börjar diskuteras avslöjar kommentarerna att "genomsnittsamatören" i allt väsentligt saknar varje "susning" om hur dessa frågor hanteras.

Det skrivs knappast något om spektrumfrågor i amatörtidningarna, med möjligt undantag av RSGB och ARRL-tidningarna. Föreningarna brukar också slå sig för bröstet och framhålla sin förträfflighet när det gäller att ordna nya band och avskaffa licensavgifterna för radioamatörkollektivet.

Sicken tur att du vet då! ;) Märkligt dock att alla andra har fel! :rolleyes:

Problemet med detta synsätt är att verkliga hot mot spektrumtilldelningen tenderar att bagatelliseras.

Nja, så som det är nu så kan vi nog bagatellisera dina mardrömmar! Kom igen när du har fog för påståendena! Har det någonsin ens gjorts någon utredning om återkallande av amatörradioband i Sverige? Det har väl aldrig ens funnits sådana indikationer annat än från en del amatörer.

Radiospektrum har numera blivit en handelsvara, och i synnerhet i Europa har "effektiv spektrumanvändning" blivit ett nyckelord.
Frekvensbyråkraterna använder ekonomiska styrmedel för att få till denna "effektiva spektrumanvändning", och i dessa sammanhang är det den starkares rätt som gäller. En liten användare som inte vill betala för sig blir därmed förvisad till "tillståndsundantagna frekvenser" där det inte finns något skydd för störningar.

Det där är bara trams!

PTS har ju underlättat för bra många parter genom tillståndsundantagna frekvenser, både för sig själva och för användarna. Användarna är ju vanligen inte speciellt radiointresserade, eller kunniga, utan använder bara radio som ett verktyg i sin verksamhet.

De som behöver egen frekvens får ju det!

Spektrumaktionerna rör ju inte landmobilradio, utan frekvenser som kommer allmänheten till gangn genom rundradio, mobiltelefoni, mobilt bredband m.m.
Tycka vad man vill om dessa aktioner, men de rör knappast oss. och skulle man vända lite på steken så kanske vi ska vara glada för det. Utan aktioner skulle ju ännu mer frekvenser åtgå, vilket skulle skapa ett större hot emot våra frekvenser. I alla fall enligt det sätt du själv tycks resonera på...

// VDT
 
Idag, 12:54 #8
SM0VDT:


"Just det, du ser! Historiskt har alltså även amatörradion utvecklats framåt. Annat hade det varit om vi fortfarande varit hänvisade till <-200m och fått det indraget. Men vi har som sagt fått fler och fler band!"

Ja, och alla band, förutom 137, ligger ju under 200m! :)

"Öh, va? 27MHz patrask-bandet har aldrig varit amatörradio!"

Du är väldigt dåligt påläst! :confused:

"Ska man resonera på det sättet så betalade vi i praktiken ingenting förr heller. Tillståndsavgiften på 200 spänn eller vad den nu var är ju bara symbolisk. Frekvenstilldelningen är sanktionerad i lag och författningar och inget man köper som mjölk på Ica. Du har liksom inte haft något att sätta emot även om du betalat din tillståndsavgift. Du kan inte förhandla med staten på det sättet. Även om vi skulle betala tillsståndsavgift så kan de på samma sätt återkalla amatörradioband. Men det har ju återigen inte hänt!"

När vi betalade vår avgift till PTS så hade vi möjligheten att anmäla störningar och då kom dom med sin mätbuss och pejlade in störkällan.
Idag så måste du polisanmäla störningen och om polisen är intresserade så anmäler dom till PTS!

"Nu vet jag inte vad det är för inplantat du snackar om, och någon engelsktalande youtube-film på en timme orkar jag inte blänga på, så du får vidareutveckla! Oavsett så ligger nog problemet hos inplantatutvecklaren och inte på oss radioamatörer. Det är ju helt klart något fel i konstruktionen om det nu är ett stort problem. Det lär finnas betydligt svårare problem, störningsmässingt, i samhället att parera än amatörradio."

Det är synd och tråkigt att du är så trött och inte kan förstå engelska, :rolleyes: det är mycket information och framförallt kunskap man kan få om man kan läsa/höra/förstå engelska, förövrigt så kom informationen inom de första minuterna så hela filmen behöver du inte se.:D

En radioamatör som inte kan engelska får nog hålla sig till vuhf banden och är därmed mycket begränsad i sin verksamhet, på kortvåg så talar man i huvudsak engelska.

73 de sm6xyy/Jan
 
Last edited:
Det senaste bandet som mer eller mindre försvann var 2320 MHz. Begränsningen på 100 mW gör det mer eller mindre omöjligt att fortsätta trafiken. Ett antal amatörer i Sverige har fått tillstånd för högre effekt som går ut vid årsskiftet.

Medicinteknisk elektronik ska generellt tåla 3V/m, implantat betydligt mer. Jag åt lunch en gång ca 1990 med en konstruktör på Siemens i Solna (numer St.Jude) som gjorde pacemaker och de tålde då över 30 V/m, så ingen risk även om patienten själv talade i mobiltelefon, på den tiden NMT med 15 W.

73! /Jan
 
Hej!

Även om jag inte varit med så länge så anser jag att..

11m amatörband försvann mitten 50 talet till förmån för CB

1296 mhz är under hot av det nya satellitsystemet galileo som nu fått upp sina första satelliter

Vi har i praktiken förlorat 13cm då inga nya tillstånd ges för att köra över 100mW

10,5 GHz utreds just nu för att tillfredställa behovet av utrymme för radiolänk.


Det här var det första som ramlade in i tankarna men det finns nog mer.

73 Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
När vi betalade vår avgift till PTS så hade vi möjligheten att anmäla störningar och då kom dom med sin mätbuss och pejlade in störkällan.
Idag så måste du polisanmäla störningen och om polisen är intresserade så anmäler dom till PTS!

Det där har du helt kllart fått om bakfoten! Förmodligen har du snappat upp för mycket smörja på ren hörsägen av bittra radioamatörer..
PTS tillsynsverksamhet hänger inte ihop med huruvida någon enskild betalar tillståndsavgift eller inte. Vem som helst - radioamatör eller ej - kan anmäla en störning till PTS.


Det är synd och tråkigt att du är så trött och inte kan förstå engelska, :rolleyes: det är mycket information och framförallt kunskap man kan få om man kan läsa/höra/förstå engelska, förövrigt så kom informationen inom de första minuterna så hela filmen behöver du inte se.:D
Ja, visst är det...

Och det är synd att du inte orkar skriva ett referat som tydligen tycker att innehållet i filmen är så viktigt....

// VDT
 
Det där har du helt kllart fått om bakfoten! Förmodligen har du snappat upp för mycket smörja på ren hörsägen av bittra radioamatörer..
PTS tillsynsverksamhet hänger inte ihop med huruvida någon enskild betalar tillståndsavgift eller inte. Vem som helst - radioamatör eller ej - kan anmäla en störning till PTS.



Ja, visst är det...

Och det är synd att du inte orkar skriva ett referat som tydligen tycker att innehållet i filmen är så viktigt....

// VDT

Jo visst kan du anmäla en störning men när en amatör här i gbg ringde till PTS så frågade dom: har du polisanmält det?
Svar: nej men jag anmäler det ju till er!

Svar; vi gör inga utredningar om vi inte har en poilsanmälan i botten!!

Det kostar pengar att göra en pejling och då vi inte betalar något för våra frekvensanvändningar så måste störningen vara av sådan art att den stör dom som betalar. Ganska logiskt eller....?

För övrigt så tycker jag inte att jag skall behöva göra en sammanfattning av informationen för en radioamatör i din ålder!:confused:

Innehållet i filmen var inte "Så viktig" men om man börjar tillverka inplantat som använder vårt 70cm-band så kan man ju tycka att det är lite olämpligt.


73!!
 
Vadå saknar?

Det används än i dag av både licensierade amatörer såväl som privatpersoner.

Jag lyssnar mycket på dom och dom har blivit lite mer seriösa nu än på 60-70 talet.

Länge leve kortvågen (inklusive 27 Mhz) hoppas jag !?
 
Delar av 3cm & 13cm säljs ut

13 cm och 3 cm ligger risigt till
på 3 cm såldes vissa segment strax före jul
Och på 13 cm skulle försäljning ha börjat i höstas men verkar vara fördröjt.

PTS gör beläggningsmätningar.Finns det då signaler visar vi att det är upptaget. vad som sker i Stockholmstrakten på UHF och SHF är särskilt viktigt. Det är där de lyssnar mest.Men de är också ute på en del andra orter.
23 cm kanske kommer i kläm pga av Galeleo GPS systemet.
 
Last edited:
Back
Top